Digital-TV antenn, vad är det här för typ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
laban12

Digital-TV antenn, vad är det här för typ?

Inlägg av laban12 »

Grabben har fått en TV till sitt rum och för att slippa dra antennkabel genom hela huset så tänkte jag att det enklaste vore att köpa en ny antenn till honom och ställa på TVn.
På så sätt får han ju in barnkanalen och det är ju vad han är intresserad av ;) Ännu så länge...

Då visade det sig att det inte bara var att köpa en inomhusantenn på NetOnNet och ställa på TVn och så var det klart... utan det var rätt pyssligt det där med fri sikt mot sändarmasten (Närmaste var Nackasändaren, 22km bort), och riktning osv. Trots att TVn rapporterade en signalstyrka på 88% (av vad?) så blev bilden bara upphackat mos...

Enligt teracoms hemsida skulle inomhusantenner inte vara något problem om man som jag bodde i trähus...
Hursomhelst så tog jag bort skalet på antennen och skruvade upp den med "ansiktet" mot väggen, högst upp i hörnet av hans rum, så den satt precis vänd rakt mot sändarmasten.
OCH - KALAS!! Perfekt bild.

Nu blir det mycket svammel om ingenting men det är bakrunden. När jag öppnade antennen så såg den ut såhär inuti:

Bild

Och det jag undrar över, eftersom jag aldrig sett något liknande, är vad den här antenntypen kallas!? Är det någon sorts öppen dipol?
Det skulle inte spela någon roll om man satte den horisontellt eller vertikalt heller - vad betyder det? Cirkulär polarisation?
Kjelle

Re: Digital-TV antenn, vad är det här för typ?

Inlägg av Kjelle »

Jag är ledsen, men en sån inomhusantenn och 22 km till sändaren kommer inte och funka vid t.ex. väderomslag som
snö, regn, varmt och fuktigt o.s.v.

Mariginalen är obefintlig mot ändringar i mottagningskonditionerna.

Bättre och sätta upp en liten Yagi antenn inomhus även om det är fult.

Effekten på dom nya digitalsändarna är bara en bråkdel av dom gamla analoga och trots en helt annan teknik
med korrektion av bitarna i dataströmmen så går det inte göra bild av ingenting.

Kjelle
laban12

Inlägg av laban12 »

Hmm... okej, alternativen är utomhusantenn eller att ansluta tv:n till mitt comhem hål i väggen.
Nu har den dock fungerat problemfritt i en vecka, vi har prövat ösregn - snö blir en senare erfarenhet.

Frågan om antenntypen kvarstår dock. Vad är det för konstruktion?
ds77

Inlägg av ds77 »

Gissar att det är två spröt bara, ett för högre och ett för lägre frekvenser och sen böjda för att få plats.
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Jojo, 88% signalstyrka kommer från antennens förstärkare, förstärkt brus :D
S.k. glädjemätare.

Kjelle
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det kan faktisk vara en fraktal antenn...
Skriv svar