Just vid start och landning stänger de väl faktiskt även ner en del av planets egna system för att minimera risken för störningar? Jag vill minnas att de brukar slå av en del belysning och även att klimatsystem och såna grejer stängs ner under några minuter?sodjan skrev:För flyget gäller i och för sig "better safe then sorry".
Varför ej elektronik på passagerarflygplan?
Re: Varför ej elektronik på passagerarflygplan?
Att stänga ner klimatsystem och så KAN kanske vara för att omfördela all kraft till motorerna?
Så att allt krut finns tillgängligt om piloten skulle behöva använda det om något skulle krisa?
Bara en gissning...
Så att allt krut finns tillgängligt om piloten skulle behöva använda det om något skulle krisa?
Bara en gissning...
Anledningen till att de stänger ned belysningen under start o landning är vad jag hört för att passagerarnas ögon ska vara omställda på mörker i fall något tråkigt händer och det behöver nödevakuera. Dagtid gör ju inte den manöver någon nytta, men antar att bara för att det ska bli rutin så görs det alltid. Som tidigare nämnts så är det inte av radiostörningsskäl de ber en slå av datorer och liknande vid start o landning, utan för att det ska vara fritt från lösa saker och mänskliga störkällor i fall olyckan är framme.
Men det är ju inte bara datorer och mobiltelefoner de säger till om, även digitalkameror brukar de säga till om.
Och de ber ju inte folk lägga undan böcker och tidningar, det är väl mer distraherande än att ha en påslagen mobil i fickan?
Och de ber ju inte folk lägga undan böcker och tidningar, det är väl mer distraherande än att ha en påslagen mobil i fickan?
Re: Varför ej elektronik på passagerarflygplan.
Det låter vettigt och rimligt.Walle skrev:Att allt ska vara avstängt under start och landning finns det två mycket bra förklaringar till: Dels ska passagerarna vara uppmärksamma på personalen/instruktionsfilmen som visas i början av varje flygning, samt i det fall ett flygplan måste nödutrymmas så är det ytterst olämpligt med t.ex. hörlurssladdar och apparater som folk kan trassla in sig i/snubbla över. Det är den enda förklaringen såvitt jag vet.
Ja, det uttrycket hörde jag också på det där Mythbustersavsnittet. Men jag har svårt att förstå logiken? Visst, jag förstår att risken blir mindre ju färre som sätter igång sina mobiler men att lägga det ansvaret på passagerarna låter inte "safe".sodjan skrev:För flyget gäller i och för sig "better safe then sorry".
Så jag kan alltså ha igång min GPS vid start och landning i fortsättningen? Ränknas den som en motagare och sändare eller bara mottagare?
Neondiod:
Så länge "fasten seatbelt"-skylten är tänd så ska ALL elektronisk utrustning vara avstängd. När den släcks får man slå igång elektronisk utrustning så länge de inte innehåller sändare ELLER mottagare. Det är vad dom har sagt varje gång jag har flugit, men det kan kanske variera mellan olika flygbolag.
En GPS är bara en mottagare, men även om man bortser från att mottagare ska vara avstängda hela resan så är det definitivt en elektronisk utrustning, som alltså inte är tillåten under start och landning.
Jag har en gång blivit väckt 10-15 minuter innan landning (när bältesskylten tändes) för att jag hade lurarna till MP3-spelaren i öronen. Däremot har de aldrig frågat ifall den innehåller en FM-mottagare.
Så länge "fasten seatbelt"-skylten är tänd så ska ALL elektronisk utrustning vara avstängd. När den släcks får man slå igång elektronisk utrustning så länge de inte innehåller sändare ELLER mottagare. Det är vad dom har sagt varje gång jag har flugit, men det kan kanske variera mellan olika flygbolag.
En GPS är bara en mottagare, men även om man bortser från att mottagare ska vara avstängda hela resan så är det definitivt en elektronisk utrustning, som alltså inte är tillåten under start och landning.
Jag har en gång blivit väckt 10-15 minuter innan landning (när bältesskylten tändes) för att jag hade lurarna till MP3-spelaren i öronen. Däremot har de aldrig frågat ifall den innehåller en FM-mottagare.
Den underliga selektiviteten handlar väl om att de inte har möjlighet att utbilda kabinpersonalen i vilka alla möjliga olika prylar som finns, så de får helt enkelt lite förenklade instruktioner.
Och sen bryr man sig antagligen inte så mycket om ifall några passagerare "slarvar" eftersom det dels finns marginaler och man i alla fall har eliminerat en stor del av alla potentiella störningar.
Det är lite grann som när man ska hålla en föreläsning. Om alla åhörare sitter och pratar med varandra hörs man inte särskilt bra, men om en majoritet i alla fall håller käften så gör det inget om några enstaka sitter och pratar tyst med varandra.
Och sen bryr man sig antagligen inte så mycket om ifall några passagerare "slarvar" eftersom det dels finns marginaler och man i alla fall har eliminerat en stor del av alla potentiella störningar.
Det är lite grann som när man ska hålla en föreläsning. Om alla åhörare sitter och pratar med varandra hörs man inte särskilt bra, men om en majoritet i alla fall håller käften så gör det inget om några enstaka sitter och pratar tyst med varandra.
Är det bara jag som hoppas att de aldrig tar bort förbudet för mobiler på flyget?
Kuriosafunderingar:
En gång i tiden kanske flyginstrument var state of the art, numera tippar jag på att de är bra men inte särskilt mycket mer avancerade än moderna bilar etc.
Trots att de på olika program säger att plan osv har många datorer så är de flesta EJ nödvändiga för själva flygandet. En vanlig µc skulle (troligen) kunna kontrollera planet och dess instrument. Dock kan man ju tänka att allt det visuella som visas på skärmarna kan bli lite svårt för denne att skapa utan lite hjälp. Men det handlar väl också lite om att inte lägga alla ägg i samma korg.
För övrigt har jag omedvetet glömt mobilen på när jag flugit. En gång fick jag smygstänga av den på marchhöjd då jag själv kom på det (tror inte såg
).
Kuriosafunderingar:
En gång i tiden kanske flyginstrument var state of the art, numera tippar jag på att de är bra men inte särskilt mycket mer avancerade än moderna bilar etc.
Trots att de på olika program säger att plan osv har många datorer så är de flesta EJ nödvändiga för själva flygandet. En vanlig µc skulle (troligen) kunna kontrollera planet och dess instrument. Dock kan man ju tänka att allt det visuella som visas på skärmarna kan bli lite svårt för denne att skapa utan lite hjälp. Men det handlar väl också lite om att inte lägga alla ägg i samma korg.
För övrigt har jag omedvetet glömt mobilen på när jag flugit. En gång fick jag smygstänga av den på marchhöjd då jag själv kom på det (tror inte såg
Jag brukar mest läsa vad alla andra skriver och komma med någon dum fråga då och då.
Men jag kan i detta tillägga att jag förra året åkte "litet" öppet tvåsitsigt propeller flygplan.
Och flög då en sväng över huset där jag bor i Norrköping, passade då på att ringa hem.
Och då märktes det att dom här sektor antennerna på mobilmasterna är väldigt smal lobiga.
För jag hade ingen vidare mottagning fastän jag hade fri sikt till alla master inom 1-2mils radie.
(Dock när jag väl kom fram så kunde verken frugan eller barnen knappt höra vad jag sa pga vinden.)
Men jag kan i detta tillägga att jag förra året åkte "litet" öppet tvåsitsigt propeller flygplan.
Och flög då en sväng över huset där jag bor i Norrköping, passade då på att ringa hem.
Och då märktes det att dom här sektor antennerna på mobilmasterna är väldigt smal lobiga.
För jag hade ingen vidare mottagning fastän jag hade fri sikt till alla master inom 1-2mils radie.
(Dock när jag väl kom fram så kunde verken frugan eller barnen knappt höra vad jag sa pga vinden.)