Demontera en BLDC motor

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
H.O

Re: Demontera en BLDC motor

Inlägg av H.O »

Låter väldigt märkligt....
Du kör med Smoothstepper kopplad till VSDEPI och sedan till dina fyra VSD-XE - korrekt? Och detta sker med motorerna monterade på maskinen eller spelar det ingen roll?

Jag har tyvärr ingen bra idé så här på rak arm....
Användarvisningsbild
Lapin

Inlägg av Lapin »

Jepp det stämmer. Motorerna är monterade när jag testkör. Det är riktigt skumt, presis som att det blir ngn strömpik när man ändrar axel. Hmm får väl laborera lite mer och se ifall jag får bort problemet.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Kolla med Tero, tror det blir enklare så.
Användarvisningsbild
Lapin

Inlägg av Lapin »

Jag ska höra med Tero vad han tror. Men jag blir inte riktigt klok på problemet. Igår när jag körde sista gången så var det som jag skrev i tidigare post, och idag utan att jag ändrat något alls så skulle jag pröva igen och då fick jag ett helt annorlunda resultat. Y axeln gick i error direkt när försökte jogga utan att det märktes någon rörelse på maskinen. X axeln började köra fram och tillbax okontrollerat några centimeter utan att det blev error. Verkligen skumt. Jag gissar på att det antingen är encoderna som är känsliga för störningar eller att det är något annat som stör ut något (smoothsteppern?).

Jag ska införskaffa X antal störningsfilter och sätta på kablarna, funkar inte det så chansar jag på nya encoders eftersom jag läst flera som haft problem med USDigital.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Kan du inte göra ett test med PPort istället för SS för att reda ut om det är nåt vajkalle med SS.
Användarvisningsbild
Lapin

Inlägg av Lapin »

Får kanske ta och pröva det. Måste bara komma över en såndär stenålderskabel :D
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Då får man hoppas att du får tag på en från riktiga stenåldern, dvs att den är riktigt tillverkad.
Användarvisningsbild
Lapin

Inlägg av Lapin »

Ja nu ska jag ut och pröva, ringde runt till halva byn innan jag fick tag på någon som hade en. Vore skönt ifall det visar sej att SS krånglar, då vet man vars problemet ligger iaf.
Användarvisningsbild
Lapin

Inlägg av Lapin »

Så bra. Nu när jag skulle försöka med PPorten så får jag undervolt fel trots att jag kollat alla säkringar och mätat volten till ca 70 VDC in till VSD-XE. Det går bra för mitt lag just nu :shock:
Användarvisningsbild
Lapin

Inlägg av Lapin »

Jag har fått maskinen att fungera nu efter väldigt hjälpsamt bemötande av Tero på GD.
Han rekommenderade att jag skulle koppla in hallsensorerna, jag undrar bara hur många ledare jag behöver i kabeln?
I VSD manualen så hittar jag bara Hall U,V,W men det går ju 5 kablar ut från motorn 2 av dessa är Hall supply och Hall ground men det står inget om det i Manualen.
H.O

Inlägg av H.O »

Det beror ju naturligvis på typen av givare men jag antar att dom är för 5V (borde stå i databladet för motorn), så då kopplar du Hall supply till 5V (pin 11) och Hall ground till GND (pin 8 ). Kolla på sidan 19, där är en grafisk bild som visar inkopplingen av "allt". En del motorer har hallgivarna inbyggda i enkodern och kräver således inte "separat" matning.
Användarvisningsbild
Lapin

Inlägg av Lapin »

Kan inte hitta ngt om volten i databladet, ser du något om de?
H.O

Inlägg av H.O »

Nej, det gör jag inte....och inte på deras web-sida heller men det "måste" vara 5V.... Vill du vara helt säker så är väl det bästa att fråga Anaheim Automation.
Användarvisningsbild
Lapin

Inlägg av Lapin »

Frågade dom på Anaheim automation och det var 5 dcv matning till hallsensorerna så då är det ju bara att koppla in. Det kommer bli trångt i dsubkåpan :o
Skriv svar