Gammalt oscilloskop...

dexter

Gammalt oscilloskop...

Inlägg av dexter »

Hej, jag är en nystartad elektronikjunkie och jag har kommit till det stadiet där jag vill kunna se signalerna som mina kretsar producerar.
Nu är det så att jag fått ett gammalt oscilloskop av en vän som rensat sitt förråd, men tyvärr följde inga probar med.
Jag vet i princip inget om 'skåp så ha lite tålamod med mig är ni snälla.
Jag vet inte om man kan använda de probar som finns nu för tiden med det här gamla skåpet, vad tror ni? om inte, kan man tillverka egna? (ledsen om det här är en dum fråga).
Skåpet heter: Philips GM 5655
och probarna som ska användas till det heter: GM 4575

Hoppas ni kan hjälpa mig med detta, eftersom budgeten är väldigt snål så det inte finns utrymme för något oscilloskop-köp det närmaste decenniet =)
sodjan
EF Sponsor

Re: Gammalt oscilloskop...

Inlägg av sodjan »

Om det nummer du angav stämmer så ser det alltså ut som nedan.
Ingen aning angående probar till det...

http://www.radiomuseum.org/r/philips_gm565502.html

Bild
dexter

Inlägg av dexter »

det är precis så det ser ut, fast det är brunt istället för svart(frontplåten alltså), det finns flera varianter har jag läst.
synd, vill verkligen inte behöva köpa nytt, eller rättare sagt, kan inte.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

välkommen till forumet

funkar den?
den är halvantik

vad ska du mäta?

riktiga prober är viktigare ju högre frekvenser man mäter, upp till 100khz- kanske 1 Mhz kan man många gånger klara sig med bara vanliga kablar

två saker måste kollas om det skall till hemmagjorda prober
ingångsinpendans/kapacitans + vilka kontaker, kolla vid ingångarna, kan stå där
dexter

Inlägg av dexter »

Tack så mycket!

Ja den verkar fungera, jag får fram en grön prick mitt på skärmen som jag kan ändra hastigheten på , ändra fokusen på, ljusstyrkan osv, men har inte testat koppla in något till den, också vet jag ju inte hur man testar den ;)

De saker jag tänkt mäta är väl rätt basic tror jag, mäta "mjukheten" på en dc signal kan man göra va?(rippel eller vad det kallas).
just nu är jag i "experimentera och kolla hur saker fungerar" stadiet så inga avancerade saker ska jag göra tror jag.

Så man kan använda vanliga sladdar? jag behöver inga komponenter på sladdarna eller så i kombination?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Alltså, ett ocilloscope är i princip en voltmeter, om det är enkanaligt (vilket jag antar att det är) och du ställer "volt/div" på 1 så kommer alltså pricken att röra sig en ruta uppåt om du applicerar 1 volt på ingången, detta är den mest grundläggande funktionen, sen kan du ju välja hur snabbt den ska svepa på tidsaxeln, alltså hur snabbt strålen (i.e pricken) ska röra sig från vänster till höger, den ratten brukar vara benämd "sec/div" eller liknande. (i.e hur många sekunder det tar att passera en ruta)

En probe anpassar signalen, tex kan den ändra signalen typ 1:10 (varvid man får räkna om det som står på volt/div i huvudet) och är även nån form av skydd.

..Finns ju mer grejer också, men rent grundläggande fungerar det så.

Antar att du har väldigt låg bandbredd på det där oscilloscopet dock, har tittat på nåt liknande gammalt rörscope (men inte philips) för länge sen och det hade tydligen 2Mhz bandbredd.. men det är bara att testa dej fram och se om det räcker till.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Mitt första oscilloskop som ersattes för ett par år sedan var också gammalt. Budgeten var tight, så proberna bestod av ett par labbproppar från skrotlådan, en bit högtalarkabel och ett par krokodilklämmor. Visst funkar det, men kan väl bli lite fel när frekvensen ökar.
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

Inlägg av persika »

Mitt första oscilloskop var Philips GM5600.
enkanal DC-5Mhz
helt rörbestyckat, bara halvledare i likriktare
Jag fick det gratis en gång i tiden.
Högsspänningen 1100V till bildröret hade försvunnit.
Den togs ut från från en lindning på nättrafon.
Den lindningen hade blivit för varm och lackisoleringen smält ihop, med kortslutning som följd. Som tur var stod det i serviceschemat antal varv i nättrafon, så jag lindade om den, förutom "högspänningslidningen" där jag gjorde en kaskadkoppling med dioder och kondensatorer istället, så jag fick fram 1100V.
Har oscilloskopet kvar fortfarande, men tjänar mest som dammsamlare nu.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Om du tittar i forumets wiki-del hittar du lite info om oscilloscope
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Det enklaste sättet att prova ett scop på är att stoppa i en sladdstump i ingången,och sedan ratta tills man får en snygg sinusvåg.Det är nämligen så att luften är full av signaler,och speciellt 50Hz finns det gott om runt oss...
Här har du manualer till alla tre varianterna och proben finns med:
http://frank.pocnet.net/instruments/Phi ... instr.html
Det går normalt ganska lätt att tillverka en egen prob.Man måste bara ha lite data om scopet.
Lägger till lite:tydligen ska det vara ett rör i just den proben.Lite knepigare att göra själv.Kanske går det att köra utan en sån här?Har inte läst hela manualen.
Philips GM4575 probe.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
dexter

Inlägg av dexter »

Oj, tack för alla svar!
Jag ska testa med en vanlig sladd och se om jag får ut något som kan anses som en bekräftelse på att skåpet fungerar.
Att skåpet har väldigt dålig bandbredd tror jag inte spelar så stor roll för närvarande, eftersom jag förmodligen bara kommer mäta vanlig växelström?

EDIT: Har provat med en vanlig sladd, och det verkar fungera fint, jag får en spetsig kurva iallafall.
Senast redigerad av dexter 31 augusti 2010, 11:49:39, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Vanlig växleström? :roll: Vad är det? Menar du 230VAC (vägguttaget)? Jag tycker det i så fall låter som du behöver en multimeter och inte ett oscilloscope. Du gör som du vill, men jag hade i alla fall ställt det där gamla "härket" åt sidan och tittat efter en något nyare modell, du brukar kunna hitta dom för några tior eller hundringar på Tradden, Blocket och här i forumet. Andra ställen kan vara loppisar där frugan lämnat in efter maken för att dom inte vet vad det är...
dexter

Inlägg av dexter »

Jag antar att jag menar 50Hz och neråt?
Och en multimeter har jag redan, om du hade läst hela tråden så nämner jag att det jag vill mäta är "mjukheten" (rippel eller vad det kallas).
Lite senare så nämner jag även att jag vill experimentera och kolla hur saker fungera, vilket är ännu en anledning till varför jag vill ha ett fungerande skåp.
Sen har jag även nämnt att jag inte har råd med ett oscilloskop-köp, varken billigt eller dyrt.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Ja, då kan jag bara önska lycka till... Du vill alltså mäta störningar med en kabelstump, det går nog bra... NOT! :tumupp:
Nerre

Inlägg av Nerre »

Problemet med att mäta med en kabelstump är väl bara att scopet troligen har en rätt låg ingångsimpedans. Men det går ju att slänga ihop en spänningsdelare på ingången på scopet.

Ska man mäta rippel på DC-spänning så räcker vanliga sladdar utmärkt så länge man håller dem korta. Vill man vara lite extra petig kan man ju tvinna dem.
Skriv svar