Lasermottagare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
OnkelF

Lasermottagare

Inlägg av OnkelF »

Hej.

Jag är sugen på att bygga kommunikationslänk med laser.
Jag hade tänkt att den ska klara ett par Mbit.

Det jag har lite problem är på mottagarsidan. Jag tänkte köpa två laserdioder och använda den ena som sändare och den andra som mottagare. Har testat med två röda lysdioder jag hade hemma och på mottagarsidan kunde jag mäta upp 0,5V, 2uA.

Nån som har en aning om laserdioderna kommer ge ett bättre eller sämre resultat på tio meter?
Givet siffrorna jag har, kan jag bara koppla dioden till en komparator och ha en spänningsdelare till den för att få den att trigga vid ~0,2V?
Jag har tittat på http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet- ... M360N.html
Den har verkar ju snabb nog iaf.

Om inte mitt mål framgår så vill jag ha en tydlig etta eller nolla =)
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Re: Lasermottagare

Inlägg av hcb »

Menar du att du tänkte använda en laserdiod som fotodiod? Det tror jag är helt fel väg att gå. Välj hellre en snabb fotodiod som du hakar på antingen en snabb transkonduktansförstärkare (ström till spänning; fotodioden är en strömkälla) eller bara ett 50 Ohm motstånd om du klarar dig med en liten signal. Dessutom kommer du behöva kollimeringsoptik till laserdioden om den inte har det inbyggt, och troligtvis en fokuseringslins vid fotodioden.
OnkelF

Inlägg av OnkelF »

Aha, har fått tänka om lite nu.
Kollade på "transkonduktansförstärkare" men fattade inte databladen på kretsarna. Så jag sökte på current to voltage och då fick jag bättre träffar.
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hb ... et.html#c1
Där hade de exempel på hur man gör och har samtidigt en fotodiod som exempel på nåt som kan generera strömmen.

National hade en pdf i ämnet
http://www.national.com/onlineseminar/2 ... lifers.pdf
De tyckte att den kopplingen var exakt men inte så snabb.
De skrev tyvärr inte när den inte hänger med.
Nån som har en uppskattning?

Kan man använda en fotodiod för IR för att ta emot röd laser?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Som jag förstått det från IR baserade fjärrkontroller så är mottagaren känslig inom ett våglängds område. Så även om den är avsedd för något annat. Så är det mycket möjligt att den klarar laserjuset.
Laser är per definition koherent, mao ljusvågorna inom ett snävt våglängdsområde, samma tidsskillnad mellan vågtoppar och vinkel. Så det är viktigt med känslighet specifikt för den aktuella våglängden.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Om IR-fotodioden är försedd med ett dagsljusfilter är det inte säkert att det går. Kolla databladet för dioden. Beträffande snabbhet är det inga problem att få ut pulser på några till ett tiotal nanosekunder från en lämplig diod, t.ex. 75-420-46 förspänd med 10-20 V och mätt över ett 50 Ohms motstånd.
Skriv svar