Tejpa ett kretskort

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
vaxa

Tejpa ett kretskort

Inlägg av vaxa »

http://hobbycity.com/hobbyking/store/uh ... duct=11977

Om jag vill använda denna, och skydda den mot fukt (skall sitta i en RC flygmaskin), kan man bara tejpa över komponenterna (så det inte blir kortis av klistret på tejpen) med eltejp för att skydda den? Jag har ingen bra krympslang som passar.

Jag vet..., men jag kan andra saker :D

Mvh
Håkan
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Tejpa ett kretskort

Inlägg av Klas-Kenny »

Testa resistansmäta tejpen om du är osäker :wink:
Så länge där inte finns några komponenter som avvecklar mycket värme bör det fungera utan problem.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Varför tror du att den blir mer skyddad av fukt genom att bli övertejpad? Ska den sitta i en flygmaskin så är det väl i värsta fall regn som kan bli problemet, men är det nåt jag har lärt mig så är det att bristande ventilation är ett större fuktproblem än läckage.

Det är alltså stor risk att det sitter kvar fukt innanför tejpen, som inte ventileras bort och som kondenserar när demperaturen sjunker.

Jag skulle nog i såna fall försöka mig på att klarlacka så mycket som möjligt av kortet (täcka med sillikon är ju ett alternativ, men blir tyngre och inget roligt om kortet behöver servas).
vaxa

Inlägg av vaxa »

Jag har en plastspray som e tänkt som skydd mot fukt på kretskort. Jag har använt det på fartreglage. Men av någon märklig anledning så fick jag kortis i två fartreglage. Det har nämnts att det inte kan bero på sprayen, men jag vet inte. Det var därför jag tänkte använda eltejp.

När det gäller kondens, ja kanske. Jag trodde att kondens uppstod när varm luft kommer i kontkakt med något som är kallt...

Mvh
Håkan

http://shop.conrad.se/websale7/?shopid= ... 9%2Fmd5%7D
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Ska kortet lackas/gjutas in så måste det tvättas absolut rent (sedan inga fingeravstryck på kortet eller komponenter) så man inte stänger in fluss, smuts och fukt som kan orsaka kortis.

Fukt ÄR INGET problem, du förvarar dina flygprylar inomhus och när du flyger så utvecklas lite värme som motverkar kondens.

Tvätta kortet rent och låt det vara sedan.

Protte
Nerre

Inlägg av Nerre »

vaxa skrev: När det gäller kondens, ja kanske. Jag trodde att kondens uppstod när varm luft kommer i kontkakt med något som är kallt...
Nja, det är en förenkling.

Kondens uppstår när varm luft kyls ner, eftersom varm luft kan binda mer fukt än kall.

Om du då har luft instängd under din tejp så kommer den luften efter några timmar inomhus att ha samma luftfuktighet som den omgivande luften (för tejpen är inte helt tät). När du sen tar ut flygplanet så är den fuktiga luften kvar under tejpen, och kyls fortare än fukten diffunderar ut så du får kondens under tejpen.

Det går ganska lätt att prova vintertid. Blås upp en ballong inomhus (då blåser du visserligen upp den med väldigt fuktig luft, men det blir ingen kondens i ballongen så länge den är inne). Gå sen ut med den uppblåsta ballongen. Det dröjer inte längre innan det blir både kondens och frost på insidan av ballongen.

Som fotograf gör man lite "tvärtom". Har man varit ute i kyla med sin kamera stoppar man den i en plastpåse innan man går in, då stängs kameran in tillsammans med kall torr luft. Den luften värms sen när man är inne och kameran värms då också, utan att det blir kondens. Skulle man ta in kameran direkt så tränger den varma inomhusluften in i kameran och kondenseras mot alla kalla ytor... (Alla glasögonbärare känner till fenomenet:)
Funk
Bannad

Inlägg av Funk »

Ditt användarnamn kanske kan vara en lösning? :vissla:
IDÉATOR

Inlägg av IDÉATOR »

Kan du inte tillverka en kåpa som tar det värsta av evt. regn/fukt vid flygning men, som är
så pass" öppen" att det torkar snabbt när du kommer in?
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor

Inlägg av hassefikonkasse »

Det finns ju en kille här på forumet som lägger upp läckra filmer
från sitt plan. Kan du inte kontakta honom och fråga om han vet?
Minns inte hans nick, dadde?
IDÉATOR

Inlägg av IDÉATOR »

Dom flesta kör med "nyckelrings kamera" eller små lösningar, då dessa är lätta, kompletta och billiga :)
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Vilka tillstånd krävs för flygfoto?
Hissa upp kameran i flaggstången går nog bra men när man börjar flyga omkring
med kameran antar jag att vissa saker får man inte plåta?
Skriv svar