Reglera DC-offset?
Re: Reglera DC-offset?
prototypen, jag bara skrev vad som hände när jag simulerade och då fungerade det, då funderade jag inte så mycket över det eftersom jag bara testade och inte visste mycket vad som hände. LTSpice mäter i förhållande till jord.
Hittade tag på den gamla simuleringen och visst fungerar det:
http://fetting.se/images/%2B-9V-funcgenerator.png
http://fetting.se/images/%2B9V-funcgenerator.png
Att det fungerar bättre på annat vis säger jag inget om.
Hittade tag på den gamla simuleringen och visst fungerar det:
http://fetting.se/images/%2B-9V-funcgenerator.png
http://fetting.se/images/%2B9V-funcgenerator.png
Att det fungerar bättre på annat vis säger jag inget om.
- prototypen
Dioderna MÅSTE vara kvar men motstånden ska ersättas med ett motstånd till GND.
Det är diodernas lite olinjära karaktär som står för omvandlingen av trekant till sinus, sätt tillbaka dessa.
Kopplar man referensen till GND så blir offset nära noll men om man sätter in en switch som kan välja mellan GND och löparen på en pot så kan man ändra offset, potten matas med +- 9 volt, hur man kopplar dioderna kan jag inte se då jag inte ser schema samtidigt som jag skriver.
Protte
Det är diodernas lite olinjära karaktär som står för omvandlingen av trekant till sinus, sätt tillbaka dessa.
Kopplar man referensen till GND så blir offset nära noll men om man sätter in en switch som kan välja mellan GND och löparen på en pot så kan man ändra offset, potten matas med +- 9 volt, hur man kopplar dioderna kan jag inte se då jag inte ser schema samtidigt som jag skriver.
Protte
-
Silverstream
Menar du referensen GND till dioderna?

Vilka värden väljs till pot och motstånd? Potentiometern borde väl ha hög resistans för att minimera den ström som flyter från + till - 9 v genom den? Annars kan man ju sätta en flerpolig switch som bryter kretsen när offseten inte används.

Vilka värden väljs till pot och motstånd? Potentiometern borde väl ha hög resistans för att minimera den ström som flyter från + till - 9 v genom den? Annars kan man ju sätta en flerpolig switch som bryter kretsen när offseten inte används.
Senast redigerad av Silverstream 20 september 2010, 20:49:44, redigerad totalt 1 gång.
- prototypen
Japp
Men du måste även sätta en pot isf R1 o R2 med switch.
Det hela kanske löses enklast med ytterligare en OP som driver båda offset/GND anslutningarna.
Protte
Men du måste även sätta en pot isf R1 o R2 med switch.
Det hela kanske löses enklast med ytterligare en OP som driver båda offset/GND anslutningarna.
Protte
-
Silverstream
Du menar att den första op-ampen måste ha samma referensspänning för att det ska fungera?
Sen undrar jag om C1 måste vara kvar som kretsen ser ut nu?
Sen undrar jag om C1 måste vara kvar som kretsen ser ut nu?
- prototypen
Jag tror att det ska vara samma till båda ställena, med en OP så blir det lågohmigt utan att dra onödigt med ström.
C1 gör faktiskt nytta genom att avkoppla -9 volt, det borde även sitta en mellan GND och +9 V.
Protte
C1 gör faktiskt nytta genom att avkoppla -9 volt, det borde även sitta en mellan GND och +9 V.
Protte
Du har fortfarande fel på OPn nere i högra hörnet. Pinne 11 på den skall gå till -9V men Common-utgången skall forfararande vara ansluten till jord.
Fast där har du ju fortfarande en offset?
-
Silverstream
Jag är inte med riktigt på hur en OP kan generera önskad spänningsnivå... Jag har tittat lite på vanliga OP-kopplingar, men inte hittat någon som jag tycker borde passa till detta, vilket förmodligen beror på min okunskap i ämnet.prototypen skrev:Jag tror att det ska vara samma till båda ställena, med en OP så blir det lågohmigt utan att dra onödigt med ström.
Protte
Jag lade till en avkopplingskondensator till den positiva spänningen också.
Tack! Miss från min sida, då jag ser att det nämnts tidigare i tråden.Nerre skrev: Du har fortfarande fel på OPn nere i högra hörnet. Pinne 11 på den skall gå till -9V men Common-utgången skall forfararande vara ansluten till jord.

Senast redigerad av Silverstream 20 september 2010, 20:52:03, redigerad totalt 1 gång.
OBS! Jag är inte alls säker på att det går att köra bägge från samma pot. Men OM du nu gör det så bör du nog även sätta bägge på samma sida av omkopplaren. Så att de ligger på samma potential.
Offseten i simuleringen beror väl antagligen på det olika motstånden i spänningsdelarna.
- prototypen
Så här kan man göra.
OBS att jag inte satt dit C1:s kompis och att pinne 11 fortfarande inte går till -9V
OBS att jag inte satt dit C1:s kompis och att pinne 11 fortfarande inte går till -9V
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Silverstream
Så sant. Jag såg sen att det vore lämpligare att sätta ledaren på andra sidan omkopplaren som du säger.Nerre skrev:OBS! Jag är inte alls säker på att det går att köra bägge från samma pot. Men OM du nu gör det så bör du nog även sätta bägge på samma sida av omkopplaren. Så att de ligger på samma potential.
Prototypen:
Tack!
Vad är fördelen med att koppla OP:en istället för potentiometern? Och varför används bara OP:en till den ena potentialen?
- prototypen
Ingångarna på OP förstärkarna drar ca 1uA per styck medan dioderna trycker iväg någon några mA.
OP:n buffrar/förstärker signalen från potentiometern.
Protte
OP:n buffrar/förstärker signalen från potentiometern.
Protte
Såg det här tipset för att få offset på signalen...
http://cp.literature.agilent.com/litweb ... 3466EN.pdf
http://cp.literature.agilent.com/litweb ... 3466EN.pdf