Nu funderade jag på en annann form av Ledsnurra men sen undrar jag om man får 3d om man snurrar. Det borde se mer ut som ett rör/torus vilket i och för sig är ett 3d objekt men inte en fylld kub.
strombom skrev:varför inte ha en fontän av små moduler innehållandes 1st LED 1st PIC samt 1st kondensator. hur de ska känna sin position är ett annat problem.
Det är ingen dum ide. Om man kan ladda de induktivt när de kommer ner på något sätt. Och så en accelerometer (heter de så?) som påverkar färgen hos en RGB lysdiod. och allt ingjutet i ett litet block av klar plast på 1x1x1 cm eller så. Kanske 100 st räcker i en glaskupol som de som sitter på sådana där planetklockor eller vad de heter. Sen behövs bara något att skjuta upp det med så det blir en liten fontän där i.
Det skulle vara kul fast då ska man ha 12*22 = 264 RGB dioder + 4a knappar så har man det, sedan så ska man ha en liten RGB display som visar nästa bit som bör vara 4 * 4. Alltså 280 Dioder plus massa annat så ja, Dyrt
Jag är ganska nybörjare på digitala kretsar, men jag tänkte att det borde gå att styra en 3D kub på 4x4x4 leds via com(samma som I/0 eller serie) porten på datorn. Men då behöver man någon form utav logik krets som kan omforma signalerna ifrån com(8pin) till de 12 transistorerna som krävs. Jag har bifogat en bild på hur jag hade tänkt lite.