Ferritkristall - Gitarrförstärkare
Ferritkristall - Gitarrförstärkare
Jag har ett insteg i en förstärkare där det är en ferrit kristall i schemat. De är rätt ovanliga i gitarrförstärkare, men eftersom den sitter där i schemat tänkte jag köra med en.
Hur funkar de, kan man köpa en sån som säljs till hifi-utrustning, som man placerar typ runt signalsladden?
Hur funkar de, kan man köpa en sån som säljs till hifi-utrustning, som man placerar typ runt signalsladden?
Re: Ferritkristal - Gitarrförstärkare
Trodde ju du skulle bygga en 5F6-A?
Eller har du flera projekt?! (nyfiken)
Eller har du flera projekt?! (nyfiken)
Oj då, så lätt kom jag alltså inte undan.
Nja det är så här. Jag har en kanal från en rätt ny förstärkare, 90-tal - Carvin 33. Den kanalen är en av de absolut bästa jag hört. 5F6-a vet du redan om. Den nyare av de två är har förstärkarsteg, 12AX7. 5F6-a har ju 3 ett 12AY7 och två 12AX7. Det är den nyare av de två som ska ha en ferrit-kristall, enligt schemat direkt efter signal-in-kontakten.
Hur går det för dig? Hittar du alla delar? Ska du modda den något eller köra enligt Fenders recept? Själv är jag aningen fundersam över hur min Bassman kanal kommer låta med ett 12AX7 steg extra, i stället för 12AY7 steget alltså. Förresten, jag kommer att köra med 4 EL84 i slutsteget i stället att ha ett 6L6 slutsteg...
Nja det är så här. Jag har en kanal från en rätt ny förstärkare, 90-tal - Carvin 33. Den kanalen är en av de absolut bästa jag hört. 5F6-a vet du redan om. Den nyare av de två är har förstärkarsteg, 12AX7. 5F6-a har ju 3 ett 12AY7 och två 12AX7. Det är den nyare av de två som ska ha en ferrit-kristall, enligt schemat direkt efter signal-in-kontakten.
Hur går det för dig? Hittar du alla delar? Ska du modda den något eller köra enligt Fenders recept? Själv är jag aningen fundersam över hur min Bassman kanal kommer låta med ett 12AX7 steg extra, i stället för 12AY7 steget alltså. Förresten, jag kommer att köra med 4 EL84 i slutsteget i stället att ha ett 6L6 slutsteg...
- prototypen
Ferrit kristall
Vad är det
Är det ferritpärlor eller ferrit ringkärnor för avstörning??
I dagens läge så behövs de troligen då de flesta springer omkring med radiosändare i fickorna.
Protte
Vad är det
Är det ferritpärlor eller ferrit ringkärnor för avstörning??
I dagens läge så behövs de troligen då de flesta springer omkring med radiosändare i fickorna.
Protte
Kan de inte vara en ferritringkärna som tidigare nämnts?überfuzz skrev:Oj då, så lätt kom jag alltså inte undan.
Och MÅSTE du verkligen ha den?
Jag hade nog tänkt att göra den så orginal som möjligt till att börja med, se till att den fungerar och sedan börja pilla om det behövs.
Alla delar är inga problem, tube-town.net har ju allt jag behöver för att bygga en, men det kommer ju kosta 4-5.000kr. Byggd i en 2HE rack och då utan kabinett och högtalare givetvis.
Var får du tag i grejorna?
- prototypen
Feriten är väldigt bra mot dudidutt-dudidutt-dudidutt-dudidutt-dudidutt-dudidutt-dudidutt
Protte
Protte
On topic
Jag antar att en sån där ringferrit grunka funkar. Jag har ett litet utrymme där den kan klämmas, monteras kring sladden. Jag testar det så får vi se, eumm höra, hur det funkar.
Off topic
Motstånd
Kolmotstånd - Elektrokit
Högwatt - olika säljare
Kondensatorer
Signal - 5 ponds osorterade på e-bay.
Filter - olika typer olika säljare. Ofta Nordamerikanska säljare. (Högspänningskondensatorer är lite klurigt att få tag på, tycker jag...)
Hårdvara
Trafo, ut/in - gamla förstärkare.
Högtalare - gamla förstärkare högtalar lådor. Köpt någon gång, tycker om Jensen 12CN, men det finns många riktigt bra, använd dina guldöron och lyssna efter vad du vill ha. (Fast vad jag förstår kommer du inte fixa någon låda till förstärkaren.)
Hårdvara pottar etc, olika säljare.
Generellt sett tycker jag att det svåraste i själva byggandet är att få tag på alla delar. Kred till alla säljare som säljer kits! Själv köpte jag ett kit en gång och jag var inte och är inte besviken, en av de bästa förstärkare jag haft, om inte den bästa.
Jag antar att en sån där ringferrit grunka funkar. Jag har ett litet utrymme där den kan klämmas, monteras kring sladden. Jag testar det så får vi se, eumm höra, hur det funkar.
Off topic
Motstånd
Kolmotstånd - Elektrokit
Högwatt - olika säljare
Kondensatorer
Signal - 5 ponds osorterade på e-bay.
Filter - olika typer olika säljare. Ofta Nordamerikanska säljare. (Högspänningskondensatorer är lite klurigt att få tag på, tycker jag...)
Hårdvara
Trafo, ut/in - gamla förstärkare.
Högtalare - gamla förstärkare högtalar lådor. Köpt någon gång, tycker om Jensen 12CN, men det finns många riktigt bra, använd dina guldöron och lyssna efter vad du vill ha. (Fast vad jag förstår kommer du inte fixa någon låda till förstärkaren.)
Hårdvara pottar etc, olika säljare.
Generellt sett tycker jag att det svåraste i själva byggandet är att få tag på alla delar. Kred till alla säljare som säljer kits! Själv köpte jag ett kit en gång och jag var inte och är inte besviken, en av de bästa förstärkare jag haft, om inte den bästa.
On topic:
Låt oss veta hur det gick!
Off topic:
Jag har själv så lite grejor liggande att man får ihop något användbart.
Så visst har man mycket grejor liggande kan man givetvis spara mycket pengar.
Jag utesluter en kabinett främst av kostnadsskäl, men också för att jag ändå kommer använda stärkaren i min 4x12a.
Skulle vara intressant att fortsätta den här diskussionen on topic så att säga!!
Låt oss veta hur det gick!
Off topic:
Jag har själv så lite grejor liggande att man får ihop något användbart.
Så visst har man mycket grejor liggande kan man givetvis spara mycket pengar.
Jag utesluter en kabinett främst av kostnadsskäl, men också för att jag ändå kommer använda stärkaren i min 4x12a.
Skulle vara intressant att fortsätta den här diskussionen on topic så att säga!!