Permanentmagnetmotorproblem.
Permanentmagnetmotorproblem.
Jag har en permanentmagnetmotor som inte fungerar riktigt som den borde.
90V och några tiotal watt.
När man kör den på 0-60V så fungerar den utmärkt men över det någon gång så börjar den dra megamycket ström, dvs typ kortis i princip.
Kollar man in i huset där kolen är när det händer så ser man på rotorn att det blir som en ring som glöder runt hela rotorn. Och sen börjar det ryka och då brukar jag stänga ner alltihopa.
När jag fick motorn var hela "kolutrymmet" fullt med svart gegga av okänd härkomst. Troligen olja av något slag och koldamm. Detta har städats ur noggrannt men motorn uppvisar fortfarande samma beteende. Även rotorn har rengjorts i mitt tycke tillräckligt noggrant.
Jag vet inte hur kompetent tidigare ägare varit med val av rätt hårdhet på kolen osv eller vad motorn varit utsatt för.
Min tanke är att det är koldamm som lägger sig i spåren mellan kontaktytorna eller damm som flyger runt och leder. Men det finns inga rester kvar när man öppnar motorn och sen funkar den utmärkt igen på låg spänning.
Originalstyrningen är någon H-brygge-grej som pulsar med ca 150V som den PWMar till ca 100V medel som max men den hinner inte längre än till 20-30% av skalan på kontrollen innan motorn börjar glöda och strömbegränsningen slår i.
Man kommer till ca 60-70V innan den tvärbörjar glöda om man kör på ren DC.
Någon som varit med om liknande och vet ungefär vad som är fel?
90V och några tiotal watt.
När man kör den på 0-60V så fungerar den utmärkt men över det någon gång så börjar den dra megamycket ström, dvs typ kortis i princip.
Kollar man in i huset där kolen är när det händer så ser man på rotorn att det blir som en ring som glöder runt hela rotorn. Och sen börjar det ryka och då brukar jag stänga ner alltihopa.
När jag fick motorn var hela "kolutrymmet" fullt med svart gegga av okänd härkomst. Troligen olja av något slag och koldamm. Detta har städats ur noggrannt men motorn uppvisar fortfarande samma beteende. Även rotorn har rengjorts i mitt tycke tillräckligt noggrant.
Jag vet inte hur kompetent tidigare ägare varit med val av rätt hårdhet på kolen osv eller vad motorn varit utsatt för.
Min tanke är att det är koldamm som lägger sig i spåren mellan kontaktytorna eller damm som flyger runt och leder. Men det finns inga rester kvar när man öppnar motorn och sen funkar den utmärkt igen på låg spänning.
Originalstyrningen är någon H-brygge-grej som pulsar med ca 150V som den PWMar till ca 100V medel som max men den hinner inte längre än till 20-30% av skalan på kontrollen innan motorn börjar glöda och strömbegränsningen slår i.
Man kommer till ca 60-70V innan den tvärbörjar glöda om man kör på ren DC.
Någon som varit med om liknande och vet ungefär vad som är fel?
Re: Permanentmagnetmotorproblem.
Kan det vara att obalansen i rotorn gör att den tar i polskorna, över ett visst varvtal?
Rengör mellan lamellerna i kollektorn, skrapa i botten på spåren, antagligen har det kolat där.
Det enda som hjälper är att få bort det som konverterat till kol, då det leder ström.
Brukar fungera med ett bågfilsblad som är slipat till en krok.
Kan ta en bild på min hemmagjorda spårskrapa imorrn om jag kommer ihåg det.
Det enda som hjälper är att få bort det som konverterat till kol, då det leder ström.
Brukar fungera med ett bågfilsblad som är slipat till en krok.
Kan ta en bild på min hemmagjorda spårskrapa imorrn om jag kommer ihåg det.
säter: lagren är fina och glappfria och den snurrar inte så fort alla gånger när den kortsluter. Låter inte så illa som jag tycker att det borde göra om den tog i iaf. Samt att varvtalet sjunker kraftigt när det inträffar.
Norpan: jag har skrapat med en nål och fick ut en del men det kanske inte var nog. Får ge det ett försök om någon dag eller två.
Tar gärna tips om utformning på verktyg.
Norpan: jag har skrapat med en nål och fick ut en del men det kanske inte var nog. Får ge det ett försök om någon dag eller två.
Tar gärna tips om utformning på verktyg.
Bilder på ett fint verktyg.
Lägg märke till att "vågorna" på bladet är bortslipade, iofs så behövs sågsidan mest när man svarvat lite illa så det kletat ihop till en släpring.
Kroken brukar jag använda till att skrapa i botten på spåren med, är det glimmer i kollektorn kan man få slipa om den ibland, när den blir slö.
Handtaget är en bakelitbit med ett spår och två hål för skruvarna, funkar med eltejp eller handskar åxå, men någon form av skydd för fingrarna är bra om bladet är vasst.
Lägg märke till att "vågorna" på bladet är bortslipade, iofs så behövs sågsidan mest när man svarvat lite illa så det kletat ihop till en släpring.
Kroken brukar jag använda till att skrapa i botten på spåren med, är det glimmer i kollektorn kan man få slipa om den ibland, när den blir slö.
Handtaget är en bakelitbit med ett spår och två hål för skruvarna, funkar med eltejp eller handskar åxå, men någon form av skydd för fingrarna är bra om bladet är vasst.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det låter troligt att det sitter något i mellan lamellerna men det skulle också kunna vara ett intermittent överslag i rotorlindningen som triggas av värme och/eller centrifugalkraft. Kolla också att fjädertrycket på kolen är ok och att de kan röra sig normalt i sina hållare.
Efter att ha skrapat grundligt rent mellan varje pol på rotorn så krånglade den som vanligt. Men om man sakta ökade hastigheten gick den fint i 5-10min även på högsta hastighet innan den började göra som den alltid gör.
Det lyste som en ring runt hela rotorn och slog någon gnista här och var.
För mjuka kol som dammar och ger överslag?
Hur hårt är lagom tryck?
Det lyste som en ring runt hela rotorn och slog någon gnista här och var.
För mjuka kol som dammar och ger överslag?
Hur hårt är lagom tryck?
Antagligen en superdum fundering, men kan det inte vara så enkelt att kolen är slitna och därmed har en alltför stor anläggningsyta.
Detta torde medföra en tidsbegränsad kortslutning, vilken förvärras med rotationshastigheten i och med kortare tid för avkylning och högre ström.
Detta torde medföra en tidsbegränsad kortslutning, vilken förvärras med rotationshastigheten i och med kortare tid för avkylning och högre ström.
Kolen är långa och verkar ganska nya. Dom var nerslitna så att dom låg med så mycket yta som gick mot rotorn och det blir ju ingen kortis då. Bara mellan två poler och det är ju inte så mycket kortis att det är något problem.
Sen slipade jag ner kolen så att dom blev platta och nu börjar dom slitas ner igen.
Sen slipade jag ner kolen så att dom blev platta och nu börjar dom slitas ner igen.
Det finns inga möjligheter att kollektorn kan förskjutas i förhållande till kolen ?
Ytterligare en långsökt tanke, men jag har sett det (en enda gång på en gammal bandslip) tidigare på en motor där kollektorn var utbytbar och infästningen släppt.
Ytterligare en långsökt tanke, men jag har sett det (en enda gång på en gammal bandslip) tidigare på en motor där kollektorn var utbytbar och infästningen släppt.
Allting verkar sitta stadigt och alla lager är glappfria och när man kollar in i "kol-huset" ser man inga sådana tendenser när den börjar krångla.
Hållarna till kolen skrapar heller inte i.
Hur långt avstånd bör det vara mellan kol-hållarna och rotorn?
Hållarna till kolen skrapar heller inte i.
Hur långt avstånd bör det vara mellan kol-hållarna och rotorn?
är osäker på detta , längesedan med större kolade motorer, men om likströmsmotorer med försvagade magneter fick man lustiga fenomen
finns en annan sak och det är om man svarvat ner kollektorn flera gånger så passar inte måtten med kolen längre, kolen blir för breda, men det vet jag inte riktigt hur det verkligen beter sig, bara läst om det
finns en annan sak och det är om man svarvat ner kollektorn flera gånger så passar inte måtten med kolen längre, kolen blir för breda, men det vet jag inte riktigt hur det verkligen beter sig, bara läst om det
Fota "in action" med kort slutartid för att se vad som händer?
Hålet jag kikar genom är mycket litet men om detta inte löser sig snart är det bud på att göra stora hål så att man ser bra och då blir det både foto och film. 
- prototypen
J10 du har kortslutning i rotorlindningen, detta har jag lärt av en motorlindare.
Protte
Protte