Gammalt oscilloskop...

Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Gammalt oscilloskop...

Inlägg av grym »

allternativt, kolla om någon samlare vill ha och köp en lite modernare för pengarna
hannor

Re: Gammalt oscilloskop...

Inlägg av hannor »

Ett sådan "scope" har jag också på hyllan som dammsamlare nu. Har en hel låda med reservrör till det också :-)
Använde det på 80talet till RTTY för att trimma in mottagaren så att jag fick rätt kurvform (Mark/Space) på scopet
Blev liksom två ovala kurvor som bildade ett plusteckan om allt var rätt inställt
Det scopet dög till det men att mäta rippel på höga spänningar skulle jag aldrig göra utan riktig skyddstransformator mellan vägguttaget (230V)
och line in på scopet.
Mätte en gång med ett gammalt scope på TV apparater utan skyddstrafo och det är inte att rekommendera..!
Dessutom har det separata ingångar för Horiz. /Vertikal avlänkning så ansluta en vanlig probe blir knöligt

Kör nu med en FLUKE 123 som portabel scope och sedan ett TEK 2215A på Testbänken och ett TEK465B och sen finns det ett Lecroy LC334AM 4ch/500MHz att ta till om man vill mäta lite bättre.

Har massor med Tektronix reservdelar + flera TEK465 reservdelsscope om någon behöver någon pryl
Skriv svar