Reglera DC-offset?
-
Silverstream
Reglera DC-offset?
Jag har precis lödat ihop ett funktionsgeneratorkit baserat på en op-amp. Jag får ut hyffsade vågor, men alla har en DC-offset på ca 5 v. Detta borde man väl kunna plocka bort med ett högpassfilter? (kondensator + motstånd till jord?). Det skulle ju dock vara kul att kunna reglera hur mycket DC-offset som vågen har, från 0 upp till nuvarande 5 v. Så vitt jag förstår tillåter inte ovanstående lösning detta. Finns det något annat, relativt enkelt, sätt att reglera offset på en spänning?
Tack på förhand!
/Johan
Tack på förhand!
/Johan
-
Silverstream
Re: Reglera DC-offset?
Lättaste sättet att få en dc-offset borde väl vara med en summerande förstärkare kopplad så att
du summerar signalen du genererat med en dc som du t.ex. skapar med en potentiometer.
du summerar signalen du genererat med en dc som du t.ex. skapar med en potentiometer.
- prototypen
Vad jag kan se av schemat så är det enkelmatning och då går det INTE att få bort DC-offset med någon summering, det är bara kondensator som fixar detta men det har ju andra nackdelar (nedre gränsfrekvenst.ex.)
Det är R1 ochR2 som ger DC nivån
Protte
Det är R1 ochR2 som ger DC nivån
Protte
Enklaste lösningen är väl att köra med dubbelmatning och på de flesta ställen i schemat där det är jordsymbol kopplar man istället den negativa matningen?
(Undantagen för jord->negativ spänning blir väl dels R1-R2 (borde kunna tas bort och kopplas direkt till jord) och utgångsförstärkaren för triangelvåg där Common ska vara jord men matningen till OP:n negativ spänning.)
(Undantagen för jord->negativ spänning blir väl dels R1-R2 (borde kunna tas bort och kopplas direkt till jord) och utgångsförstärkaren för triangelvåg där Common ska vara jord men matningen till OP:n negativ spänning.)
- prototypen
Även dioderna vid "sinus"-utgången behöver flyttas bort från spänningsdelaren. Ett motstånd på 470 ohm till jord borde vara en lämplig ersättare.
Ja just ja, jag glömde skriva att jag inte riktigt har koll på hur de funkar.
-
Silverstream
Tack för era svar!
Sen är det väl i princip bara att koppla Vcc- till -9 v istället för jord, eftersom LM348 matar alla 4 op-ampar?
Jag har modifierat schemat i photoshop med era förslag.
Jag lämnade den gamla versionen för att göra det lättare att jämföra. Har jag förstått rätt?
Sant, eftersom generatorn går ned till ca 6 Hz så kommer ju detta bli märkbart.prototypen skrev: Vad jag kan se av schemat så är det enkelmatning och då går det INTE att få bort DC-offset med någon summering, det är bara kondensator som fixar detta men det har ju andra nackdelar (nedre gränsfrekvenst.ex.)
Jag är inte riktigt med på hur du menar här. Vad ska kopplas till jord? Om motstånden plockas bort blir det väl kortis?Nerre skrev: (Undantagen för jord->negativ spänning blir väl dels R1-R2 (borde kunna tas bort och kopplas direkt till jord)
Vad fyller dessa för funktion? Ska jag ändra motstånden mellan + och - 9 v så att de är lika stora, eller rent av koppla till jord direkt? Känns konstigt att spänningsdela likadant om man ersätter jord med -9 v.bearing skrev: Även dioderna vid "sinus"-utgången behöver flyttas bort från spänningsdelaren. Ett motstånd på 470 ohm till jord borde vara en lämplig ersättare.
Sen är det väl i princip bara att koppla Vcc- till -9 v istället för jord, eftersom LM348 matar alla 4 op-ampar?
Jag har modifierat schemat i photoshop med era förslag.

Jag lämnade den gamla versionen för att göra det lättare att jämföra. Har jag förstått rätt?
Senast redigerad av Silverstream 20 september 2010, 20:48:35, redigerad totalt 1 gång.
Matningen till minus också, pinne 11.
Jag är rätt säker på att jag simulerad det där schemat i LTSpice förr nån gång och jag kopplade helt enkelt -9V till alla jordsymboler utan att ändra något annat, och det fungerade vad det verkade.
Jag är rätt säker på att jag simulerad det där schemat i LTSpice förr nån gång och jag kopplade helt enkelt -9V till alla jordsymboler utan att ändra något annat, och det fungerade vad det verkade.
- prototypen
Du har missat betydelsen av dubbel matning, du ska ha tre tampar från strömförsörjningen +9 V, GND, -9 V. Det blir totalt 18 V med "mittuttag" .
R1 o R2 försvinner och den tampen kopplas till GND, sedan försvinner motstånden till dioderna också och dioderna ansluts via 470 ohm till GND istället.
Jag tycker det är "fel" att släppa ut sådana "amatörlösningar" på nätet som byggs av de som inte kan få till det och så blir det en enda stor besvikelse och en förstörd hobby. Men det är vad jag tycker.
Protte
R1 o R2 försvinner och den tampen kopplas till GND, sedan försvinner motstånden till dioderna också och dioderna ansluts via 470 ohm till GND istället.
Jag tycker det är "fel" att släppa ut sådana "amatörlösningar" på nätet som byggs av de som inte kan få till det och så blir det en enda stor besvikelse och en förstörd hobby. Men det är vad jag tycker.
Protte
Gav tips i en annan tråd om att kolla in fig 14 i databladet till CA3140.
En bredbands buffert med variabel offset och bra drivförmåga.
Jag ska själv addera den kopplingen till min generator.
Vet inte vilka frekvenskrav du har men principen borde gå att tillämpa med andra OP också.
Vet inte vilka frekvenskrav du har men principen borde gå att tillämpa med andra OP också.
-
Silverstream
Okej, kan kanske vara så enkelt då?Borre skrev:Matningen till minus också, pinne 11.
Okej, jo jag har sett detta i andra op-amp-kretsar så jag är med på hur man får dessa tre referensspänningar med två batterier.prototypen skrev: Du har missat betydelsen av dubbel matning, du ska ha tre tampar från strömförsörjningen +9 V, GND, -9 V. Det blir totalt 18 V med "mittuttag" .
Protte
Jag är dock inte riktigt med på hur ni menar att jorden ska in. Så här? Ska C1 också bort då?
En annan, kanske dum, fråga: Vad har dioderna för funktion i kretsen som den ser ut från början?
Jo, det var kanske ett dåligt kit. Finns det vissa tillverkare som gör bättre kit än andra?Prototypen skrev: Jag tycker det är "fel" att släppa ut sådana "amatörlösningar" på nätet som byggs av de som inte kan få till det och så blir det en enda stor besvikelse och en förstörd hobby. Men det är vad jag tycker.
Sen gör det mig inte så mycket om kitet inte blir funktionsdugligt. Jag ville mest ha ett billigt kit att träna lödning på. Om det går att använda till något är det bara ett plus!
Sen är det sådana som er här på forumet som gör att man inte tappar intresset för hobbyn. Ni är till stor hjälp! Tack!
Tack för tipset! Ska kolla upp det.4kTRB skrev: Gav tips i en annan tråd om att kolla in fig 14 i databladet till CA3140.
Finns givetvis fler lösningar.
AoE hade ett bygge på -90 talet med en generator (de har säkert haft fler)
med en fin lösning på offsetjusteringen. Kan vara värt att titta på.
AoE hade ett bygge på -90 talet med en generator (de har säkert haft fler)
med en fin lösning på offsetjusteringen. Kan vara värt att titta på.