Kombination av manuell och automatisk växellåda
Kombination av manuell och automatisk växellåda
Jag har länge haft funderingar om det är möjligt att "blanda" funktioner från en automatlåda och vanlig manuell?
I princip vill jag ha kvar den manuella lådan för att kunna segdra "stumt" på höga växlar.
Samtidigt skulle jag vilja ha turbinens funktion vid bogsering och liknande, då det är praktiskt att bara kunna gasa för att få dragkraft.
Någon form av låsning på turbinen vid normal körning, blir nödvändigt.
Jag vet att den här konstruktionen var vanlig på tungdragarlastbilar tidigare, men jag är inte insatt i utförandet.
Är det möjligt att växla en manuell låda utan lamellkoppling?
I princip vill jag ha kvar den manuella lådan för att kunna segdra "stumt" på höga växlar.
Samtidigt skulle jag vilja ha turbinens funktion vid bogsering och liknande, då det är praktiskt att bara kunna gasa för att få dragkraft.
Någon form av låsning på turbinen vid normal körning, blir nödvändigt.
Jag vet att den här konstruktionen var vanlig på tungdragarlastbilar tidigare, men jag är inte insatt i utförandet.
Är det möjligt att växla en manuell låda utan lamellkoppling?
Re: Kombination av manuell och automatisk växellåda
Militär lastbilarna och de traktorer som har en converter före en manuell låda har en separat koppling för frikoppling.
Re: Kombination av manuell och automatisk växellåda
#Det finns sk. Turboclutch lådor.#
Nu läst lite om Turboclutch, men dom verkar helt sakna turbin, så det blir lite fel.
Nu läst lite om Turboclutch, men dom verkar helt sakna turbin, så det blir lite fel.
Re: Kombination av manuell och automatisk växellåda
Man kommer ifrån "sliret" om det är det man vill.
Re: Kombination av manuell och automatisk växellåda
Momentomvandlaren är just vad som efterfrågas men att den ska kunde låsas vid högre hastigheter. Heter det inte "lock up"?
Jag ser dock detta som ett problem! Momentomvandlaren alstrar värme när den utnyttjas och vid bogsering är det oftast obefintligt med luftkylning, detta ger sämst tänkbara läge.
Jag ser dock detta som ett problem! Momentomvandlaren alstrar värme när den utnyttjas och vid bogsering är det oftast obefintligt med luftkylning, detta ger sämst tänkbara läge.
Re: Kombination av manuell och automatisk växellåda
Icecap:
Om jag uppfattat rätt så har alla moderna turbiner momentomvandlare.
Självklart måste man ha oljecirkulation/kylning genom turbinen, precis som det fungerar på en automatlåda.
Skulle man enbart fylla turbinen med en viss mängd olja, skulle man koka den ganska snabbt vid t.ex. bogsering.
Frågan är vilken lösning Volvo och Scania hade på sina militär/tungdragar-bilar?
Om jag uppfattat rätt så har alla moderna turbiner momentomvandlare.
Självklart måste man ha oljecirkulation/kylning genom turbinen, precis som det fungerar på en automatlåda.
Skulle man enbart fylla turbinen med en viss mängd olja, skulle man koka den ganska snabbt vid t.ex. bogsering.
Frågan är vilken lösning Volvo och Scania hade på sina militär/tungdragar-bilar?
Re: Kombination av manuell och automatisk växellåda
DSG är väl bland det bästa som finns just nu. Men det finns nog ingen variant för tyngre fordon.
-
- Inlägg: 1109
- Blev medlem: 3 september 2010, 15:17:20
- Ort: Lysekil
Re: Kombination av manuell och automatisk växellåda
Hej!
Jag skulle vilja påstå att det du efterfrågar är en normal automatlåda med lock-up. Möjligen skulle man kunna programmera om styrningen till lådan så att den håller kvar låsningen av momentomvandlaren till strax innan fullgas, om lockup-kopplingen tål detta.
Manuella synkroniserade lådor låter sig inte med enkelhet växlas under belastning, de behöver kopplas ur. Det brukar gå att växla manuella lådor utan att koppla om man inte belastar dom, men det är säkert inte så nyttigt för synkringarna i längden..
Skälet till att en konventionell automatlåda har planetväxlar är att dessa kan växlas under belastning, dock med visst slitage på bromsbanden.
Ska du bogsera eller dra tungt så ska du absolut ha oljekylare på lådan, oljan blir varm väldigt fort när det slirar!
Jag skulle vilja påstå att det du efterfrågar är en normal automatlåda med lock-up. Möjligen skulle man kunna programmera om styrningen till lådan så att den håller kvar låsningen av momentomvandlaren till strax innan fullgas, om lockup-kopplingen tål detta.
Manuella synkroniserade lådor låter sig inte med enkelhet växlas under belastning, de behöver kopplas ur. Det brukar gå att växla manuella lådor utan att koppla om man inte belastar dom, men det är säkert inte så nyttigt för synkringarna i längden..
Skälet till att en konventionell automatlåda har planetväxlar är att dessa kan växlas under belastning, dock med visst slitage på bromsbanden.
Ska du bogsera eller dra tungt så ska du absolut ha oljekylare på lådan, oljan blir varm väldigt fort när det slirar!
- DW
- Inlägg: 2497
- Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
- Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
- Kontakt:
Re: Kombination av manuell och automatisk växellåda
enl min grabb som för något år sedan körde han Scania 144 tungdragare för stridsvagn mm på P4 i Skövde,
Lägg in ettan, släpp kopplingen -bromsa.
Gasa när du skall starta 1-2 = automat 3 manuell, vanlig kopplig-körning.
Utan last, släng in 3,an o kör. manuell Splitlåda ger 12 växlar
Frågan är ju om man hade Allisonkonstruktionen med momentomvandlare och planetväxlar på
http://auto.howstuffworks.com/auto-part ... verter.htm
rätta mej om jag har fel.
Lägg in ettan, släpp kopplingen -bromsa.
Gasa när du skall starta 1-2 = automat 3 manuell, vanlig kopplig-körning.
Utan last, släng in 3,an o kör. manuell Splitlåda ger 12 växlar
Frågan är ju om man hade Allisonkonstruktionen med momentomvandlare och planetväxlar på
http://auto.howstuffworks.com/auto-part ... verter.htm
rätta mej om jag har fel.
Re: Kombination av manuell och automatisk växellåda
Det fanns tidigare (finns säkert kvar) ett projekt där man använde en MegaSquirt för att styra en (tror jag) Ford automatlåda. Det borde gå att aktivera lock-up när man vill då.
Re: Kombination av manuell och automatisk växellåda
Andy:
#DSG är väl bland det bästa som finns just nu. Men det finns nog ingen variant för tyngre fordon.#
Vad är DSG? I mitt fall är det inte tunga fordon utan personbilsgrejer.
Anders Olsson:
Jag är inte ute efter automatlåda. Jag vill ha manuell med turbin + lockup.
Så jag har inget behov av att växla under belastning.
DW:
Det är något i stil med det här jag är ute efter att kopiera.
Jag tror både Volvo och Scania hade egna konstruktioner på äldre bilar.
Dock tror jag dom saknade lockup.
Johanb:
#Det fanns tidigare (finns säkert kvar) ett projekt där man använde en MegaSquirt för att styra en (tror jag) Ford automatlåda. Det borde gå att aktivera lock-up när man vill då.#
Ok, men då är man hänvisad till automatlåda.
Jag hittade bilder från en broschyr på Volvos MR-61 låda
#DSG är väl bland det bästa som finns just nu. Men det finns nog ingen variant för tyngre fordon.#
Vad är DSG? I mitt fall är det inte tunga fordon utan personbilsgrejer.
Anders Olsson:
Jag är inte ute efter automatlåda. Jag vill ha manuell med turbin + lockup.
Så jag har inget behov av att växla under belastning.
DW:
Det är något i stil med det här jag är ute efter att kopiera.
Jag tror både Volvo och Scania hade egna konstruktioner på äldre bilar.
Dock tror jag dom saknade lockup.
Johanb:
#Det fanns tidigare (finns säkert kvar) ett projekt där man använde en MegaSquirt för att styra en (tror jag) Ford automatlåda. Det borde gå att aktivera lock-up när man vill då.#
Ok, men då är man hänvisad till automatlåda.
Jag hittade bilder från en broschyr på Volvos MR-61 låda
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Kombination av manuell och automatisk växellåda
DSG (Direct Shift Gearbox el. Direkt Schalt Getriebe) är VAG's (Audi/VW) nya typ av automatiska växellåda som är uppbyggd som en manuell låda men ändå körs som en automat med endast broms och gas pedal. Den har ingen turbin!
http://www.youtube.com/watch#!v=621wDJrixYM&feature=fvw
http://www.youtube.com/watch#!v=621wDJrixYM&feature=fvw
Re: Kombination av manuell och automatisk växellåda
Vad händer om du har en turbin där du kan reglera mängden olja, kan inte så mycket om hur en automatlåda ser ut. Men på traktorer med turbinkoppling kan man justera hur mycket slirning man vill ha genom att justera mängden olja. Dock inte under drift utan man häller i eller tappar ur olja ur kopplingshuset helt enkelt..
Har du en stor turbin med mycket olja blir den ju förhållandevis stum.
Har du en stor turbin med mycket olja blir den ju förhållandevis stum.
Re: Kombination av manuell och automatisk växellåda
Vilken funktion är det du vill ha ut av momentomvandlaren egentligen ?
Personligen hatar jag momentomvandlare, ineffektiva och felbenägna.
En robotlåda är ju överlägsen på allting typ, DSG är bara VAG's namn på det hela, dom är varken ensamna eller först med sådana lådor, däremot tror jag den typen kommer att ersätta momentovandlarlådor helt i framtiden.
Personligen hatar jag momentomvandlare, ineffektiva och felbenägna.
En robotlåda är ju överlägsen på allting typ, DSG är bara VAG's namn på det hela, dom är varken ensamna eller först med sådana lådor, däremot tror jag den typen kommer att ersätta momentovandlarlådor helt i framtiden.