Första CNC-fräs-resultatet

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
monstrum

Första CNC-fräs-resultatet

Inlägg av monstrum »

Då har jag avklarat första projektet med min CNC-fräs. Det blev ett nytt spindelfäste i aluminium. Tanken är att allt eftersom byta ut maskinens plast och trädelar mot dito i alu istället.
Är fortfarande imponerad av hur bra precision man kan få i en sån här enkel och billig maskin. Visst det tog väl 20 pass eller så för att ta sig igenom hela plåten men bra blev det tycker jag. Det enda jag behövde göra var att shimsa (chimsa?) upp själva plattan ett par tiondelar vid det nedre fästet för att det hela skulle bli rakt, annars var det perfekt passform.

Tänkte bara dela med mig av lyckan och föreviga denna medelst dessa bilder:

Ritningen. Insåg att när jag gjorde grejerna i 15 mm gods så var extra-bygeln runt maskinen något onödig. Är redan 10 ggr mer flex i övriga maskinen än i fästet.
Bild

Resultatet
Bild

Med fräsmaskinen monterad (Suhner 1050)
Bild
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Re: Första CNC-fräs-resultatet

Inlägg av Cano »

Snyggt!
Bra att bygga ett stabilt spindelfäste så att den inte blir den svaga länken när du har uppgraderat din fräs. :bravo:
thewho

Inlägg av thewho »

Ser fint ut :D
Du har inte någon närbild på hur ytan blev?
monstrum

Inlägg av monstrum »

Nja, kan ju ta en närbild nu men jag har ju putsat lite på det så det är väl inte så intressant kanske.

Någon som kan ge tips på var man kan köpa aluminium billigt? Måste göra ett nytt bord och det kommer väga 5-8 kg beroende på om jag snålar på tjockleken.
Metallservice här i Göteborg skall ha knappt en hundring kilot, tycker det var lite mycket. Eller det kanske är där världsmarknadspriset ligger nu.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Leta på industriskrotar, jag köper mitt alu för 20kr/kg, men då får man ju ha lite tur och hitta rätt bitar också.

EDIT: Undrar om inte jag skulle sätta dit extrabygeln i alla fall. Du lär kunna få brytkrafter på det nedre som tillsammans med vibrationerna kanske kan lossa skruvarna lite osv...
monstrum

Inlägg av monstrum »

Oj, det var billigt. Får ta och kolla upp lite industriskrotar här omkring då.

Frågan är om verkligen den där bygeln hjälper. Spindeln är ju gjord för att sitta i bara en fästpunkt.
Tar jag i och bryter (med handkraft) så kan jag inte rubba den det minsta. Men visst, det kan väl inte skada.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Det är väl mer lite hängsel och livrem iofs. Men jag tror du blir olycklig om det undre fästet släpper, och har du då ett extra så ska det mycket till för att båda ska kapitulera samtidigt.
Skriv svar