Hej,
Nu är jag lite villrådig med hur kolen ser ut i Y motorn. Kolen i ordnings följd i 90°
Detta är ju en gammal skolmaskin så jag tror inte att den är knappt använd, kan det vara så att kolen ej är inslitna?
Vad säger kunskapen på forumet?
Motorkol i Combimill motor
- tecno
- Inlägg: 27248
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Motorkol i Combimill motor
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Motorkol i Combimill motor
Tycker de ser bra ut, det blir lite lustiga slitningar på motorer som går åt båda håll.
Glappet i kolhållaren gör att kolet lutar lite åt det håll som motorn snurrar på för tillfället så slitaget blir därefter.
Glappet i kolhållaren gör att kolet lutar lite åt det håll som motorn snurrar på för tillfället så slitaget blir därefter.
- DW
- Inlägg: 2497
- Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
- Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
- Kontakt:
Re: Motorkol i Combimill motor
Norpan:
Jag o tecno hade en tlf-kontakt idag och diskuterade just ytspåren men jag köper din beskrivning till 100% Ibland blir det enkla försvårt att komma på
Med ny infallsvinkel tror jag att spåren eller strecken har kommit till vid hög belastning eller möjligen för liten kontaktyta vid tippningen av kolet mellan fram o back.
Jag o tecno hade en tlf-kontakt idag och diskuterade just ytspåren men jag köper din beskrivning till 100% Ibland blir det enkla försvårt att komma på

Med ny infallsvinkel tror jag att spåren eller strecken har kommit till vid hög belastning eller möjligen för liten kontaktyta vid tippningen av kolet mellan fram o back.
Re: Motorkol i Combimill motor
Kolbredden brukar vara gjord så den täcker minst två, ofta fler, lameller hela tiden, detta för att det alltid ska vara minst två lameller i "ingrepp".
Och detta i sin tur för att det inte ska bli gnistbildning pga induktionen när kolet släpper en lamell, då nästa lamell redan är inkopplad.
Då kolen blir slitna som de på bilderna blir det ju inte så, utan det blir lite gnistbildning, speciellt när motorn startar åt andra hållet och det är det som gjort att det gnistrat i ett spår i mitten.
Så er teori stämmer alldeles utmärkt.
En sak man kan prova är, om det är möjligt, att ha ett kol utan kolhatt och hålla in det med en isolerad mejsel när man kör lite med motorn.
Då känner man om det hoppar beroende på t.ex. brännmärken eller glimmer som sticker upp mellan lamellerna, då behövs det en svarvning och spårning av kollektorn.
Nu tror jag inte det är så på motorn kolen kom ifrån men det kan kanske vara bra att veta.
Om det går kan man även snurra på motorn och titta på kollektorn så den ser likadan ut runtom, den ska vara svart och hyfsat blank där kolen gått om motorn trivs med livet.
En annan sak som kan vara bra att veta är att det kan vara full spänning på kolen även vid stillastående motor, så bryta huvudbrytaren är bra innan man pillar med kol.
Och detta i sin tur för att det inte ska bli gnistbildning pga induktionen när kolet släpper en lamell, då nästa lamell redan är inkopplad.
Då kolen blir slitna som de på bilderna blir det ju inte så, utan det blir lite gnistbildning, speciellt när motorn startar åt andra hållet och det är det som gjort att det gnistrat i ett spår i mitten.
Så er teori stämmer alldeles utmärkt.
En sak man kan prova är, om det är möjligt, att ha ett kol utan kolhatt och hålla in det med en isolerad mejsel när man kör lite med motorn.
Då känner man om det hoppar beroende på t.ex. brännmärken eller glimmer som sticker upp mellan lamellerna, då behövs det en svarvning och spårning av kollektorn.
Nu tror jag inte det är så på motorn kolen kom ifrån men det kan kanske vara bra att veta.
Om det går kan man även snurra på motorn och titta på kollektorn så den ser likadan ut runtom, den ska vara svart och hyfsat blank där kolen gått om motorn trivs med livet.
En annan sak som kan vara bra att veta är att det kan vara full spänning på kolen även vid stillastående motor, så bryta huvudbrytaren är bra innan man pillar med kol.