Hej!
Har en LPKF 91 fräs med söndrigt styrsystem och tänkte byta ut det mot ett nytt. Fräsen har två stegmotorer för att styra x- och y-axlarna, en solenoid for att styra z-rörelsen (på eller av) samt en dc motor för spindeln.
Mitt problem är att jga inte hittat någon information någonstans om hur jag kan styra z-axelns rörelse då solenoiden endast kan vara på eller av. Stöder mjukvaror som mach3 eller linuxcnc detta?
En idé jag hade annars var att jag kunde bygga en solenoiddrivare som tar emot step/direction som en stegmotordrivare och sen ställer man in programmet på att det bara kan ta ett stort steg.
Vad tror ni?
Om ni har några förslag på styrelektronik jag kan köpa så tar jag gärna emot dem, skönt om jag slipper designa eget...
Mvh
LPKF 91 kretskortsfräs restaurering
Re: LPKF 91 kretskortsfräs restaurering
Hej,
Mach3 har en funktion som jag tror gör detta. Config->General Config Z is 2.5D on Output #6. Z "nedanför" 0 = utgång 6 till, Z "ovanför" = 0 utgång 6 från. Så tror jag att det funkar i alla fall.
Mach3 har en funktion som jag tror gör detta. Config->General Config Z is 2.5D on Output #6. Z "nedanför" 0 = utgång 6 till, Z "ovanför" = 0 utgång 6 från. Så tror jag att det funkar i alla fall.
Re: LPKF 91 kretskortsfräs restaurering
Hej !
En stilla undran, vad är felet på orginalsystemet?
Har en del erfarenhet av dessa fräsar. (2st på jobbet)
Den ena har defekta gängor i en kylfläns vilket får stegmotordirvarna att göra thermal shutdown då och då när de blir för varma. Eftersom styrsystemet kör med död räkning så blir det då knas med hela det arbetet.
De är lite tråkiga att skruva i men igenligen ett skitfel som lagas ganska enkelt...
Som det är nu sitter stora fläkta på bakstycket för att hjälpa kylningen den vägen, men ja det borde fixas...
Tänkte bara om det var något likartat strul, då är det kanske synd att överge orginalet... eller kanske inte.. mjukvarorna är ju sådär... (iaf de uråldriga win 3.11 varianter vi kört...)
Mvh Klas
En stilla undran, vad är felet på orginalsystemet?
Har en del erfarenhet av dessa fräsar. (2st på jobbet)
Den ena har defekta gängor i en kylfläns vilket får stegmotordirvarna att göra thermal shutdown då och då när de blir för varma. Eftersom styrsystemet kör med död räkning så blir det då knas med hela det arbetet.
De är lite tråkiga att skruva i men igenligen ett skitfel som lagas ganska enkelt...
Som det är nu sitter stora fläkta på bakstycket för att hjälpa kylningen den vägen, men ja det borde fixas...

Tänkte bara om det var något likartat strul, då är det kanske synd att överge orginalet... eller kanske inte.. mjukvarorna är ju sådär... (iaf de uråldriga win 3.11 varianter vi kört...)
Mvh Klas