Ostabil borrning

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
monstrum

Ostabil borrning

Inlägg av monstrum »

Har en nyinköpt CNC-fräs av märket Zenbot. Detta är en enklare modell byggd mestadels i plast som väger in på dryga 26 kg + spindelmotor. Kan antagligen inte jämföras med en stor pjäs i rostfritt, men den duger för mig.
Jag kör mestadels i aluminium, med många tunna relativt snabba skär och det ger mycket bra precision, även om det tar lite tid ifall man göra lite tjockare detaljer.
Problemet är att den inte är så väldigt stabil radiellt, vilket gör att jag har svårt att få till borrning med fräsar bra (plunging, vad det nu heter på svenska). Jag undviker normalt detta genom att att antingen gå in från sidan i stycket, eller rampa ner ifall det är slutna konturer.
Kör jag på standardvärdena som FeatureCAM matar ut om jag ska borra ett 6mm hål med en 6mm fräs så blir det pannkaka då det låter som man kör igång en slagborr och hålet blir några tiondelar större än 6mm. Måste minska matningen till typ 5% för att få till något fungerande och även då blir hål för stort. Har även testat att köra så lågt varvtal spindeln (Suhner 1050W) klarar, dvs 3500v/min och sedan matat så långsamt som en tiondels mm /sek. Blir inte bra då heller.

Så, är det helt enkelt så att jag får leva med att jag måste fräsa ur hål med en mindre fräs, och göra detta i flera lager?

Kan tillägga att jag endast har kört med plana fräsar av karbid. Ska jag kanske inverstera i en v-formad fräs och testa med?
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Re: Ostabil borrning

Inlägg av Krille Krokodil »

Går ett av skären in över centrum på fräsarna?
monstrum

Inlägg av monstrum »

Jodå, det gör det. Har även testat att sätta fräsen i en pelarborr och det verkade fungera. Problemet är stabiliteten i maskinen.
Min fråga var ju egentligen om hur man gör det så enkelt som möjligt för maskinen. Tid har jag gott om så om det tar ett par minuter att borra hålet så gör det inget, bara det blir på rätt ställe och med rätt dimensionen.
spufuz

Inlägg av spufuz »

Har du möjlighet att låsa bordet så du kan utesluta ev. rörelse i det?
Annars är det ju instabilitet i Z-axeln (vill jag kalla den utan att veta hur din maskin ser ut) och den måste ju röra sig så det blir ju svårt att låsa den.
Det är ju tyvärr så att är det klen konstruktion så finns det inga genvägar till ett stabilt resultat.
monstrum

Inlägg av monstrum »

Själva flexet har jag lokaliserat till Z-axeln som flexar i både X- och Y-led och Y-axeln som flexar i dess egna riktning. Håller på att tillverka ett nytt fäste för spindelmotorn och hoppas detta gör skillnad. Annars blir det till att fräsa ur hål med en mindre fräs, alternativt att bara göra grunda styrhål för manuell borrning med pelarborr.
sledneck

Inlägg av sledneck »

monstrum skrev: Min fråga var ju egentligen om hur man gör det så enkelt som möjligt för maskinen. Tid har jag gott om så om det tar ett par minuter att borra hålet så gör det inget, bara det blir på rätt ställe och med rätt dimensionen.
Centrera-borra-brotscha..
Jag har haft problem samma som dig, dock har det
varit turbinaxlar till Siemens.Lägestolerans 0,02mm jo tack.
48st 8H7 hål. Lätt i ett arborrverk ifrån helvetet.
1500 maxvarv är långt ifrån skärdatan på en 8mm hmborr.
Våran lösning blev efter mångt och mycket.
Hm-borr 7,8mm
Nerslipad pinnfräs 7,9mm för att styra upp hålet.
8H7 Cermetbrotsch.

Edit:
Nu ligger vi under 0,01mm i lägestoleransen.
Inte illa pinkat för en 60tons maskin.
Senast redigerad av sledneck 31 augusti 2010, 00:19:41, redigerad totalt 1 gång.
spufuz

Inlägg av spufuz »

"Lägestolerans 0,02mm jo tack.
48st 8H7 hål."

Låter som ett klassiskt fall av konstruktörer som inte har en aning om hur en verktygsmaskin fungerar.
sledneck

Inlägg av sledneck »

Vet du vem tusendelen på Hydropulsor är?
Vad kostar inom industrin, jo toleranser.
Man skiter ju på sig när 90% av värderna är luftmått
eller skall målas. Det är mer regel än undantag. :roll:
Oscbe112

Inlägg av Oscbe112 »

Kollade först in Zenbot och det som slog mig direkt var den höga placeringen för fästet på dremeln, skulle nog förbättra rejält att komplettera med en fästpunkt längre ner. Men sen såg jag att du körde med Suhner 1050W och det är väl större grejer? Har du bild på din fräs?
monstrum

Inlägg av monstrum »

Har ingen bild på min maskin just nu, men kan fixa imorgon.
Själva spindeln är en sådan här: http://www.cnc-plus.de/Spindles---Acces ... 1050-.html
Den sitter monterad med två byglar. En grov runt den runda delen och en lite smalare runt själva kroppen för att stadga upp det lite.
sledneck

Inlägg av sledneck »

spufuz skrev:"
Låter som ett klassiskt fall av konstruktörer som inte har en aning om hur en verktygsmaskin fungerar."
Nu tror jag inte att konstruktörerna har fel (denna gången).
1-20 ton rotoraxlar som roterar i 10k rpm behöver vara balanserade) därav lägestoleranserna
på hålen.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Tyvärr är det så, att har man en fladdrig maskin, så det funkar dåligt att borra med pinnfräsar.
Använd en borr för att borra, och en fräs för att fräsa.
monstrum

Inlägg av monstrum »

Så får det bli.

Har kommit på att mycket flex kommer från själva underlaget, som är en inte så väldigt tjock träskiva. Detta gör att ifall man spänner stycket i mitten av bordet så kan man med handkraft trycka ner en halv millimeter eller så. Kan tänka mig att det inte är jättebra. Ska ta och köpa ett stycke aluminium och skruva dit istället. Då kan jag dessutom bli av med dessa förbannade jänkeskruvar som jag fäster i bordet med nu.
Skriv svar