Hur driva lysdiod med för hög spänning?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
fyra

Hur driva lysdiod med för hög spänning?

Inlägg av fyra »

Till att börja med vet jag inte om det här skrivs på rätt ställe, men vi gör ett försök.

Problemet jag har då är att jag inte lyckats hitta rätt sorts reservlampa till min ficklampa, så jag fick för mig att göra en egen lösning.

Det är en lampa som drivs med 2 st CR123A-batterier, vilket resulterar i 6V drivspänning. Lysdioden som jag har tänkt använda mig av har en max tillåten spänning om 3,4V.

http://www.kjell.com/?item=90620&path=2 ... ,292000000

Så, vilken är den bästa lösningen för att det ska funka ihop? Det är även bra om det inte tar särskilt mycket plats.

Kan man till exempel använda 3 st av dessa dioder för att få ner spänningen till en tillåten nivå?

http://www.kjell.com/?item=90028&path=2 ... ,266500000

Tack på förhand,
fyra
Användarvisningsbild
konig7070

Re: Hur driva lysdiod med för hög spänning?

Inlägg av konig7070 »

Använd ett motstånd, eller om det finns använd en LED-driver(vet inte om det finns för 5mm lysdioder.).
danielr112

Inlägg av danielr112 »

X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

En lysdiod är strömstyrd, inte spänningsstyrd. Så det du behöver veta är hur många mA som lysdioden klarar, sen lägga dig lite under det och dimensionera ett motstånd utefter de förutsättningarna. Om dioden du har är specad till ett spänningsfall på 2,8V (kollade länken) och 20mA så har du 3,2V/20mA=160Ohm, så ta t ex ett 180Ohms motstånd så ska det gå bra.
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Bättre skulle det vara att seriekoppla två 3v LEDar. (och ett mycket litet motstånd) Resistorer bara ödslar energi
Nerre

Inlägg av Nerre »

Problemet med ett litet motstånd är att strömmen varierar väldigt mycket om spänningen varierar. Det är därför de flesta grejer som använder power-LEDs använder PWM-styrning.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Bättre skulle det vara att seriekoppla två 3v LEDar. (och ett mycket litet motstånd) Resistorer bara ödslar energi

Alla LEDs har en variation i framspänningfall p.g.a naturliga processvariationer
under tillverkningen. Man bör ha marginal i sina beräkningar för detta och för
eventuella variationer i matningsspänningen, som Nerre säger.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Jag har för mig att en del lampor, som t.ex. de där man kan haka fast i nyckelringen, använder batteriets inre motstånd som strömbegränsning. Kan vara värt att tänka på om man bygger om sådana.
sneaky

Inlägg av sneaky »

Vilken ficklampa är det du har? Med tanke på att den drivs av två stycken CR-123A så misstänker jag att det är skapligt klös i den lampa som sitter i nu. Den lysdiod du länkat till kommer sannolikt inte ens att vara i närheten av samma ljusstyrka. Kan vara bra att ha i åtanke, om det nu inte är så att du vill ha mindre ljus såklart (eller att min misstanke är fel :) ).

hcb: CR-123A-batterier har inte i närheten av samma interna resistans som de små knappceller som sitter i den typen av ficklampa du tänker på. 123or kan ge ifrån sig läskigt mycket ström.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Ah, så var det. Jag är helt renons på moderna batterityper. Jag modifierar mitt påstående till "Det kommer lysa ruskigt starkt under en ruskigt kort tid." :)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Ja, de där små platta sakerna med en enda cell hade trådarna/benen
från LED'en direkt dragna till var sin sida av cellen. När man tryckte på
hela lampan så trycktes de till var sin sida av cellen. Inga andra
komponenter än en LED och en battericell.
fyra

Inlägg av fyra »

sneaky skrev:Vilken ficklampa är det du har? Med tanke på att den drivs av två stycken CR-123A så misstänker jag att det är skapligt klös i den lampa som sitter i nu. Den lysdiod du länkat till kommer sannolikt inte ens att vara i närheten av samma ljusstyrka. Kan vara bra att ha i åtanke, om det nu inte är så att du vill ha mindre ljus såklart (eller att min misstanke är fel :) ).

hcb: CR-123A-batterier har inte i närheten av samma interna resistans som de små knappceller som sitter i den typen av ficklampa du tänker på. 123or kan ge ifrån sig läskigt mycket ström.
Det är en vapenlampa. Kopia på Streamlight M3. Dessvärre tillverkas inte den modellen jag har längre och det går därför inte finna reservlampa till den.

Bild

Något sånt där ska det vara. Sockeln eller vad man ska kalla det är cirka 4 mm, så det är inga stora doningar det handlar om.

Om det är någon som vet var man kan finna en så pass liten glödlampa så får han/hon gärna träda fram.

En annan idé är väl att helt sonika köra på ett batteri och på så vis bara få ut 3V.

Eller är lösningen med en lysdiod allmänt puckad från grunden?
sneaky

Inlägg av sneaky »

Har spenderat en bra stund på google nu och det verkar ju helt klart vara svårt att få tag i något till den där ficklampan. Ser ut som den har runt 8 år på nacken. Inte ens gossarna på CPF verkar ha något större intresse av att modda den. Den enda källan jag hittade för ersättningslampor sålde dem inte längre ("Discontinued").

Vad jag kan säga är dock att om du byter till den lysdiod du länkade till så kommer du bli väääldans besviken :) En standard 5mm LED ger ifrån sig runt 5 Lumen om man har tur. Orginallampan i M3an ger 90 Lumen under optimala förhållanden... en aning skillnad med andra ord. Det man kanske skulle kunna göra är att försöka modda in en power led istället. Till exempel en CREE XP-G som är liten och smidig. Dock så måste du ju då även försöka klämma in en drivare och se till att lysdioden inte överhettas. Det går säkert men det är kanske inte det lättaste.

Så, jag var inte mycket till hjälp är jag rädd.
fyra

Inlägg av fyra »

Har ingen större användning av lampan som det är idag, så jag har inget emot att experimentera lite. Du får gärna utveckla din idé lite och bifoga lite länkar osv.

Jag är ganska pillig och envis, dock har jag inte 100 % koll på vad som funkar tillsammans osv.

Som mest verkar man kunna klämma i en 9-10 mm stor sockel. Var man ska få plats mer resten av grejerna som du nämner vetitusan.

Edit:
En idé är kanske att köpa en ny vanlig ficklampa och slakta på delar. Exempelvis denna: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.15687
Användarvisningsbild
Smurfen

Inlägg av Smurfen »

En sökning på en känd sökmotor gav ett svar som du får kolla upp....

Du verkar kunna använda dig av "drop in" moduler typ
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.11621
kolla bara att du får rätt storlek på dom.
Ebay är ju knasbilligt om man inte åker på tull.

Se bara till att den klarar 6V vilket inte alla gör.
Skriv svar