Hur bra är en hobbymat?
Hur bra är en hobbymat?
Har blivit erbjuden att köpa en Hobbymat.
En snabb sökning här på forumet gav bara ett resultat, att POSY köpte en för ett par år sedan?
Har ännu inte varit och kikat på den men skall göra detta.
Vet ej om denna maskin finns i olika modeller (?) men den skall vara komplett med fräs tillsats.
Är dessa maskiner okej att lägga pengar på eller finns det bättre alternativ att hålla utkik efter?
Vi har inte riktigt pratat pris men det har nämnts en summa i 7000 klassen.
Kanske billigt, kanske dyrt.. inte en susning om vad en begagnad sådan maskin bör kosta.
Om man nu köper denna maskin så är det i åtanke att CNC konvertera den.
Vet ej skicket i lager etc..
Vad kan det vara för typ utav skruv i denna? trapets?
Har för mig att jag sett ngn reklambild på automatisk matning på svarvdelen..
kanske går att återanvända skruven om den är i okej skick.
En snabb sökning här på forumet gav bara ett resultat, att POSY köpte en för ett par år sedan?
Har ännu inte varit och kikat på den men skall göra detta.
Vet ej om denna maskin finns i olika modeller (?) men den skall vara komplett med fräs tillsats.
Är dessa maskiner okej att lägga pengar på eller finns det bättre alternativ att hålla utkik efter?
Vi har inte riktigt pratat pris men det har nämnts en summa i 7000 klassen.
Kanske billigt, kanske dyrt.. inte en susning om vad en begagnad sådan maskin bör kosta.
Om man nu köper denna maskin så är det i åtanke att CNC konvertera den.
Vet ej skicket i lager etc..
Vad kan det vara för typ utav skruv i denna? trapets?
Har för mig att jag sett ngn reklambild på automatisk matning på svarvdelen..
kanske går att återanvända skruven om den är i okej skick.
Re: Hur bra är en hobbymat?
Det stämmer bra att jag har en sån.
Tror det är 300mm dubbavstånd ungefär, drygt 12mm genomförning och en chuck som gapar knappt 40mm invändigt.
Min har automatisk matning, det är mycket fin stigning på matarskruven.
Två dubbla remhjul ger fyra växlar till varvtalet har jag för mig.
Inga plastdetaljer utan metall överallt i princip
Tyvärr var jag snål när jag köpte min och lät säljaren behålla fräsdelen så jag har en ren svarv.
Jag svarvar bara för husbehov i den, mest alu och plast och lite mässing. Hårdare metaller går såklart men då får man ha lite mera tålamod.
Mycket smidig lite sak tycker jag.
Hittade en bild där den står och glänser på bänken, bara att säga till om du undrar över nått så kollar jag upp det och tar en bild på det.

Tror det är 300mm dubbavstånd ungefär, drygt 12mm genomförning och en chuck som gapar knappt 40mm invändigt.
Min har automatisk matning, det är mycket fin stigning på matarskruven.
Två dubbla remhjul ger fyra växlar till varvtalet har jag för mig.
Inga plastdetaljer utan metall överallt i princip
Tyvärr var jag snål när jag köpte min och lät säljaren behålla fräsdelen så jag har en ren svarv.
Jag svarvar bara för husbehov i den, mest alu och plast och lite mässing. Hårdare metaller går såklart men då får man ha lite mera tålamod.
Mycket smidig lite sak tycker jag.
Hittade en bild där den står och glänser på bänken, bara att säga till om du undrar över nått så kollar jag upp det och tar en bild på det.

Senast redigerad av POS 6 september 2011, 17:22:42, redigerad totalt 1 gång.
Känns som att maskinen är en bra maskin..
Men att prislappen, även med fräsdel, är i överkant.
Hur mycket kan man tänka sig att en sådan skall vara värd.
Kanske snarare närmar 5' än 7'.
Visst.. man vet inte när man dyker på ett objekt nästa gång...
samtidigt så är jag inte i akut behov utav något.
Mest något "man vill ha" i sitt garage...
Och när jag ser bilden så får jag gå ut och lägga ett lager färg till på väggarna
Men att prislappen, även med fräsdel, är i överkant.
Hur mycket kan man tänka sig att en sådan skall vara värd.
Kanske snarare närmar 5' än 7'.
Visst.. man vet inte när man dyker på ett objekt nästa gång...
samtidigt så är jag inte i akut behov utav något.
Mest något "man vill ha" i sitt garage...
Och när jag ser bilden så får jag gå ut och lägga ett lager färg till på väggarna

Ja jag tycker nog 5K låter mer lagom med fräs också, den är ju ganska liten.
Eller är den värd mera?
Finns det inget nytt att jämföra priset med? Jula hade ju en stor metallkombi förut för 15K
Edit: Jag hade ingen aning om att jag hade så stort behov av en liten svarv förens jag köpt en.
Du kommer garanterat ha nytta av den i många många år.
Jag skulle försökt prutat lite och sen köpt den om det inte finns något nytt att få tag på i ungefär samma prisklass.
Men nya billiga saker är ofta inte dom bästa....
Eller är den värd mera?
Finns det inget nytt att jämföra priset med? Jula hade ju en stor metallkombi förut för 15K
Edit: Jag hade ingen aning om att jag hade så stort behov av en liten svarv förens jag köpt en.
Du kommer garanterat ha nytta av den i många många år.
Jag skulle försökt prutat lite och sen köpt den om det inte finns något nytt att få tag på i ungefär samma prisklass.
Men nya billiga saker är ofta inte dom bästa....
- Mizzarrogh
Sorry för OT
hobbymat
(Hoppas ingen misstyckte, men kunde inte låta bli när jag såg rubriken... )
Maskinen är väl, som sagt sisådär, dock inget jag har egen erfarenhet av.
hobbymat
(Hoppas ingen misstyckte, men kunde inte låta bli när jag såg rubriken... )
Maskinen är väl, som sagt sisådär, dock inget jag har egen erfarenhet av.
Tja.. känns som ens budget ligger på ca 5´.. där är smärtgränsen just nu för en maskin som är "bra att ha".
Men visst.... finns det bättre maskiner för samma peng som man skall hålla utkik efter så behöver man inte slå till nu.
Har inget direkt behov av en maskin men vill ändå utvärdera erbjudandet.
Får se om lite prutning är aktuell.. Annars avvaktar jag nog en investering.
Men visst.... finns det bättre maskiner för samma peng som man skall hålla utkik efter så behöver man inte slå till nu.
Har inget direkt behov av en maskin men vill ändå utvärdera erbjudandet.
Får se om lite prutning är aktuell.. Annars avvaktar jag nog en investering.
- Mizzarrogh
Jo, det går ju att komma ganska långt även med en sådan enkel maskin för hemmabruk, finns ju några här som gjort delar till vacum anläggningarna (dock inte HV delen tror jag) och liknande på relativt enkla kina svarvar.
Tänk på att en Hobbymat inte är nått nytt skit, det är en ca 20år gammal tysk maskin, för mig är det bättre än en ny från kina.
Här fanns det lite data på den:
http://www.mike-willis.com/hobbymat.html
Här fanns det lite data på den:
http://www.mike-willis.com/hobbymat.html
Såsom POS antydde, är Hobbymaten att betrakta som en relativt fin precisionsmaskin, uppskattad av många finlirare för modell- eller urmakeri. Den bör nog inte jämföras med billig fjärranösterngrejs.
Mer info finns här, där POS lånade bilden:
http://www.lathes.co.uk/hobbymat/index.html
(Konstigt, men jag trodde att maskinen var besläktad med EMCO på något sätt... att det i själva verket var en EMCO Compact 3:a eller nåt sånt. Men så verkar det inte vara.)
Jag talade en gång för länge sedan med en dam som var generalagent i Sverige, och importerade maskiner som såldes genom Clas Ohlson, bl.a. Minns inte hur hon hette, men det var väl runt 1992 eller så.
Minns inte vad grejorna kostade hos Clas, men det var inte särskilt billigt med fräshuvud o alltihop.
Pris begagnad vet jag inte, men tänk på att mindre maskiner kostar ofta mer än stora, och att bättre kostar mer än sämre. Har POS gett bara 2500, så har han gjort ett klipp. Och ligger du o svävar runt 5000 för svarv och fräs, tycker jag att det är okej, i synnerhet för en KOMPLETT maskin-- sånt är värdefullt, åtminstone för mig. (ibland är det nåt jävla dumfan som slänger växelhjulssatsen eller slarvar bort dubbdockan osv)
Det är ju upp till dig förstås vad du vill ha och hur mycket du vill spendera. Men maskin i sig är det nog inget fel på.
-----------
Tillägg: citat från sajten ovan. (fö massor med bra info) Å fan: "During the early 1980s the Chinese made an exact copy of the MD65, (even to painting it the same shade of yellow) that can easily be distinguished from the real thing by its use of a very heavy cast-iron base-plate, poor detail finishing and a lack of standard accessories."
Shitt. Beware.
.
Mer info finns här, där POS lånade bilden:
http://www.lathes.co.uk/hobbymat/index.html
(Konstigt, men jag trodde att maskinen var besläktad med EMCO på något sätt... att det i själva verket var en EMCO Compact 3:a eller nåt sånt. Men så verkar det inte vara.)
Jag talade en gång för länge sedan med en dam som var generalagent i Sverige, och importerade maskiner som såldes genom Clas Ohlson, bl.a. Minns inte hur hon hette, men det var väl runt 1992 eller så.
Minns inte vad grejorna kostade hos Clas, men det var inte särskilt billigt med fräshuvud o alltihop.
Pris begagnad vet jag inte, men tänk på att mindre maskiner kostar ofta mer än stora, och att bättre kostar mer än sämre. Har POS gett bara 2500, så har han gjort ett klipp. Och ligger du o svävar runt 5000 för svarv och fräs, tycker jag att det är okej, i synnerhet för en KOMPLETT maskin-- sånt är värdefullt, åtminstone för mig. (ibland är det nåt jävla dumfan som slänger växelhjulssatsen eller slarvar bort dubbdockan osv)
Det är ju upp till dig förstås vad du vill ha och hur mycket du vill spendera. Men maskin i sig är det nog inget fel på.
-----------
Tillägg: citat från sajten ovan. (fö massor med bra info) Å fan: "During the early 1980s the Chinese made an exact copy of the MD65, (even to painting it the same shade of yellow) that can easily be distinguished from the real thing by its use of a very heavy cast-iron base-plate, poor detail finishing and a lack of standard accessories."
Shitt. Beware.
.
Senast redigerad av Dr. Rob 5 september 2010, 15:50:31, redigerad totalt 1 gång.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Jag skulle vilja påstå att det är en kopia av Emco 8 fast mindre då, vi hadde en sådan på kameraverkstaden jag jobbade i tidernas begynnelse. Fin maskin var det.
Som av en händelse råkade jag ha Clas' katalog från 1992. (det borde finnas en lunta papper från importtanten också, men dessa såg jag inte)
...och så där såg det ut. Jag fattar dock inte det där med "frästillsats ingår". De kan ju omöjligen ha sålt svarv + fräs för 6700, när bara fräshuvudet gick på 4800. Skulle tro att de syftar på pelarfästet och vinkelhyllan, kanske nån tvärslidsadaptergrej och så.
Så, typ elva och ett halvt för alltihop??? Eller??
Förresten läste jag lite om Emco's Compactfemma och Compacttrea / Unimat. Snarlika, men de är inte lika.
.
PS: jag kan lika gärna erkänna att det där var tänkt att bli min första svarv. Min första maskin, till och med. Den där bilden har jag nog dreglat över i tusen timmar. (det blev aldrig så, dock. Och nu har jag fler maskiner än vad jag behöver.)
.

...och så där såg det ut. Jag fattar dock inte det där med "frästillsats ingår". De kan ju omöjligen ha sålt svarv + fräs för 6700, när bara fräshuvudet gick på 4800. Skulle tro att de syftar på pelarfästet och vinkelhyllan, kanske nån tvärslidsadaptergrej och så.
Så, typ elva och ett halvt för alltihop??? Eller??
Förresten läste jag lite om Emco's Compactfemma och Compacttrea / Unimat. Snarlika, men de är inte lika.
.
PS: jag kan lika gärna erkänna att det där var tänkt att bli min första svarv. Min första maskin, till och med. Den där bilden har jag nog dreglat över i tusen timmar. (det blev aldrig så, dock. Och nu har jag fler maskiner än vad jag behöver.)
.
- Mizzarrogh
En fördel i hobbysammanhang är ju också att den är tänkt att vara relativt liten och lättplacerad till skillnad från proffsmaskinerna som ofta har tunga delar i gjutgods men man håller ju sällan på med mer än tiondelar för hobbybruk och denna räcker gott och väl om man vill svarva ljusstakar eller tillverka en egen ångmaskin tex så har den ju tom viss överkapacitet då den som sagt är milsvida bättre än kinagrejerna den har som antytts här bland annat ojämförbart mycket bättre finish på detaljer och mer gods, osv.
Förhandling pågår fortfarande 
Erbjudandet från säljaren ligger på 5900:- i dagsläget.
Får se när jag får lite bilder på den.
Har väl haft lite samma tanke som nämnts, att det är att föredra en liten gedigen maskin.
Har inte riktigt plats för en 2+ meter stor maskin som används ibland.
Kan man CNC konvertera en maskin men samtidigt behålla den "manuell"?
Vet ej hur man skulle angripa en konvertering av denna pryl dock...
Antingen kanske man försöker lägga en rem parallellt med "veven",
eller så kanske man skall välja en motor med genomgående axel där man kan fästa veven på "baksidan" motorn?

Erbjudandet från säljaren ligger på 5900:- i dagsläget.
Får se när jag får lite bilder på den.
Har väl haft lite samma tanke som nämnts, att det är att föredra en liten gedigen maskin.
Har inte riktigt plats för en 2+ meter stor maskin som används ibland.
Kan man CNC konvertera en maskin men samtidigt behålla den "manuell"?
Vet ej hur man skulle angripa en konvertering av denna pryl dock...
Antingen kanske man försöker lägga en rem parallellt med "veven",
eller så kanske man skall välja en motor med genomgående axel där man kan fästa veven på "baksidan" motorn?
- Mizzarrogh
Det borde ju gå på något sätt att man tex frikopplar motorerna så att man kan veva för hand (eller låta dem löpa med).
Om den är nere kring 5 skulle nog jag lätt slagit till om den är i fint skick, men kan ju höra övrigas synpunkter här först ang priset då jag inte är så insatt i var just dessa bör ligga idag men då var relativt dyra nya som sagt (iaf jämfört med dagens kineser).
Du kan säkert beställa klackar och annat från någon här med större metallfräs om du behöver komplettera i framtiden, har för mig dedär var gjorda delvis med system av frästa stålblock som var bultade om jag inte blandar ihop med något annat.
Om den är nere kring 5 skulle nog jag lätt slagit till om den är i fint skick, men kan ju höra övrigas synpunkter här först ang priset då jag inte är så insatt i var just dessa bör ligga idag men då var relativt dyra nya som sagt (iaf jämfört med dagens kineser).
Du kan säkert beställa klackar och annat från någon här med större metallfräs om du behöver komplettera i framtiden, har för mig dedär var gjorda delvis med system av frästa stålblock som var bultade om jag inte blandar ihop med något annat.
Hej!
Har fått erbjudande om att köpa komplett bättre begagnad Hobbymat för 6000:- och är riktigt sugen på att slå till.
Om man skulle kunna cnc konvertera den vore det optimalt. Har för övrigt som hobby att bygga stora Offshore RC båtar och skulle då möjligen kunna göra en del utrustning själv till dessa båtar.
Någon som vet vad man bör se upp med/kontrollera på en begagnad Hobbymat före ev. köp?
Har fått erbjudande om att köpa komplett bättre begagnad Hobbymat för 6000:- och är riktigt sugen på att slå till.
Om man skulle kunna cnc konvertera den vore det optimalt. Har för övrigt som hobby att bygga stora Offshore RC båtar och skulle då möjligen kunna göra en del utrustning själv till dessa båtar.
Någon som vet vad man bör se upp med/kontrollera på en begagnad Hobbymat före ev. köp?