Använd en induktor på 25 mH för att konstruera ett passivt lågpassfilter av första ordningen med en gränsfrekvens på 2,5 kHz.
a) vilket värde ska resistorn ha?
b) rita en skiss av filtret
c) om vi belastar filtrets utgång med 750ohm. Vilken brytfrekvens får kopplingen då?
Så här har jag är lösningen, men tydligen är det fel på c)?
kan någon visa mig vad felet och lösningen är?
|Ur/U|=1/sqrt(2) R/(R+jwL)|=R/sqrt(R^2+(wL)^2)
ta 1 igenom på båda sidorna(du flippar bara nämnaren med täljaren på båda sidorna a/b=c/d är samma som b/a=d/c)
Sengör jag:
sqrt(2)/1=sqrt(R^2+(wL)^2)/R ,man kvadrerar båda leden:
2R^2+(wL)^2)/R^2
2R^2=R^2+(wL)^2 --> R^2=(wL)^2 , drar roten ur på båda sidorna:
R=wL ,w=2*pi*f --> R=2*pi*f*L , man stoppar in värdena:
R=2*pi*2.5*10^3*25*10^-3=125*pi Ohm
Naturvetenskaplig fråga
Re: Naturvetenskaplig fråga
Vad är det som är fel? Fråga 3 frågar efter en frekvens, men du räknar ut en resistans. Är det det som är felet?
För länge sedan man räknade, men har du inte "tappat" bort den imaginära delen (R+jwL) på vägen..
Det är med från början, men han/hon tar ju absolutbeloppet av överföringsfunktionen och då blir ju resultatet reellt.
Men Alombee räknar ju bara ut värdet på resistansen och kommer aldrig fram till c) så det går ju inte att veta vad han/hon gjort för fel där. Rätt svar på den nya brytfrekvensen har vi ju fått av kimmen (jag fick i alla fall samma).
Men Alombee räknar ju bara ut värdet på resistansen och kommer aldrig fram till c) så det går ju inte att veta vad han/hon gjort för fel där. Rätt svar på den nya brytfrekvensen har vi ju fått av kimmen (jag fick i alla fall samma).