att löda ytmonterat i liten ugn... (reflow)

Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Re: lämplig temperatursensor för lödugn?

Inlägg av mri »

"Men min kurva tror jag inte är lika långsam som din... inte en chans att den svalnar så fort (kändes inte så i går kväll i alla fall, jag kanske har fel). Så här ska det se ut:"

jesse: Jag hoppas du inte trodde min kurva representerade en reflowprofil jag kört i ugnen...? Kurvan visar temperaturökningen i ugnen (mätt med en ganska snabb k-typ termoelement) vid full effekt (650W). Avkylningen i slutet är inte relevant. Minns inte om jag bara öppnade luckan eller tog ut sensorn...

Tittar man på din lödprofil, vilken för övrigt ser identisk ut för det blyade lod jag avänder, ligger det intressanta i sammanhanget vid att höja från 180 --> 220 grader snabbt och sedan kyla till 180. Om du tittar på min kurva presterar ugnen endast 0,3 ... 0,4 grader/sekund vid höjning mellan mellan 180 ... 220 grader.

En grov kalkyl: För att att hålla sig inom absolut worst case, dvs 90 sekunder för reflow fasen, dvs 45 sekunder uppvärmning från 180-->220 och 45 sekunder avkylning från 220-->180, borde ugnen åtminstone klara (220-180)/45 = 0,89 grader/sekund uppvärmning.
Dvs, ugnen är mer är dubbelt för långsam för att uppfylla worst case.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Nej, jag ser ju på kurvan att det är uppvärmning av ugnen utan reglering. Men jag trodde att avsvalningen gick så snabbt... Men antagligen hade du öppnat luckan.

Om man tänker sig att man öppnar luckan så kanske tiden från 220 till 180 kan gå ganska snabbt. Och då kan resterande tid användas för uppvärmning. Mätte effekten idag och den var på ca 650 watt. Jag återkommer med mer fakta när jag skaffat något att mäta temperaturen med. Funkar det inte så blir det att köpa en 1350W ugn för 450 kr.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Att hålla temperaturen hög så pass länge är nog inget jag skulle rekommendera. Men tja, om grejerna fungerar efter den grillningen är det väl ok för hobbybruk.

Jag funderade på att sätta in några extra värmeelement i den eftersom ugnen i övrigt är trevlig och har liten intern volym, men den där mekanismen som är kopplat till luckan med sina rörliga delar innuti sidoväggarna gör det svårare.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jag har tänkt samma tanke , men har ännu inte funderat på hur de ska fästas. Om värmeelementen bara ska fästas i "taket" på ugnen så bör det inte vara några problem med luckmekanismen.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Har fått hem några pt100-chip och en pt1000 keramisk med kabel, men har inte orkat koppla in dem så det går att mäta än. använde en vanlig ugnstermometer på ytan av ett kopparlaminat som fungerar upp till 120 grader. Den visade följande tempaturer, inlagda i samma graf som mri's. Som jämförelse har jag även testat en normalstor bänkugn på 1500W (orange kurva). Om stigningen håller i sig någorlunda vid högre temperaturer beror ju på hur välisolerad den är, men brantare blir det ju inte. Jag får väl testa att proppa igen hålrummen med mineralull.

Det enda som verkar lite lovande är att min kurva (grillen) inte verar avta alls vid högre temperatur - den är ganska rak vilket antyde att den inte kommer att sjunka lika snabbt som mri's gör vid högre temperaturer. Fast det kanske är en synvilla - mri's kurva är ju faktiskt ganska rak upp till 110 grader den också.
lodungar.jpg
Ser inte så bra ut. Grillen stiger 0.77°/S och den större ugnen är ännu trögare - ca 0.57°/S och det upp till 120 grader.. (räknade inte med starten) Avsvalningen tar en evighet om luckan är stängd.

Man bör väl kunna höja med 2.5°/S om det ska bli bra. Massa extra element?

När jag kollar på "Kester reflow profile" (se tidigare inlägg med graf i denna tråd) så bör jag kunna gå från 180 till 230 grader på 30 sek - det är 1.7 grad per sekund - det kommer jag inte i närheten av vid de temperaturerna!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Jag har inte alls pysslat med detta men.
Vad skulle hända om era ugnar kompletterades med något värmetrögt typ en stor järnklump eller stadig bit aluminium/koppar.
Skulle då inte temperaturderivatan initialt kunna bli betydligt högre när massan avger sin värmeenergi till omgivningen?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Funderade lite till...
Om man tog en stor klump (typ några kg Al eller Cu) och värmde upp till 250 grader, genom att sen blåsa på med luft genom klumpen skulle man kunna ta ut den magasinerade energin nästan såsom man ville, bara genom att variera fläkthastigheten.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Man skulle kunna skriva ett program som testar temperaturderivatan i dom olika temperaturområdena och ger besked om ugnen klarar att användas som lödugn eller inte direkt ;)

Snabbdata om termoelement.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Intressant fundering. Om det värmetröga blocket ska kunna ha någon funktion så måste värmeöverföringen kunna regleras snabbt från nästan noll till mycket hög. Så det skulle kunna vara en rejäl kylfläns inbäddad i mineralull, men som hade luftgångar så att man snabbt kunde värma upp och blåsa ut luften med en fläkt. På så vis kanske ugnen inte skulle behöva egna element alls.

Risken är väl om man har 280 graders luft som strömmar in i en 20 grader "kall" ugn att det kan bli en väldigt ojämn uppvärmning allt för snabbt. Kan vara svårt att reglera med enbart hastigheten på en fläkt. Luften i sig fördelar sig säkert bra, men det kommer att finnas komponenter som träffas av den 280 grader varma luftstrålen och värms upp direkt, samtidigt som stora kopparytor förblir under 40 grader.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Det jag lärde mig när jag byggde reflow-regleringen är att all värmetröghet är av ondo. Det skall vara så lite massa som möjligt och så hög effekt som möjligt.
Reflow går ju inte bara ut på att att höja tempen så fort som möjligt utan man vill ju *reglera* tempen efter en bestämd profil. Det är mycket lättare att reglera en liten massa. En stor massa är svår att få fart på, och när den väl fått upp farten skjuter den långt över målet...
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jovisst, men tanken här var alltså att ha det "tröga" isolerat i en egen liten box - full med värme - som kan blåsas in i ugnen i rätt ögonblick. På så vis får man en snabb ökning i ugnen. Sedan kan man göra likadant med kylningen: en fläkt blåser in kalluft.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Snart dags för vedeldad lödugn då.. :D
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jag har monterat ett extra värmeelement på 1150W i taket i ugnen. Det ska nog ge snabb stigning. Men jag är lite tveksam till konceptet - det kommer ju att vara en extrem IR-strålning från elementen vid snabb uppvärmning vilket leder till väldigt olika uppvärmningshastighet i olika komponenter beroende på yta. Hade nog varit bättre med varmluft. Behöver dock en anslutningskabel till elementet.

Det är inte någon här som har nån gammal skrotad spis som går att klippa en tråd från? Behöver en med isolering som tål värme, bara 40-50 cm eller så.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Jag vill minnas att jag sett någon som satt en tunn plåt eller folie emellan för att undvika direktstrålning från elementet. Det samma gäller tempsensorn. Den bör också avskärmas om det är lufttemperaturen man vill mäta.
Men som du sa, varmluft, eller en fläkt som vispar runt luften där inne vore mycket bra.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Har testat temperaturstegringen vid maxeffekt på min "stora" ugn (mer info och bilder kommer senare).
Effekt: 136 Watt. (Övre elementet 531W, undre 835W)

Temperaturen mättes vid ytan av ett pcb på ett galler ungefär mitt i ugnen, med en keramiskt kapslad pt100 sensor.
tempkurva1_fasett1366W.jpg
Stigningen mellan 180 och 230 grader är ca 0.54° per sekund. Alltså lika slött som den lilla grillen.
Uppskattningsvis kommer den då att hålla sig över 180 grader under minst 280 sekunder, vilket är alldeles för länge. Attans också :cry:

300 grader var visst alldeles för varmt för mitt pcb (se onödiga tråden !) :roll:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar