Windows ICS (Internet Connection Sharing) fixar inte DNS

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Windows ICS (Internet Connection Sharing) fixar inte DNS

Inlägg av vfr »

Jag har alltid kört Internetanslutningar genom routrar eller direkt, aldrig genom ICS tidigare. Nu fick jag plötsligt användning av en sådan funktion när jag kommer till en dator utan Internetanslutning med min laptop. Då jag har 3G-koppling till laptopen så vill jag kunna dela ut denna till exempelvis brorsans dator för att göra tyngre uppdateringar. Han sitter nämligen fortfarande på en gammal 56K modemlinje.

Jag har aktiverat delningen på laptopen, ställt in DHCP på klientdatorn och det fungerar nästan, men inte riktigt. Klientdatorn får IP-adress, default gateway och DNS-server. Men på klientdatorn klarar den bara av att lösa upp domännamn som man nyligen använt på delningsdatorn, laptopen. Gör jag t.ex ping http://www.google.com på klientdatorn så hittas den inte. Gör jag då samma sak på laptopen så funkar det en stund även på klientdatorn, sen slutar det funka igen. Det har ju säkert att göra med någon timeout i DNS-funktionen, men det ska ju inte vara så här så något måste vara galet. Är det några inställningar jag har missat? Som sagt så är jag ovan vid funktionen, så det är inte alls omöjligt. Men instruktionerna jag hittat säger bara två moment, aktivera delningen på delningsdatorn och att få både DHCP och DNS-adress automatiskt på klientdatorn.

Någon som har några tips?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Windows ICS (Internet Connection Sharing) fixar inte DNS

Inlägg av mrfrenzy »

Det ska vara så enkelt ja. Har du kanske någon brandvägg på serverdatorn som ställer till det?

Enklast är nog att manuellt lägga in google dns eller opendns på klientdatorn.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Jo, det ligger förvisso en Zone Alarm på datorn eftersom den kopplar direkt mot Internet i sig. Den har dock det nätverket, 192.168.0.x definierat som "Trusted", så jag tycker inte det borde vara problemet.

Och att lägga in extra grejor på varje maskin känns lite onödigt när det ska fungera ändå. Brorsans dator var bara ett exempel. Ibland är jag ute och installerar nya maskiner där det inte finns någon Internetkoppling ännu. Då skall man på varje maskin lägga in dessa grejor.

Edit: Sedan att det fungerar precis efter att man slagit upp adressen i värddatorn, tyder ju också på att det inte är brandväggen som är problemet. Glömde också säga att det är WinXP som gäller.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Att lägga in dns manuellt var ett förslag på lösning i detta aktuella fall, för det är ett mycket ovanligt problem så inget man skulle behöva göra på fler ställen.

Troligen är Zone Alarm boven. Dom tidiga versionerna var riktigt bra (på win98-tiden), nu ställer dom mest till problem.
Jag skulle rekommendera att avinstallera zone alarm och aktivera XPs inbyggda brandvägg istället. Om det inte hjälper kan man behöva installera om tcp/ip-stacken. Tidiga versioner av Norton med brandvägg orsakade liknande problem.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

De visade sig att det funkade om man deaktiverade Zone Alarm. Inte för att jag riktigt förstår hur det kunde fungera efter att man använt adressen i värddatorn och en stund efteråt men inte annars, när det var brandväggen som var problemet. Men det var säkert något elektriskt... :)

Tack Frenzy! :bravo:
Skriv svar