Magnetisk "Tesla"-radio används för att rädda gruvarbetare
Magnetisk "Tesla"-radio används för att rädda gruvarbetare
Senast redigerad av dar303 28 augusti 2010, 18:49:31, redigerad totalt 1 gång.
Re: Magnetisk Tesla-radio används för att rädda gruvarbetare
"Basically, the generator works like an electromagnet. Powered by standard alternating current or battery, it runs electricity through a wire that is coiled around a metal cylinder, creating a harmless, low-energy magnetic field that extends for hundreds of meters. Just like radio, the field can carry an audio signal by modulating (raising or lowering) its strength instant by instant. .. The team solved the problem of signal noise with the same type of digital signal-processing software used in cellular phones, LeVan says. The software also allows users to send and receive text messages. .. The underground transmission antenna is wrapped around one of the coal pillars that help to support the roof of the mine tunnel. .. Each generating unit can operate at least 24 hours on 12-volt battery power"
I ett nötskal en stark elektromagnet vars elenergi amplitudmoduleras. Signalen tas emot med en spole och bearbetas med mjukvara. Mobiltelefoners ljud komprimering är rätt effektiv. Det liknar hörslinga för döva rätt mycket?
Hur stor effekt kan behövas för att uppfatta signalen på 500 meters avstånd ?
I ett nötskal en stark elektromagnet vars elenergi amplitudmoduleras. Signalen tas emot med en spole och bearbetas med mjukvara. Mobiltelefoners ljud komprimering är rätt effektiv. Det liknar hörslinga för döva rätt mycket?
Hur stor effekt kan behövas för att uppfatta signalen på 500 meters avstånd ?
Jag har tänk bygga en sån slinga efter ett projekt i AoE.
De placerade en tråd runt hela rummet som drevs av en typ
av audioeffektförstärkare. Förstärkaren kunde kopplas till tex TV:n.
Mottagaren är en enkel historia som fångar upp magnetfältet.
Alla grannar med mottagare kan höra lika bra om man nu inte bor mitt i skogen.
Jag har skrivit om det i en annan tråd.
De placerade en tråd runt hela rummet som drevs av en typ
av audioeffektförstärkare. Förstärkaren kunde kopplas till tex TV:n.
Mottagaren är en enkel historia som fångar upp magnetfältet.
Alla grannar med mottagare kan höra lika bra om man nu inte bor mitt i skogen.
Jag har skrivit om det i en annan tråd.
4kTRB: Kan man modulera in stereo på något vänster? 
Kul, men jag tänker mer på att det tar 3-4 månader att borra
upp ett nytt hål för att få ut dom...
upp ett nytt hål för att få ut dom...
4kTRB: det kallas "hörslinga" och används av folk med hörapparater som har den funktion inbyggd. I en yrkesskola jag gick i gjorde vi just en sådan då det i kommande klass ville vara en hörselskadat. Vi byggde sedan egna mottagare och lyssnade på radio utanför klassrummet som var låst på raster. Ingen annan fattade varför vi hade hörlurar och hängde vid klassrummet...
Simultant, alltså mixa ihop vä och hö innan förstärkaren till slingan. På så viss får man ut stereoinformationen och ljudet blir fylligare, men det är så klart inte riktigt stereo och det är inte möjligt heller. Inte så länge överföringen är analog i alla fall.Walle skrev: Kan man modulera in stereo på något vänster?
Kolla hur FM stereo fungerar med 19 kHz pilotton 
Viss skillnad på radio och induktiv överföring. Skulle man köra en stereoencoder rent audiomässigt och mata in det i en slinga för induktiv överföring så skulle det bara bli sörja av det. Varje LF-frekvens är sin egen bärare i en induktiv överföring. I FM -Stereo så har man en egen bärfrekvens.
Kanske det fungerar med 2 slingor olika orienterade. Mottagaren kanske kan byggas
så att den kan skilja på de olika orienterade magnetfälten?
så att den kan skilja på de olika orienterade magnetfälten?
Har väldigt svårt att se syftet med ett sådant upplägg. Visst om du står i mitten av ett rum har en slinga uppmonterad på vänstra väggen och en på högra. Själv står du i mitten med två spolar avskärmade från varandra åt vardera hållet. Så kanske det skulle gå att trimma till. Men som sagt, varför?
Radioöverföring är överlägset.
Radioöverföring är överlägset.
Man kan överföra stereo, mp3, textmeddelande osv.. precis som beskrivs i artikeln. Gör binärdata av det, modulera, skicka 
Haha, typiskt jänkare och slänga in "Tesla" lite här å där... finns ju flera "free energy", "zero point energy" kulter kring Tesla.
Tror sånna är mindre vanliga här.. eller har vi några dylika lycksökare här??
Pejlaren: Vad är skillnaden? Du hoppar över moduleringen bara. Stereokanalerna går på samma bärvåg.
Ändrade rubriken till "Tesla"-radio istället!Paxmax skrev:Haha, typiskt jänkare och slänga in "Tesla" lite här å där... finns ju flera "free energy", "zero point energy" kulter kring Tesla.
Det finns nog några men klimatet är inte så positivt här på forumet tror jag...som tur är!