Får de göra så? Fel vara - ej likvärdigvara

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
-=Fullmoon=-

Får de göra så? Fel vara - ej likvärdigvara

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Tja.

Har en liten fråga ange om att jag köpte mig en vara hos en känd kedja. Det rör sig inte om några större summor men tillräckligt stora för jag ska bli lite små putt + då jag har 1 timmes enkel bilväg till närmaste affär + inte tid för det.

Produkt bilder motsvarar inte redigt vad jag fått med mig hem. tex så saknas brytskydd och utformningen är annorlunda och 'sämre' (jag tycker den är sämre då den är sämre konstruerad och allmänt mycket luft där det inte hade behövt vara tex - något som är fullsmockat på produktbilden)

Har varit i kontakt med de och jag förstår att de ibland tvingas att ta hem olika snarlika sorter för att ha ett lager.
Jag får lämna tillbaka varan så det är inget bekymmer. Dock när den för mig värdelösa sak inte stämmer överens med bilder mer än på ett par punkter på databladet. (tex du köper dig en Volvo kombi men du får en Saab sedan - 4 hjul de stämmer men sen är de fel)

För lagen säger väl ändå att en produkt bild måste överrens stämma med varan. och/eller så ska en snarlik model eller bättre ges för samma peng. Men det jag har fått är ju en sämre modell som jag varken kan eller vill använda. Jag hr ju gett mer pengar för sämre skit som jag ser det.
blueint
Kontakt:

Re: Får de göra så? Fel vara - ej likvärdigvara

Inlägg av blueint »

Tror du får säga vilken produkt det rör sig om iaf. Produktbilder brukar bara vara för illustration i många fall. Kolla det finstilta. Däremot är det hårdare med tekniska data. Men även där står det ibland "med reservation för ändringar".

I vilket fall som helst, begär ny produkt + bilersättning + tidsersättning.
Loeken

Inlägg av Loeken »

Svårt/omöjligt att bedöma när du använder dig av så ledande slutsatser. För att man ska kunna ha en riktig åsikt måste du helt enkelt säga vad det handlar om...Varför inte förresten?
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Öppet köp är det väl lag på i 14dgr?
Enligt lag har man väl rätt till reseersättning vid reklamation/garanti ärende men inte troligt vid öppet köp.
Hoppas det löser sig för dig.
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av jadler »

Det finns inget tvingande vad gäller öppet köp. Den handlare som vill kan erbjuda öppet köp, helt frivilligt, som en extra service till sina kunder. Det är inget man skall räkna med eller ta för givet.

Vid distansköp (postorder, telefonförsäljning, webbshop) gäller 14 dagars ångerrätt.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Däremot har man väl alltid reklamationsrätt?

http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ra ... lamation-/

Det här är nog relevant också
http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ra ... -annonsen/

Det verkar som om annonsen alltså inte är bindande.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Beror på om du köpt den via postorder eller i butik.
Allmänt sett har man alltid undersökningsplikt, dvs om du köper den i butik, skall du i princip, vid köpet förvissa dig om att du får den vara som du köper.

Är varan att betrakta som felaktig, har du dock rätt till ersättning för dina utlägg ( i princip).
Men INTE om du kunde upptäcka felet vid köpet sas.

Vid distanshandel har du alltid ångerrätt.

Du får nog berätta lite mer om varan och hur du köpte den, samt vad du anser vara felaktigt.

Garantier och Öppet köp är alltid frivilligt från en handlare, det finns ingen lag som kan tvinga en handlare att vare sig lämna garanti eller öppet köp.

Dock, som konsument har du alltid enligt KKL rätt att reklamera en felaktig vara i upp till 10år efter köpet (snarast efter det att felet upptäcktes), dock måste du kunna bevisa att produkten är behäftad med ett fabrikationsfel, från tillverkningen (kan iofs vara ruskigt svårt/omöjligt).

Det är alltid upp till Handlaren/Leverantören/Tillverkaren att avgöra om produkten skall repareras eller ersättas med motsvarande produkt, dock finns det en skrivelse i KKL att om varan är ny så skall den ersättas med en ny produkt om felet upptäcktes inom någon eller några veckor (kommer inte ihåg exakt tid).

Du kan aldrig låta reparera felet själv och sedan fakturera säljaren, de har alltid i alla lägen "första tjing".
Skriv svar