RS232 kabel för lång sträcka?
RS232 kabel för lång sträcka?
Kom precis på att det hade varit bra att ha en lång RS232 kabel till helgen(!).
Finns det några pålitliga lösningar?
Handlar om 25-30 meter.
Har testat med CAT5 kabel men fungerade ibland/ibland inte.. tror det är gränsfall på att det vill fungera.
Har funderat på:
Aktiv USB förlängning med usb-232 adapter
Aktvi 232 (finns det sådant)
Optisk 223 (känns dyrt)
Har ni några förslag på en lösning som man dessutom kan skaffa överdisk i göteborgs området?
Finns det några pålitliga lösningar?
Handlar om 25-30 meter.
Har testat med CAT5 kabel men fungerade ibland/ibland inte.. tror det är gränsfall på att det vill fungera.
Har funderat på:
Aktiv USB förlängning med usb-232 adapter
Aktvi 232 (finns det sådant)
Optisk 223 (känns dyrt)
Har ni några förslag på en lösning som man dessutom kan skaffa överdisk i göteborgs området?
Re: RS232 kabel för lång sträcka?
Nu vet jag inte vilken hastighet du använder men det är nog inte bättre än du kan förvänta dig av en Rs 232 lina.
RS 232 max kabel 50fot om det är Synkront, max 18kb/s tror jag specen sa en gång i tiden.
Nu beror avståndet på hastigheten som ju Sodjan också säger, även kabel kapacitansen påverkar, men en Cat5 är bra och skall bara funka 15 meter om dina ut/ingångar och kontakter är riktiga vid 18kb/s.
Skall du köra längre och snabbare är det RS485 som gäller.
RS 232 max kabel 50fot om det är Synkront, max 18kb/s tror jag specen sa en gång i tiden.
Nu beror avståndet på hastigheten som ju Sodjan också säger, även kabel kapacitansen påverkar, men en Cat5 är bra och skall bara funka 15 meter om dina ut/ingångar och kontakter är riktiga vid 18kb/s.
Skall du köra längre och snabbare är det RS485 som gäller.
Finns ju fiberconverters rs232 - fiber om man nu vill lägga pengar på det
då klarar man nog några km utan problem
då klarar man nog några km utan problem
Då det är en projektor som skall styras så är jag bunden till att försöka få det fungera i 9600 Baud.
funderar lite om det är enklare att få usb att fungera under längre sträcka.
KjellOCo har en pryttel
http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,184000000
Inom toleransnivån för budget:en då jag har Cat5 kabel sedan tidigare.
funderar lite om det är enklare att få usb att fungera under längre sträcka.
KjellOCo har en pryttel
http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,184000000
Inom toleransnivån för budget:en då jag har Cat5 kabel sedan tidigare.
Köp 2 rs232 till 485 konverers o sätt i vardera ände. Finns en massa där elektronik drivs av sås från rts/dts eller andra signaler.
Kostar korvören.
Kostar korvören.
485 låter som en trevlig lösning. Blir att jaga inköpsställen.
Jag har en 34 meter lång RS232 nollmodems kabel som sist jag använde körde i 19200bps.
Så det är bara att koppla upp och köra, kabeln är skärmad.
Så det är bara att koppla upp och köra, kabeln är skärmad.
Sisst vi körde provade jag som sagt med 232 över tp kabel.
En kvalitets kabel kanske räcker.
Dock har jag inte sett ngn färdig 232 kabel. Kanske skulle köpa en skärmar 3ledare och prova på.
Synd att kabel är så dyrt.
En kvalitets kabel kanske räcker.
Dock har jag inte sett ngn färdig 232 kabel. Kanske skulle köpa en skärmar 3ledare och prova på.
Synd att kabel är så dyrt.
RS232 är inge bra för längre sträckor - problemet är bl.a den 'fjärde' jordledningen - dvs. din skyddsjord som är kopplad i apparaterna i ändan på sladdarna
dvs. apparaterna jordpotential gungar lite i olika takt (och fas) och för detta räcker inte den lilla smala jordledningen i RS232-kabeln för att utjämna. Om du har problem så är inte val av kabel huvudskälet om det fungerar eller inte.
Det är därför man kör med balanserade lösningar som RS485 då sådana inte bryr sig om bortre ändan gungar i lite (inom rimliga grämser) annan potential än sändarsida.
har man större brum i spänningsskillnad så kan det behövas galvanisk isolering på endera sidan och skall man köra genom trafo så bör moduleringen vara DC-neutral
sedan är hastigheter mellan 20 - 200 kHz på längre sträckor inge bra då enveloopen (kurvformen) distorderas för att kabeln varierar i impedans (går mellan komplex och reell impedans) beroende på frekvens och då informationen alltid är placeras som sidanband under och över bärfrekvensen (din baudrate / 2 ungefär) så anländer undre resp övre sidband målet lite olika i tid och fas och detta restaurerar inte kurvformen komplett utan blir distad i enveloop och det kräver ibland intelligentare mottagare för att tolka än en enkel ingång till logikkrets som RS232-ingång.
mao. så är det flera olika saker som påverkar varför det inte går så bra på halvlånga sträckor och mellanhög fart med RS232.
dvs. apparaterna jordpotential gungar lite i olika takt (och fas) och för detta räcker inte den lilla smala jordledningen i RS232-kabeln för att utjämna. Om du har problem så är inte val av kabel huvudskälet om det fungerar eller inte.
Det är därför man kör med balanserade lösningar som RS485 då sådana inte bryr sig om bortre ändan gungar i lite (inom rimliga grämser) annan potential än sändarsida.
har man större brum i spänningsskillnad så kan det behövas galvanisk isolering på endera sidan och skall man köra genom trafo så bör moduleringen vara DC-neutral
sedan är hastigheter mellan 20 - 200 kHz på längre sträckor inge bra då enveloopen (kurvformen) distorderas för att kabeln varierar i impedans (går mellan komplex och reell impedans) beroende på frekvens och då informationen alltid är placeras som sidanband under och över bärfrekvensen (din baudrate / 2 ungefär) så anländer undre resp övre sidband målet lite olika i tid och fas och detta restaurerar inte kurvformen komplett utan blir distad i enveloop och det kräver ibland intelligentare mottagare för att tolka än en enkel ingång till logikkrets som RS232-ingång.
mao. så är det flera olika saker som påverkar varför det inte går så bra på halvlånga sträckor och mellanhög fart med RS232.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Hur löste man det på den gamla goda tiden när datorn stod på ett ställe och terminalerna på ett annat? Det var åtskilliga tiotals meter mellan VAXen (en 11/730) och terminalen på fars rum, och det gick fint i 9600 baud. Så vitt jag minns fanns det inga koncentratorer eller motsvarande, men jag kan förstås minnas fel.
Första gången jag körde vax stod datorn fem mil från terminalerna vi satt vid (typ 1988). (Så det var ju uppenbarligen inte rs232 hela den vägen). Däremot körde vi en matrisskrivare på rs232 där jag jobbade ett par år tidigare. Det måste ha varit typ 100 meter mellan dator och skrivare (kanske 1200-2400 baud) och det funkade bra. (Jag tror inte det var annat än en standardkabel, men det var ju några år sedan...)
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Jag har kört RS232 15 meter i oskärmad vanlig rund vit telefonkabel. Det gick bra i 19200 baud.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
>Så det var ju uppenbarligen inte rs232 hela den vägen
Nä, men så var korthållsmodem också en vanlig sak på den tiden
Nä, men så var korthållsmodem också en vanlig sak på den tiden