Grundläggande elektronikfrågor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
LageT

Grundläggande elektronikfrågor

Inlägg av LageT »

Jag har några frågor som jag absolut inte får svar på i min skolbok och vore väldigt tacksam för hjälp.

1. Varför blir strömmen lika stor genom alla motstånden men spänningen olika?
2. Vilken är orsaken till avvikelser mellan verkligt värde och beräknat värde? (från mätresultatet)
3. Vilken fördel ser du med indirekt strömmätning i jämförelse med indirekt strömmätning?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Variosboy

Re: Grundläggande elektronikfrågor

Inlägg av Variosboy »

Hej du!

Skolfrågor lär du inte få några direkta svar på här.. (Folk här gillar inte att många tar genvägen att bara få snabba svar här utan att lära sig något) Vad säger din lärare om det hela?

Fråga nummer ett säger ingenting utan ett schema eller mer information av någon slag.
Fråga två, tänk lite så kommer du snart på det!
Fråga tre, du menar mellan direkt och indirekt va?

Mer info så kommer du säkert få svar..
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Skolfrågor är inte välsedda här, med färdiga svar lär du dig inget.

1: Kan inte besvaras utan schema (jag vet dock redan svaret)
2: Av vad?
3: indirekt strömmätning == indirekt strömmätning, ingen skillnad. Har du skrivit korrekt?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Stackars LageT, vilket bemötande, men annars så har vi ganska kul på forat, välkommen.

Protte
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jo... det förstås...

Välkommen LageT!
Här kan man få svar på mycket men skoluppgifter kan man som mest få hjälp med och "hjälp" betyder att DU gör jobbet och förklarar var du hänger fast, sedan får du tips som sannolikt kan få dig att komma vidare men färdiga svar är det ytterst sällsynt med.

Det har dock hänt i vissa fall där läraren var oduglig men det är sällan det sker.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Fråga nummer ett kan jag ge lite hjälp på traven utan att göra för mycket.

Du har säkert fått förklaringen av vad spänning är för något med den vanliga "Vattentryck" osv.
Om du tänker dig att du har ett smalt vattenrör (mycket motstånd(resistans)), men du har lågt vattentryck (spänning), hur mycket vatten kommer det att rinna igenom röret?

Om du istället har samma rör, men högt tryck vid ena änden, hur mycket vatten kommer då att gå igenom röret?

Lycka till med ditt lärande och hoppas att du utvecklar ett stort intresse för elektronik :)

Edit: Insåg just att jag läst fel på din fråga ordentligt :doh:
Senast redigerad av Klas-Kenny 7 september 2010, 21:28:15, redigerad totalt 1 gång.
spufuz

Inlägg av spufuz »

Jag har några frågor som jag absolut inte får svar på i min skolbok och vore väldigt tacksam för hjälp.

Det låter väl ändå som att LageT har försökt.
Dessutom är det ju upp till han om han vill lära sig den långa eller korta vägen.
Det är märkligt att så många orkar vara moralpoliser. Eller så har väl jag bara en dålig morgon. :lol:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Dessa frågor är synnerligt grundläggande och jag skulle vara YTTERST fundersam till om svaret inte står i böckerna! Kanske inte direkt men slutledningsförmåga och logik kan vara bra att använda lite då och då.

Så jag är synnerligt tveksam till att svaret inte redan finns men som även professionella gör kan man helt enkelt överse dom för att de är så enkla och självklara att man glömmer bort dom.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

1) Så här ser antagligen schemat ut till fråga ett:

Bild

Fanns det ingen bild i samband med frågan? Annars går den ju inte att svara på (även om svaret finns i frågan). Ledtråd: vilken väg kan strömmen gå?

2) vilket mätvärde? Vad är det som mäts?

3) vet du vad som menas med indirekt och direkt strömmätning?
fjodorr

Inlägg av fjodorr »

På tvåan tror jag att han menar om man beräknar spänningen över ett motstånd och sedan mäter samma spänning och får olika värden på dessa. Då kan du ställa dig följande frågor för att komma fram till ett svar: Vad gör voltmetern med kretsen som du mäter, kan motstånden variera, vad har voltmetern för upplösning osv? Nu ska du nog klara tvåan med...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag tycker att den här typen av frågor på läxor får bra svar. Då menar jag svar som får vederbörande att fundera ut rätt svar själv.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Men då TS inte har besvärat sig att svara eller kolla kan det vara ganska likgiltigt eller hur?

För länge sedan lärde jag mina barn att jag inte kan <hjälpe> med något de inte själv försöker göra och jag är så lat att jag inte ids göra det för dom.

Storatjejen kunde störtgråta över att skorna inte var knutna och när jag grät med blev de ÄNDÅ inte knutna - men när hon frågade om jag kunde visa HUR man gjorde gick det snabbt och snart kunde hon klara sånt själv för att hon lärde sig.

Det hade inte skett om jag hade gjort det för henne jämt.

Samma sak här: om inte TS är aktiv blir det inget och att bara ge svaren är ett problem, det likställer jag att låta någon annan plugga i mitt namn.

Enl. profilen körde TS en hit-and-run 18:37, jag gissar att det var det siste vi såg...
spufuz

Inlägg av spufuz »

"jag gissar att det var det siste vi såg..."

Ja vilken nyregistrerad person hade inte blivit avskräckt och vänt i dörren av den här tråden? :D

Nä men skämt åt sido så står jag lite med en fot på varje sida här... tänker nog hålla låg profil och vara väldigt opartisk i såna här fall.

Kanske...
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Fast jag är som jag är och säger vad jag tycker, och jag tycker det spufuz tycker men inte vågar säga.

Moraltanterna kan väl skippa moraleriet om de ändå inte tänker ge svar eller ställa ledande frågor för att de inte kan svaren.
Var tysta helt enkelt. Lägg inte energi på att säga hur nån ska bete sig, detta är ju klockrent exempel på vad som händer då.

Skit i om nån vill lära sig eller inte. För det tycks ju vara enda anledningen till att nån ställer en fråga som verkar komma från en skolbok.. :roll:

Hoppas TS vågar sig tillbaka, för vem vet, kanske är det en kille med ett brinnande intresse som behöver en snabb start för att inte tappa intresset med som sen blir riktigt duktig och bidrar med mycket kul projekt.
Eller så fick nån moraltant klappa sig på axeln för att inte ha gett ett svar för lätt.
Användarvisningsbild
GiK

Inlägg av GiK »

:D

Kul att man inte är ensam "gröngöling", :mrgreen: "new be" på forumet.

LageT@
Man lär sig mycket, det kan jag intyga. :tumupp:
Skriv svar