Vet inte, men jag tycker vissa "mini-projekt" här är rena jätteprojekten.... Men här kommer definitivt ett "mini"-projekt: Spänningsstyrd strömbegränsare för mitt nätaggregat PS3020:
dscn5340.jpg
Skulle jag använda experimentkort? (sådana med massa borrade hål och 2.56mm kopparbanor)... nej, jobbigt.. Så jag uppfann en ny metod att montera kretskort: Smältlimsmontering. Jag tog baksidan på ett kasserat laminat och limmade fast OP:n mitt på - sen var det bara att löda på små sladdar och limma på fler komponenter... Blev ju snyggt
PS3020currlim.jpg
Här kommer principen: Det som omringats av rött är strömbegränsningskretsen i PS3020. Den består av en 741:a som jämför spänningsfallet genom 6 st 0.3 Ω effektmotstånd med en spänning från ett par potar på fronten. Transistorn och dioden är ett enkelt kortslutningsskydd som fungerar förvånansvärt bra, och vars funktion jag inte ville förstöra med min externa styrning.
RP1 är grovreglering av strömmen 0-20A, RP4 är finjustering. Nu är det så att mitt nätaggregat inte exakt överensstämmer med ritningen. Trimoten RP5 finns inte - det är direktkontakt mellan OP:ns ingång och RP1. Maxströmmen kan fortfarande ställas med potarna på aggregatets front, men jag kan dra ner strömmen med mitt tillbygge (Det blåa på schemat). Dioden gör att jag inte kan öka strömbegränsningen, bara minska. På så vis får jag två parallella strömbegränsare - dels de interna , dels det externa. Spänningsmatning till externa OP:n kommer från aggregatet (+12/-6V).
Jag kan alltså nu reglera strömmen med hjälp av en spänning mellan 0 och 1 volt (1V=20A), men inspänningen skapas av en logaritmisk pot för tillfället, matad av aggregatets interna 12V. Senare ska detta styras digitalt (optiskt isolerat), för automatisk laddning av batterier.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.