Hjälp med självjusterande vumeter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Hjälp med självjusterande vumeter

Inlägg av MNorrgren »

Hej.
Sitter o planerar lite smått på att bygga en VU-meter, det är inte några större problem ju.
Men jag skulle vilja ha den med självjustering beroende på ljudnivån, jag vill alltså använda en mikrofon.

Någon som har nån ide hur man lättast löser detta??
Bumpe

Re: Hjälp med självjusterande vumeter

Inlägg av Bumpe »

Motsäger du inte dig själv nu? En självjusterande mätare?

Antar att du vill ha den självjusterande efter olika signalnivåer, typ line eller mic?
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Nope, det är ju inte direkt några svårigheter.

Jag ska använda en mikrofon för att plocka upp ljudnivån. För att kunna få en snygg stapel vill jag att den ska vara självjusterande beroende på ljudnivån. Höjer man volymen så ska inte vu-metern "gå i topp". För att slippa justera känsligheten med en potentionmeter hela tiden så vill jag att den ska göra detta själv.

Så, det är den kretsen som jag behöver hjälp med. Vet att detta finns, i alla mixrar, etc men finns inget om det på nätet, vad jag har hittat iaf.
Bumpe

Inlägg av Bumpe »

Inte för att jag lär kunna bidra med så mycket men jag är nyfiken och halvdum troligen...

Jag kan verkligen inte fatta meningen med att få en mätare att ge samma utslag även att man har olika högt mätvärde/insignal?

MVH
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Bumpe: citizendildo menar givetvis att känsligheten ska vara automatjusterande. Det krävs väl att man medelvärdesbildar signalen under en viss tid, och ligger den "i topp" under x tidsenhet så ska känsligheten justeras ned tills den inte ligger i topp. Det krävs en vääääldigt lång stapel för att med hyffsad upplösning grafiskt visualisera allt från en tändsticka som faller i golvet till ljudet av ett inbromsande tåg. Tror det är av den anledningen som citizendildo vill att den ska vara självjusterande.

Tyvärr har jag ingen direkt lösning på problemet. Det skulle säkert gå att lösa det med en förstärkare med justerbar gain, och någon krets, kanske en µCU som justerar gainen.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

gissar att den stegar känsligheten i ex 10db steg , ökar känsligheten om det ligger 20 db under, och minskar om det ligger över 0, eller vad man nu har

om det är med lysdioder borde det inte vara så svårt

bara annvända -20 db lysdioden och + 3 eller 6 db för att styra en stegad förstärkning
click

Inlägg av click »

jag tänker lågpass-filter som styr en förstärkare, borde gå att fixa med ett par op-ampar och en transistor eller två.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag tror iofs. att VU-mätare i mixerbord och dylikt är kopplade mot lågnivån direkt och påverkas således inte av hur hög volymen är i lokalen. Jag förstår vad du är ute efter men då är det väl egentligen inte en nivåmätare i vanlig bemärkelse utan en "VU-meter effekt" som dekoration...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Citizendildo:
"Vet att detta finns, i alla mixrar, etc"

Jag vet att du är hemma på ljudprylar, men.. "alla mixrar" ?
Har du något exempel på mixerbord som har den funktionen?
Jag har aldrig sett det på något av mina 6st mixerbord eller något av de andra (säkert ett 30-tal) jag fingrat på...
Jag är tacksam över det. :) Analoga VU-meters kalibreras, sedan rör man dem inte.
Det vore hopplöst om man ökade volymregel och mätaren gick upp mot 0 VU för att i nästa sekund "börja om" på -30 VU. Brrrr :-?

Du får nog berätta lite mer om vad det är du söker. Jag kan se tre alternativ:

1) Mätare som bara ska se cool ut. <-- Då är det ganska enkelt att lösa.
2) VU-mätare där även skalan ändras. <-- Det vore användbart i vissa sammanhang.
3) Det ska i själva verket vara en dB-mätare.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Ber om ursäkt, blev ett litet fel där ja.

I mixrar som ni säger, går på signalen i den så helt fel. Måste ha blivit nån tankevurpa, ber om ursäkt för detta. Dock jag har sett nån mixer även nåt slutsteg som haft självreglerande vu-meter. Den kanske dock gick på gainen förvisso men det var ändå "självreglerande" så att säga.

Som du säger jimmy, det vore ganska hopplöst om om den hoppar runt så.

Det jag är ute efter är egentligen i rent dekorativt syfte, en snygg låda ovanpå stereon med en vu-meter, men samtidigt en kombination med variant 2. Jag kommer inte ha någon gradering i någon form, iaf inte synlig. Dock så beroende på ljudtrycket, ökar det så är det önskvärt att skalan också ändras. Så att man går upp en "nivå" eller eller vad man ska säga.

Hade jag bara varit lite mer uppmärksam på assembler-lektionerna i tidigare år hade jag kunnat lösa detta med en PIC, men den kunskapen besitter jag ju nu tyvärr inte. Dumt nog....
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Kan du inte bara ta en vanlig VU-meter och koppla den parallellt med lågnivån, då kommer den att ge utslag oavsett vilken volym förstärkaren har för tillfället... Om du inte har lågnivåutgång från förstärkaren så kan du ju löda in dig precis före slutsteget med lämplig anpassning (typ OP-koppling för att inte lasta signalen till slutsteget).
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Problemet är att det är exakt detta jag vill undvika. Dels för att slippa dra kabel, dels för att det är smidigare att flytta den senare och bara använda var som helst. Allt för att göra det så krångligt som möjligt. Nä men, vill helst ha med MIC.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Har pillat ihop ett schema på en koppling som jag fick tips om borde kunna funka. Någon som vill kasta ett getöga på det???

Parts List

R1--10k
R2, R3, R5, R7, R8, R10--100k
R4--47k
R6--1k
R9--56k
R11--4.7k
R12, R14--100
R13--330k
R15--220k
R16--10/1W
R17, R19--390
R18--22k
P1--10k (log) pot

C1, C4, C8--330nF
C2--47uF/10V
C3, C9--100uF/10V
C5--100nF
C6--470uF/16V
C7--10uF/16V
C10 - 2.2UF
IC1--TL082
5V reg -- LM7805

Electret microphone

SW1--SPST switch

Listan med komponenter är endast för det första schemat.....
Bild
Stor bild: http://i478.photobucket.com/albums/rr15 ... 82stor.png

Bild
Stor bild: http://i478.photobucket.com/albums/rr15 ... 15stor.png
click

Inlägg av click »

Du har vänt på signalen och referensen i andra schemat, sen unrdar jag vad spänningsregulatorn är till för, 5v används ju inte nånstans?

Annars ser det väl bra ut, rätta mig on jag har fel, men det där schemat är väl inne på ungefär samma spår som jag snackade om ovan: IC1A är ett lågpassfilter som styr en vca: IC1B + Q1. Sen ser Q2 och Q3 till att ge en korrekt referensspännings beroende på amplituden. Eller? :humm:
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Ja men tack, ser nu att jag har gjort lite fel i schemat. Det ska vara 5 volt matning till ett par ställen. Dels till ett motstånd på första schemat nere till höger, samt ska det vara till MIC'en. Hade inte sett det innan men nuså. TACK!

Har ändrat i schemat till signalerna på sista schemat med. Bra man kan ha någon som kollar saker åt en haha.

Visst är det som du var inne på längre upp. Jag fick schemat av en vän, så jag är inte heelt 100 exakt vad allt gör men jag tror det är precis som du säger :) .

Här är nya schema:

Bild
Stor bild: http://i478.photobucket.com/albums/rr15 ... stor-1.png

Bild
Stor bild: http://i478.photobucket.com/albums/rr15 ... stor-1.png
Skriv svar