Inte för att låta negativ/nedlåtande, men är detta verkligen en nyhet? T.om. allmänheten borde väl har generell kunskap om att sånt här faktiskt sker vid det här laget?GFEF skrev:Tiotusentals svenska datorer kapade
Och till folk som sitter här och säger att AV program är överdrivet osv - Är ni verkligen statistiskt jämförbara? Min uppfattning av medel-surf-Svensson är att han vill gå in överallt och inte behöva tänka på att sidor kan innehålla virus, han vill kunna porrsurfa på nätets skummaste sidor och sen helt säkert kunna betala sina räkningar på samma dator. Medelsvensson är inte i mina ögon en systemadministratör som programmerat sen han var 10, och är säkerhetsansvarig på jobbet sedan 15år tillbaka, och dessutom surfar på en dator med något avancerat UNIX system med ett antal aktivt blockerande brandväggar/filter/routrar emellan.
Jag har själv hjälp några medel-Svenssons bli av med virus, och det har ibland tagit nån vecka innan de vill ha hjälp med nästa virus :/ På Windows system kör jag för tillfället med något i stil med Symantec antivirus + Spybot S&D, kryddat med brandvägg och sporadiskt övervakad router. Men visst, ända sedan jag började förstå mig på datorer lite mer än "normalt" (ca 6år) så har jag inte haft något virus, det ändrar ju dock inte på det faktum att typ 90% av alla som surfar inte kan skilja på en en trojansk häst och en normal fil. (Lite tankar bara, ta inget för seriöst)