Varator Pelarborrmaskin

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
linkan222

Varator Pelarborrmaskin

Inlägg av linkan222 »

Har kommit över en gammal Varator pelarmaskin som nu står och "glänser" i garaget.

Har försökt hitta någon info om dom men det var väldigt tunnt på google. Nån som vet något "kul att veta" om detta fabrikat?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Varator Pelarborrmaskin

Inlägg av tecno »

Var är bilderna?
linkan222

Inlägg av linkan222 »

Ehh, ja det kan man undra :roll:

Lägger gärna ut en bild imorgon
Dr. Rob

Inlägg av Dr. Rob »

Jo, jag har en också. Synnerligen fina maskiner, inte sant?

Beröm till dig som faktiskt stavade namnet rätt... Ganska ofta stavas det som Variator, vilket verkligen strular till en Googlesökning, men kan ge resultat.

En del info jag kommit över på nätet, men antagligen lär man sig inte allt för mycket, annars skulle jag ju kommit ihåg det.

Lycka till, och hojta till om du hittar nåt.
.
linkan222

Inlägg av linkan222 »

Glämde att ta en bild av maskinen idag.

Jo det känns som lite robustare grejer än dom billiga jula grejerna.

Min är treväxlad, men jag tycker att den går på tok för fort på lägsta hastigheten. Svårt att uppskatta varvtal, men skulle gissa på en bra bit över 1000rpm. Körde en 11mm borr idag i 5mm gods, visserligen var borren av sämre kvalitet men det var ingen borrning som uppbådade någon större precision med tanke på hur det ruskade...
Dr. Rob

Inlägg av Dr. Rob »

Jeezus, 11 mm? Hur i allsin dar får man in en sån? Chucken på min sväljer max typ 5 mm. (och väldigt stadig, för övrigt.)
Varvtalet vetjante.... enväxlad, skitfort. Kör med frekvensomvandlare dock. Vikt, kanske 30-40 kg? Huvudet höj & sänkbart på pelaren, pinol med justerbart spakläge & stopp.

Här är min... Det där är min tumme.

Bild

Bild

.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Den var liten och gullig, den minsta "riktiga" maskin jag sett!
linkan222

Inlägg av linkan222 »

Dr Rob:

Tror min maskin är 10 år äldre än din moderna maskin :)

Storleksmässigt är kanske din lite mindre men det är svårt att säga. Men jag har en mycket större chuck i min, tog utan problem 11mm och den tar nog upp till 15-16mm.

Hur mycket kostar en frekvensomvandlare? Eller är det något en snickare kan mecka ihop själv :roll:
björ

Inlägg av björ »

Jag råkade få syn på din fråga för en stund sedan och gick med i forumet bara för att kunna bidra med det lilla jag vet om maskinen. Den har inte 3 växlar utan 6. Det gick dessutom att köpa specialremskivor och har man dem finns det ytterligare 4 växlar att tillgå. Den maskin du visar på bild liknar den jag själv har och i så fall är det en modell "B-6". Den kunde köpas med två olika motoralternativ; 2800 varv eller 1400 varv. Får jag gissa så är nog 1400 varv den vanligaste. Om du har tillgång till specialremskivorna och maskinen har en 1400-varvsmotor är varvtalen på spindeln mellan 320 och 6000. Med 2800-varvsmotorn blir spännvidden mellan 640 och häpnadsväckande 12000 varv. Utan specialskivorna och med en motor på 1400 varv är spännvidden 540 - 3650. Du får tillgång till alla växlarna genom att flytta trappremskivorna mellan motoraxel och spindel. Den stora trappremskivan är i aluminium (ömtålig) och den lilla är förmodligen av stål. Den lilla trappremskivan skall sitta med det minsta spåret längst ner och den stora trappremskivan skall alltid ha det största spåret längst ner. Med lilla trappremskivan på motoraxeln når du de lägsta varvtalen. Skivorna är låsta till axlarna med toppmuttrar. Lägg märke till att de är vänstergängade så att du inte drar sönder dem. Om skivorna suttit länge kan de ha ärgat fast på axlarna. Sonax mos2 kan hjälpa. Knacka försiktigt med gummiklubba underifrån bit för bit från alla väderstreck. Har du en lämplig avdragare är det möjligen bättre. Toppmuttrarna skall dras åt med lätt hand. Trappremskivorna har kilspår och i axlarna sitter lösa halvmånekilar som kan trilla bort när du får loss skivorna. Chuck-konan på spindeln är troligtvis B-12. Du har en kvalitetsmaskin vars motsvarighet inte går att köpa ny utan att bli av med en stor del av matkassan. Varator Maskiner höll till i Vara. Just nu vet jag inget mer om dem men jag letar efter uppgifter och återkommer om jag hittar något nytt.
Björ
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Tror jag har en likadan, dock tyverr utan underrede då jag övertog den efter en ombyggnad av en gammal flerspindel. Tänkte försöka lösa det på något sätt dock... :)

Ursäkta de gamla och krattiga mobilbilderna...

Bild

Bild

Edit: Jo, visst är den enormt mycket mer välgjord än kinakopiorna, inget snack om det, detta är ju originalet, jag byter den inte mot 100 kinakopior. :)

Edit: Går att förstora bilderna om man klickar på dem.
Senast redigerad av Mizzarrogh 25 januari 2011, 10:46:10, redigerad totalt 1 gång.
björ

Inlägg av björ »

Återkommer till varvtalsdiskussionen för Varator pelarborr och bifogar en tabell hämtad från den plåt som Varator själva satte fast på maskinens vänstersida. Den maskin som Mizzarrogh visar bilder på verkar inte vara bestyckad enligt min tabell men skivorna på den maskinen kan ju ha blivit utbytta. Trappremskivornas mått i tabellen avser remspårens ytterdiameter i mm. Den som själv vill räkna ut en maskinspindels varvtal kan använda sig av följande formel:

Motorremskivans diameter x motoraxelns varvtal / spindelremskivans diameter = spindelns varvtal

Det går att använda remskivornas ytterdiameter i beräkningen även om förståsigpåarna tycker att man skall använda ett medeltal av inner- och ytterdiameter. I praktiken har dettta ingen större betydelse.

Björ
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dr. Rob

Inlägg av Dr. Rob »

Tack för utförliga infot, björ... schitschysst. Alltid bra att veta fler fakta kring maskiner man har. Hur visste du allt det här? Vet du vilken era det rör sig om? Tycker att min maskin ger tidiga 60-tals vibbar, kanske sent femtiotal. Vet inte varför min maskin har bara den enstaka flatremsskivan... kanske var det någon som tyckte väldigt bra om det varvtalet.

Mizzarrogh, har du en lösning på fotplattan planerad?

.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Ang forplattan så vet jag inte exakt än, men hat börjat på en tjock stålplatta som jag tänkte montera en mindre platta med ett X ovanpå och en klots i bak kanten svetsad på två fytrkant så man kan dra bultar från undersidan, men ett gjutet bord vore ju najs... Håller så smått på att leta efter något, tex från en pajad kines eller liknande man kan ta kryssplattan från (sedan ett maskinskruvstycke i kryssplattan så man kan vrida in det). Men, jag vet inte... :humm:
Dr. Rob

Inlägg av Dr. Rob »

jaha... mitt fel att jag frågade, för jag såg just att du bor lite långt bort... men jag tänkte att vi har några skapliga järnkakor på jobbet som skulle varit lämpliga. Typ 300 x 300 x 20 eller 25 mm.

Men, sorry... jag tänker inte posta en sån. Det finns nog en smidesfirma nära dig.

.
björ

Inlägg av björ »

Jag är inte helt säker på det här med åldersbestämning av maskinerna men jag har en teori; Fabriken satte fast en liten skylt på vänster sida om maskinen. Titta på bilderna som Mizzarrogh tagit av sin maskin. På en av bilderna syns den lilla röda skylten. På den här skylten finns en varvtalstablå och dessutom en instansad modellbeteckning och ett tillverkningsnummer. Tillverkningsnumret består av ett antal siffror och därefter kommer ett streck och två siffror som jag tolkar som tillverkningsåret. Har du skylten kvar på din maskin Dr.Rob? Om min teori stämmer och du har skylten kvar bör du kunna se när maskinen är tillverkad.

Om chuckar till Varator; På min egen maskin (en förmodad -71:a) är chuck-konan en s.k. "B-12". B-12 är en standard som fortfarande är aktuell och det går utmärkt att köpa ny chuck i närmaste järnaffär, om det skulle behövas. En chuck som skall matcha kvaliteten på en Varator bör vara tillverkad i Europa, exempelvis tyska Röhm (säljs av Luna). För den som vill ha så stor chuck som möjligt är valmöjligheterna begränsade till maximalt 13 mm borr och då blir det en traditionell nyckelchuck. En sådan chuck startar i allmänhet på 1.5 mm vilket gör att man behöver ytterligare en chuck 0,5 - 10 mm att byta med. Det är enkelt att byta chuck. Ovanför chucken har Varatorfabriken gjort en gänga på spindelaxeln. Där skall det sitta en hakmutter (jag tycker det ser ut som om muttern saknas på din maskin Dr. Rob). Man använder en haknyckel för att pressa hakmuttern mot chucken och sedan lossnar chucken snyggt och fint. Jag vet inte vad det är för gänga på hakmuttern men om den är metrisk finns det ett företag i Göteborg som säljer hakmuttrar. Dom heter Eugen Wiberger AB och har ett förträffligt sortiment med allt möjligt som behövande maskinägare kan ha nytta av. Deras hemsida är också mycket bra.
Björ
Skriv svar