Hej!
Jag har fått ett gammalt bensindrivet elverk av en kompis. Motor går och generatorn levererar ström, men spänningen är oregelbunden och antar att spänningsregulatorn är slut..
Så min fråga är, Var får jag tar på en spänningsregulator för 230v, ~2kw?
Har tittat på elfa men hittar inga som klara de effekterna, kanske det kallas något annat?
Tacksam för svar!!
Spänningsregulator? - Bensindriven generator (Elverk)
Re: Spänningsregulator? - Bensindriven generator (Elverk)
Du kan inte använda en spänningsregulator till ett elverk. Elverket ger växelspänning, den går inte att reglera med en spänningsregulator.
Spänningen från en generator reglerar man genom att reglera magnetiseringsströmmen.
Spänningen från en generator reglerar man genom att reglera magnetiseringsströmmen.
okej.. hur reglerar jag magnetiseringsströmmen? kan inte vara så att generaton är slut?
Det som kan "ta slut" i generatorn är väl eventuella kol till släpringar.
Exakt hur magnetiseringsströmmen reglernas beror nog på generatorns konstruktion.
Exakt hur magnetiseringsströmmen reglernas beror nog på generatorns konstruktion.
jo. då är de väl värt att plocka ner och kolla kol o släpringar,, någon som eventuellt vet var sånt går att måttbeställa? Tror det är en gammal borsch
Presentera helst mer fakta om apparaten, t.ex:
* Tillverkare
* Modell
* Produktionsår
* Bilder, gärna med kompletterande detaljer, utan lock osv.
* Kopplingsschema om möjligt
Antar att det som avses är i praktiken en anordning som känner av AC RMS på utgången och återmatar lämplig magnetiseringsström?
(vill man vara fräck så likriktar man alltihop (HVDC) samt kör PWM-sinus)
* Tillverkare
* Modell
* Produktionsår
* Bilder, gärna med kompletterande detaljer, utan lock osv.
* Kopplingsschema om möjligt
Antar att det som avses är i praktiken en anordning som känner av AC RMS på utgången och återmatar lämplig magnetiseringsström?
(vill man vara fräck så likriktar man alltihop (HVDC) samt kör PWM-sinus)