Sensor för flygläge?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
JJ

Re: Sensor för flygläge?

Inlägg av JJ »

Glattnos skrev:Hej!

Vad finns det för typer av sensorer som kan känna av ett fordons läge? Tex. JAS 39 Gripen är ju ett aerodynamiskt instabil flygplan som inte skulle flyga speciellt rakt om inte datorn kompenserade hela tiden. Hur "vet" datorn i planet att det ligger rättvänt i luften? Om det kommer en vindby tillexempel. Är det G-kraftsensorer som känner av kast mm och sedan kompenserar datorn rodren? Den måste väll känna av annat än G-krafter också?

Någon som vet?

Mvh Martin
Ett annat sätt som jag tror är vanligt för hemmagjorda UAV är att man mäter varifrån det kommer infraröd strålning och kan på så sätt avgöra varåt himlen ligger sas.

Exempel http://fmadirect.com/products.htm?cat=20&nid=6
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Ett annat sätt som jag tror är vanligt för hemmagjorda UAV är att man mäter varifrån det kommer infraröd strålning och kan på så sätt avgöra varåt himlen ligger sas.

Exempel http://fmadirect.com/products.htm?cat=20&nid=6
Jag tar upp denna tråd igen!

Vart kan jag köpa sensorer som mäter IR-ljus? Alltså inte sådana som tar emot modulerat ljus utan liknande som JJ skrev om.

Det jag vill göra är att mäta IR-strålningen åt höger och vänster från ett RC-flygplan för att avgöra om planet ligger rätt på vingarna(horisontellt).

Det finns ju tydligen färdiga "autopilot-sensorer" för RC-plan, dessa har 4 st IR-sensorer(höger, vänster, framåt och bakåt)och avgör planets läge i luften och kan räta upp planet till planflykt. Jag är alltså ute efter samma typ av sensorer som används i dessa "autopiloter". Tänkte koppla dem till en AVR och exprimentera lite.

En fråga till som inte har med ämnet att göra: Är det inte möjligt att ta emot seriell-data via UART på AVR om man använder Int. Ocillator 8Mhz? Måste man ha kristall?
Nerre

Inlägg av Nerre »

ollebolle skrev: Jag har alltid trott att gyrot iom sin tröghet alltid står i det läge det stod i från början.
Grejen är ju att ett gyro som befinner sig på jordytan rör sig, även om fordonet står still relativt jorden. Jorden roterar ju! Ett gyro som "står still" kommer alltså att rotera ett varv per dygn på grund av jordens rotation (undantaget om det står vertikalt och parallellt med jordens rotation).
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Glattnos skrev:En fråga till som inte har med ämnet att göra: Är det inte möjligt att ta emot seriell-data via UART på AVR om man använder Int. Ocillator 8Mhz? Måste man ha kristall?
för att seriekommunikation med UART ska funka får klockfelet inte vara mer än kanske 2%. Den interna oscillatorn går förvisso att trimma genom att ändra OSCCAL parametern, men frekvensen beror på matningsspänning och temperatur så det funkar bara för specialfall.
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Andax: Okej, tackar för svaret!

Någon som har svar på den andra frågan: Vart kan jag köpa sensorer som mäter IR-ljus?
Är detta något som kan fungera: https://www1.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/i ... &toc=20382 Eller finns det någon mer som är bättre, den ska alltså känna av skillnad mellan himmel och mark.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Ja, dom kommer säkert att funka.

Frågan är vad som händer om solen går i moln eller om du flyger på låg höjd i skuggan av ett träd? I tex en gymnastikhall kommer dom ju inte att funka. osv osv...

Istället för att uppfinna hjulet från början så finns det flera färdiga moduler att titta på. Bara att få dom att funka korrekt lär vara rätt mycket jobb, dock med goda möjligheter att lyckas, då det finns dokumentation.
Här är en av dom 3-4 olika UAV systemen som finns färdiga.
http://www.sparkfun.com/commerce/produc ... ts_id=9980
Skriv svar