Hjälp med radio till RC-flyg?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
hundrakg

Hjälp med radio till RC-flyg?

Inlägg av hundrakg »

Har en fråga som handlar om en radio till rc flyg, det är en lång historia, men om ni läser denna tråden:
http://www.svensktmodellflyg.se/forum1. ... ainTopic=1

SÅ förstår ni lite mer vad jag frågar om..
Ni kan scrolla ner mot slutet, då ser ni min bild på inkopplingen som jag har det nu i min radio, så här fungerar det..

Jag kan dra det lite snabbt här. jag har stoppat in en 2,4 GHz modul i min gamla radio, och för att försäkra sig om att ppm pulserna som går från radion till min modul inte är för höga, så ska man enligt många och tillverkare av dessa moduler sätta en Schuttky diod i serie..

Jag fick hem min BAT85 dioder från elfa idag, jag löda in en diod i serie men det funkade inte ...
Sen vände jag dioden så funka det.. OK så lång är det ok, MEN då säger nån expert på forumet att dioden SKA vara med markeringen MOT själva utgången från radio, kolla här, scrolla ner en bit så ser ni hur tillverkaren menar att dioden ska vara:
http://www.frsky-rc.com/ShowNews.asp?id=37

Hur som helst, min radio funkar ju, jag är ingen nybörjare på detta, är bra på att löda o så, men blir osäker när denna experten säger att de måste vara nåt skummt med min radio då, det ska inte funka..

För att inte göra detta för besvärligt, dom pulserna jag får ut från min radio som går till dioden o sen till min 2.4 GHz modul, dessa pulser är positiva, alltså dom går från 0 till 3.3 volt o sen till 0 igen,,,, en radio kan skicka ut positiva eller negativa PPM pulser, finns inget annat...

Då äntligen till min fråga, bör dioden vara endast på ett håll hela tiden o funka trots om pulserna är positiva eller negativa ? eller är det så att man måste vända på dioden efter pulserna....

Hopaps ni förstår mig...

Sebbe
Senast redigerad av blueint 9 september 2010, 01:12:26, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Rubrik "Kan någon själ här kanske hjälpa mig.."
blueint
Kontakt:

Re: Hjälp med radio till RC-flyg?

Inlägg av blueint »

Zener i serie med motstånd. Och detta i sin tur parallellt till utgången. Ingången plockas sedan ut över zenern.
(någon får gärna rita demonstrationsschema)
Skriv svar