Resistiv fuktgivare
Resistiv fuktgivare
Jag håller på och bygger en liten väderstation med en PIC som
centralenhet, vilken samlar in data från sensorer och skickar vidare
dessa, lämpligt formaterade, till serieporten på en PC.
Nu till problemet. Jag har hittat en billig resistiv fuktsensor på
Elfa (artnr : 73-026-65). Frågan är bara hur jag lämpligen kopplar den
till PIC:en. Jag vill gärna ha en analog spänning in på ingången till
PIC:en. Det finns 5 volt tillgängligt, dock ingen växelspänning eller
signal på 1KHz som är "Recommended driving freq", vad det nu innebär.
Alla tankar, hjälp å förslag angående detta mottages tacksamt.
Mvh
Fredrik Möller
centralenhet, vilken samlar in data från sensorer och skickar vidare
dessa, lämpligt formaterade, till serieporten på en PC.
Nu till problemet. Jag har hittat en billig resistiv fuktsensor på
Elfa (artnr : 73-026-65). Frågan är bara hur jag lämpligen kopplar den
till PIC:en. Jag vill gärna ha en analog spänning in på ingången till
PIC:en. Det finns 5 volt tillgängligt, dock ingen växelspänning eller
signal på 1KHz som är "Recommended driving freq", vad det nu innebär.
Alla tankar, hjälp å förslag angående detta mottages tacksamt.
Mvh
Fredrik Möller
Har du en PIC med CCP (PWM)? Isåfall borde det gå bra att sätta PWMen på sisådär 1kHz 50% pulskvot och bygga ett lågpassfilter med denna som resistans som du sedan kan mäta på med ADCn.
Fast, då kommer ju frågan om varför man ska ha en resistiv givare istället för en kapacitiv när det är precis samma princip som används för avläsningen.
Jag har själv små planer på att bygga en liten väderstation. Den här verkar klart bekväm, men kostar minst sagt därefter. Man slipper både kalibrering, signalbehandling och temperaturkompensering!
Fast, då kommer ju frågan om varför man ska ha en resistiv givare istället för en kapacitiv när det är precis samma princip som används för avläsningen.
Jag har själv små planer på att bygga en liten väderstation. Den här verkar klart bekväm, men kostar minst sagt därefter. Man slipper både kalibrering, signalbehandling och temperaturkompensering!
Det ser sämre ut med det. Det är en 12F675 jag anbvänder mig av.$tiff skrev:Har du en PIC med CCP (PWM)? Isåfall borde det gå bra att sätta PWMen på sisådär 1kHz 50% pulskvot och bygga ett lågpassfilter med denna som resistans som du sedan kan mäta på med ADCn.

Ja en sådan vore trevligt att ha. Skall det bli någon fuktmätning så får det nog bli en sådan, eller någon liknande. Tråkigt bara att en sådan sensor kostar lika mycket som samtliga andra komponenter tillsammans.Jag har själv små planer på att bygga en liten väderstation. Den här verkar klart bekväm, men kostar minst sagt därefter. Man slipper både kalibrering, signalbehandling och temperaturkompensering!
Mvh Fredrik Möller
Problemet som jag förstår det hela är att den sensor jag har gärna vill ha växelspänning, vilket nog är ett väl stort hinder då det hela drivs med batterier.tusse skrev:Någon idé:
http://www.ar.com.au/~softmark/page24.html
Tror jag lägger fuktsensorn på is tills vidare.
Tack för hjälpen.
Mvh
Fredrik Möller