Resistiv fuktgivare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Möller

Resistiv fuktgivare

Inlägg av Möller »

Jag håller på och bygger en liten väderstation med en PIC som
centralenhet, vilken samlar in data från sensorer och skickar vidare
dessa, lämpligt formaterade, till serieporten på en PC.

Nu till problemet. Jag har hittat en billig resistiv fuktsensor på
Elfa (artnr : 73-026-65). Frågan är bara hur jag lämpligen kopplar den
till PIC:en. Jag vill gärna ha en analog spänning in på ingången till
PIC:en. Det finns 5 volt tillgängligt, dock ingen växelspänning eller
signal på 1KHz som är "Recommended driving freq", vad det nu innebär.

Alla tankar, hjälp å förslag angående detta mottages tacksamt.

Mvh
Fredrik Möller
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Har du en PIC med CCP (PWM)? Isåfall borde det gå bra att sätta PWMen på sisådär 1kHz 50% pulskvot och bygga ett lågpassfilter med denna som resistans som du sedan kan mäta på med ADCn.
Fast, då kommer ju frågan om varför man ska ha en resistiv givare istället för en kapacitiv när det är precis samma princip som används för avläsningen.

Jag har själv små planer på att bygga en liten väderstation. Den här verkar klart bekväm, men kostar minst sagt därefter. Man slipper både kalibrering, signalbehandling och temperaturkompensering!
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

Möller

Inlägg av Möller »

$tiff skrev:Har du en PIC med CCP (PWM)? Isåfall borde det gå bra att sätta PWMen på sisådär 1kHz 50% pulskvot och bygga ett lågpassfilter med denna som resistans som du sedan kan mäta på med ADCn.
Det ser sämre ut med det. Det är en 12F675 jag anbvänder mig av.
Fast, då kommer ju frågan om varför man ska ha en resistiv givare istället för en kapacitiv när det är precis samma princip som används för avläsningen.
:-) Anlednigen till köpet var att den var billig och att det vekade eneklt att koppla in den. Verkligheten visade sig var lite annorlunda när datablad och internet i övrigt konsulterades.
Jag har själv små planer på att bygga en liten väderstation. Den här verkar klart bekväm, men kostar minst sagt därefter. Man slipper både kalibrering, signalbehandling och temperaturkompensering!
Ja en sådan vore trevligt att ha. Skall det bli någon fuktmätning så får det nog bli en sådan, eller någon liknande. Tråkigt bara att en sådan sensor kostar lika mycket som samtliga andra komponenter tillsammans.

Mvh Fredrik Möller
Möller

Inlägg av Möller »

Problemet som jag förstår det hela är att den sensor jag har gärna vill ha växelspänning, vilket nog är ett väl stort hinder då det hela drivs med batterier.

Tror jag lägger fuktsensorn på is tills vidare.

Tack för hjälpen.

Mvh
Fredrik Möller
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag tror att den "bör" ha växelspänning för att undvika ärgning.

Du kan alltså göra så att den sätts till en pinne och när du vill mäta slås den pinne på, mätningen utförs och pinnen nollas igen. Därmed undviker man att det ligger en DC som kan dra fram ärgning jättesnabbt.
Möller

Inlägg av Möller »

Ja det är så jag med förstått det.

Tackar för hjälpen. Har fått lite olika förslag på hur man kan göra nu.
Får se hur jag gör när det blir dags. Det enklaste vore att köpa en lite mer avancerad sensor.

Mvh
Fredrik Möller
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Om du inte redan använder alla timers eller all cpu-tid så kan du väl ganska lätt fixa 1Khz fyrkantvåg (t.ex.) i mjukvara. En interrupt-handler som togglar en pinne tar inte så många instruktioner.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har svårt att se hur det ska bli svårt att slå på en portpinne, starta A/D och när den är klar stänga av pinnen igen......
Skriv svar