Sajter att köpa järnkärnor till spolar eller färdiga dito?
-
ironmaiden
Sajter att köpa järnkärnor till spolar eller färdiga dito?
Hej!
Är ny på att hitta komponentsajter på nätet.
Jag ska tillverka egna spolar för användning av att kunna alstra ström (växelspänning).
Jag ska använda mig av emaljerad/lackad koppartråd samt järnkärnor.
Har dock problem med att hitta järnkärnor att köpa.
Någon som vet vart man kan finna detta på nätet eller något liknande i handeln som skulle kunna ersättas med, ex armeringsjärn...skulle det funka bra??
OM DET FINNS FÄRDIGA SPOLAR FÖR MITT ANVÄNDAMÅL ATT FÅ TAG PÅ FÖR EN VETTIG SUMMA, ÄR JAG INTRESSERAD LIKASÅ.
Tack på förhand.
Är ny på att hitta komponentsajter på nätet.
Jag ska tillverka egna spolar för användning av att kunna alstra ström (växelspänning).
Jag ska använda mig av emaljerad/lackad koppartråd samt järnkärnor.
Har dock problem med att hitta järnkärnor att köpa.
Någon som vet vart man kan finna detta på nätet eller något liknande i handeln som skulle kunna ersättas med, ex armeringsjärn...skulle det funka bra??
OM DET FINNS FÄRDIGA SPOLAR FÖR MITT ANVÄNDAMÅL ATT FÅ TAG PÅ FÖR EN VETTIG SUMMA, ÄR JAG INTRESSERAD LIKASÅ.
Tack på förhand.
Senast redigerad av blueint 29 augusti 2010, 00:35:36, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Var: Sajter där järnkärnor i spolar/färdiga spolar eftersökes
Anledning: Var: Sajter där järnkärnor i spolar/färdiga spolar eftersökes
Re: Sajter där järnkärnor i spolar/färdiga spolar eftersökes
Jag får börja med att hälsa dig välkommen till forumet
Det brukar underlätta om man beskriver så detaljerat som möjligt vad man vill åstakomma så brukar det komma många svar.
En spole behöver i sig inte inehålla järn. Det finns massor av olika kärnmaterial som används beroende på vilket frekvenområde du är ute efter. Men eftersom du frågar efter järn gissar jag att transformatorplåt kanske kan vara något? Det finns ett antal transformatortillverkare i Sverige och man kan köpa plåtpaket och bobiner av dem.
En nät-butik som säljer transformatorplåt är http://www.svebry.se
Det brukar underlätta om man beskriver så detaljerat som möjligt vad man vill åstakomma så brukar det komma många svar.
En spole behöver i sig inte inehålla järn. Det finns massor av olika kärnmaterial som används beroende på vilket frekvenområde du är ute efter. Men eftersom du frågar efter järn gissar jag att transformatorplåt kanske kan vara något? Det finns ett antal transformatortillverkare i Sverige och man kan köpa plåtpaket och bobiner av dem.
En nät-butik som säljer transformatorplåt är http://www.svebry.se
-
ironmaiden
Re: Sajter där järnkärnor i spolar/färdiga spolar eftersökes
Jag håller på att bygga en Magnetmotor/Fri energi motor.
Jag har monterat 12 neodyn-magneter som har vardera en diameter på 1 cm och ett djup på 0,5 cm.
Dessa magneter snurrar runt en axel i samma plan.
Tanken är att montera spolar runt om "axeln" som påverkas av magneterna och ska kunna alstra ström när axeln snurrar.
Se bild nedan:
http://www.ladda-upp.com/bilder/38887/prototyp
Jag har monterat 12 neodyn-magneter som har vardera en diameter på 1 cm och ett djup på 0,5 cm.
Dessa magneter snurrar runt en axel i samma plan.
Tanken är att montera spolar runt om "axeln" som påverkas av magneterna och ska kunna alstra ström när axeln snurrar.
Se bild nedan:
http://www.ladda-upp.com/bilder/38887/prototyp
Re: Sajter att köpa järnkärnor till spolar eller färdiga dit
Men varför kallar man det "Magnetmotor/Fri energi motor"?
Det låter som att du bygger en synkronmaskin (generator om du lastar den och motor om du driver något med den), med neodymmagneter i rotorn och lindningar kring järnkärna i statorn?
Järnkärna är inte fördelaktigt om du vill ha hög verkningsgrad (och över 100% skulle jag bli mäkta förvånad om du får
), det bildas sk eddyströmmar vilka bara resulterar i förluster i form av värme.
Luftlindade spolar ger lägre förluster...
Det låter som att du bygger en synkronmaskin (generator om du lastar den och motor om du driver något med den), med neodymmagneter i rotorn och lindningar kring järnkärna i statorn?
Järnkärna är inte fördelaktigt om du vill ha hög verkningsgrad (och över 100% skulle jag bli mäkta förvånad om du får
Luftlindade spolar ger lägre förluster...
-
ironmaiden
Anledningen till varför det kallas magnetmotor/fri energi motor är för att det är en motor som genererar mer energi än vad den förbrukar genom att utnyttja kraften ur magneterna. Magneter avtar med tiden sin kraft och en neodyn-magnet är en av världens starkaste magneter som finns på marknaden och behåller sin kraft mycket länge.
Dvs det är ingen "Evighetsmaskin" men kan ses som en liknelse.
Noggrannare förklarat då jag inte vet om det blivit misstolkat:
Mittenpartiet med neodyn-magneter ska tillsammans med egna tillverkade "spolar" vara den del som ska fungera som en generator.
"Generator-partiet" sitter på en rotor som i sin tur drivs av en motor.
"Spolarna" ska inte driva rotorn utan är den del där jag istället får ut energi i form av växelspänning.
Jag är ny på luftlindade spolar och har tre frågor:
Kan en luftlindad spole generera ström istället för att ha en kärna av något slag.
Har du någon källfakta isf gällande att luftlindade spolar ger lägre förluster.
Bygger du en luftlindad spole likadant som en "vanlig spole" ( med järnkärna), men tar bort kärnan??...Fungerar det...
Tack på förhand
Noggrannare förklarat då jag inte vet om det blivit misstolkat:
Mittenpartiet med neodyn-magneter ska tillsammans med egna tillverkade "spolar" vara den del som ska fungera som en generator.
"Generator-partiet" sitter på en rotor som i sin tur drivs av en motor.
"Spolarna" ska inte driva rotorn utan är den del där jag istället får ut energi i form av växelspänning.
Jag är ny på luftlindade spolar och har tre frågor:
Kan en luftlindad spole generera ström istället för att ha en kärna av något slag.
Har du någon källfakta isf gällande att luftlindade spolar ger lägre förluster.
Bygger du en luftlindad spole likadant som en "vanlig spole" ( med järnkärna), men tar bort kärnan??...Fungerar det...
Tack på förhand
Då duger inte järnkärnor, utan då måste du ha så kallad svart sand (black sand)
Jean Naudin är en inbiten overunity nisse så googla och hitta hans sida, sen finns nån Konzen, John Bedini, Don Adsitt med flera.
Jean Naudin är en inbiten overunity nisse så googla och hitta hans sida, sen finns nån Konzen, John Bedini, Don Adsitt med flera.
Senast redigerad av Tekko 29 augusti 2010, 10:40:16, redigerad totalt 1 gång.
-
ironmaiden
Svart sand?? Vill du förklara vad detta är eller länka till någon källfakta, har aldrig hört talas om detta
Har du någon länk till en återförsäljare. (bra priser är ett plus)
...Kan man få tag på kärnor bestående av "svart sand" eller är det något man får tillverka sj, isf hur?
Tackar för all ny info jag tar in
Har du någon länk till en återförsäljare. (bra priser är ett plus)
...Kan man få tag på kärnor bestående av "svart sand" eller är det något man får tillverka sj, isf hur?
Tackar för all ny info jag tar in
Vissa free energy nissar får tag i den svarta sanden genom att lägga en stark magnet i en plastpåse och dra runt i sanden på stränder.
Känner inte till någe återförsäljare tyvärr.
Länken ovan verkar ha lagts ner också...
Känner inte till någe återförsäljare tyvärr.
Länken ovan verkar ha lagts ner också...
Den svarta sand man får om man drar runt med en magnet på en sandstrand består med största sannolikhet av magnetit (en järnoxid Fe304, starkast ferromagnetiska mineral som är naturligt förekommande) och möjligtvis lite hematit (annan järnoxid Fe203 i α-fas, tämligen svagt ferromagnetiskt vid normala temperaturer) samt maghematit (Fe203 i γ-fas, något starkare ferromagnetisk)(?)
Dessa används för både "gamla klassiska" svarta ihopsintrade permanentmagneter och ferriter för användning som spolkärna. Som magnet sintrar man samman med andra mineraler för att ge hög koercitivkraft och remanens, tvärtom för spolkärnor och ferritpärlor för avstörning...
Så antingen kan man köpa en ferrit att linda sina spolar på eller så kan man känna sig lite magisk och utvinna den svarta sanden.
ironmaiden: Den här synkrongeneratorn du bygger, ska den fungera som en last för din egentliga "magnetmotor/fri energi motor"?
Har du först testat att montera en liten fläkt eller annan enkel last på "magnetmotorn" för att se om den utför ett arbete?
Att montera en liten luftbroms (kartongbit eller vad som) är nog enklare än att först bygga en egen liten elgenerator...
Dessa används för både "gamla klassiska" svarta ihopsintrade permanentmagneter och ferriter för användning som spolkärna. Som magnet sintrar man samman med andra mineraler för att ge hög koercitivkraft och remanens, tvärtom för spolkärnor och ferritpärlor för avstörning...
Så antingen kan man köpa en ferrit att linda sina spolar på eller så kan man känna sig lite magisk och utvinna den svarta sanden.
ironmaiden: Den här synkrongeneratorn du bygger, ska den fungera som en last för din egentliga "magnetmotor/fri energi motor"?
Har du först testat att montera en liten fläkt eller annan enkel last på "magnetmotorn" för att se om den utför ett arbete?
Att montera en liten luftbroms (kartongbit eller vad som) är nog enklare än att först bygga en egen liten elgenerator...
ironmaiden skrev:Anledningen till varför det kallas magnetmotor/fri energi motor är för att det är en motor som genererar mer energi än vad den förbrukar genom att utnyttja kraften ur magneterna. Magneter avtar med tiden sin kraft och en neodyn-magnet är en av världens starkaste magneter som finns på marknaden och behåller sin kraft mycket länge.
Det låter inte så användbart. En sådan där magnet innehåller i storleksordningen 0,000001 kWh energi!
Men varför inte prova sätta en liten propeller eller någon annan last på den och se vad som händer?
Är det en sån där historia med en motor som driver en generator som driver motorn...?
-
ironmaiden
ds77: Ja stämmer.
ahlsten: Jag tror det finns många ideer, skulle inte förvåna mig om de även var enklare. Jag har valt att gå på mitt sätt då jag ser det som praktiskt genom att jag kan lägga på fler magneter(dvs vikter) utan att friktionen hos rörelsen påverkas(isf minimalt)
Som sagt, UPP TILL BEVIS, Jag har beställt mina grejer nu och ska linda i helgen. Jag återkommer senare om hur det gick för mig.
ahlsten: Jag tror det finns många ideer, skulle inte förvåna mig om de även var enklare. Jag har valt att gå på mitt sätt då jag ser det som praktiskt genom att jag kan lägga på fler magneter(dvs vikter) utan att friktionen hos rörelsen påverkas(isf minimalt)
Som sagt, UPP TILL BEVIS, Jag har beställt mina grejer nu och ska linda i helgen. Jag återkommer senare om hur det gick för mig.
jag tror alla har en rätt bra ide om hur det kommer att gå..