Sitter och tittar på en SM5100B GSM/GPRS-modul.
Hittar inget som säger att den inte fungerar i Sverige, men jag är inget vidare på sånt så då frågar jag er:
Fungerar en sån modul i det svenska mobilnätet?
Fungerar denna GSM-modul i Sverige? *LÖST*
Fungerar denna GSM-modul i Sverige? *LÖST*
Senast redigerad av Gorgus 6 september 2010, 08:33:00, redigerad totalt 1 gång.
Re: Fungerar denna GSM-modul i Sverige?
Vad jag vet är GSM en standard. I Sverige ligger kanalerna på 900MHz (+ vad som annars finns) så det borde fungera helt OK.
- jadler
- EF Sponsor
- Kontakt:
Re: Fungerar denna GSM-modul i Sverige?
Kolla vad tillverkaren säger.
Jag tror att modulerna från Telit är vanligare (där jag har tittat i alla fall), en av de Sparkfun säljer beskrivs på Telits sida här. Jag tror som Icecap att det borde fungera bra, förutsatt att de frekvensband som används här stöds av modulen. Du kan kolla svenska återförsäljare (Lawicel och Electrokit, t.ex.), se vad de har i sortimentet och vid behov fråga där.
Efter lite googlande misstänker jag att Spreadtrum ligger bakom SM5100B. De skriver att den är godkänd i Europa, här används väl 900 och 1800 MHz för 2G tror jag, borde gå bra.
Jag tror att modulerna från Telit är vanligare (där jag har tittat i alla fall), en av de Sparkfun säljer beskrivs på Telits sida här. Jag tror som Icecap att det borde fungera bra, förutsatt att de frekvensband som används här stöds av modulen. Du kan kolla svenska återförsäljare (Lawicel och Electrokit, t.ex.), se vad de har i sortimentet och vid behov fråga där.
Efter lite googlande misstänker jag att Spreadtrum ligger bakom SM5100B. De skriver att den är godkänd i Europa, här används väl 900 och 1800 MHz för 2G tror jag, borde gå bra.
Re: Fungerar denna GSM-modul i Sverige? *LÖST*
Tack för de svaren!
Nu törs jag nog beställa en att prova.
Nu törs jag nog beställa en att prova.