Varför ej elektronik på passagerarflygplan?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Neondiod

Varför ej elektronik på passagerarflygplan?

Inlägg av Neondiod »

Hej!

När man flyger så blir man informerad att all elektronisk utrustning ska vara avstängd under start och landning. Att mobiltelefoner ska vara avstängda är enkelt att följa men vad är elektronisk utrustning? Man kan ju tolka det som att man måste ta ut batteriet ur sin armbandsklocka och stänga av hörapparat och pacemaker. Ibland säger de att apparater som kan skicka och ta emot radiosignaler ska vara avstängda men varför bara under start och landning, hela flygningen borde väl ha samma säkerhet?

Sedan borde det egentligen vara bombsäkert att ha på en mobiltelefon när som helst på ett flyg för det skulle väl aldrig låta folk gå ombord med sina mobiler med tanke på hur lätt det är att ha på en mobil med eller utan avsikt. Det känns konstigt tycker jag, antingen finns det en ytte pytte liten gnutta risk att mobilerna kan störa flygplanet men då borde det ju ändå vara allvarligt nog att inte ta risken att någon har en mobil på. Inom flygsäkerhet tycker jag inte att det ska finnas några tveksamheter, antingen finns det än risk hur liten den än är eller så är det riskfritt. Det är ju faktiskt en chansning av flygsäkerheten om de låter varje passagerare ansvara för att inte mobilen är på.

Jag tycker det är kul att ha med min GPS på flygplanet för att mäta hastihet och höjd samt stighastighet. Vet dock inte hur man ska tolka det som om den skickar och tar emot radiosignaler? Därför har jag inte haft den på vid start och landning då det skulle vara som intressantast.

Mvh
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Re: Varför ej elektronik på passagerarflygplan.

Inlägg av Walle »

Att allt ska vara avstängt under start och landning finns det två mycket bra förklaringar till: Dels ska passagerarna vara uppmärksamma på personalen/instruktionsfilmen som visas i början av varje flygning, samt i det fall ett flygplan måste nödutrymmas så är det ytterst olämpligt med t.ex. hörlurssladdar och apparater som folk kan trassla in sig i/snubbla över. Det är den enda förklaringen såvitt jag vet.

Att mobiltelefoner måste vara avstängda har främst handlat om mobiltelefonnäten. Det kan bli lite vajsing när 200 mobiltelefoner hux flux får kontakt med 20 master var. Störningsrisken är mindre än minimal, och faktum är att fler och fler flygbolag skippar mobilförbudet (det börjar bli vanligare med mobilrepeatrar ombord).

Det här är det jag fick lära mig under min utbildning som flygmekaniker. Det påpekades upprepade gånger att mobiltelefonförbudet inte har med störningsrisk att göra, systemen är så störningsskyddade och redundanta att ingen störningsrisk föreligger.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Varför ej elektronik på passagerarflygplan?

Inlägg av AndLi »

Skulle det föreligga en faktisk risk med att ha mobiltelefonen på, så hade det aldrig varit tillåtet att ha med den i kabinen.

Har läst/hört att anledningen ska vara just den walle tar upp, en telefon rör sig för fort/når för många master.

Men vad sägs egentligen om att ha elektronik i incheckat bagage påslagen, misstänker att många laptops åker i något halvsovläge. Borde kunna bli lite spännande när man skickar sin armbandsklocka med pulsband på service och det råkar gå via flygpost. Då flyger man ju helt plötsligt en påslagen radiomottagare/sändare...
Anonym2

Inlägg av Anonym2 »

Det kan inte vara så att flygbolagen förbjuder mobiltelefoni ombord och samtidigt erbjuder en att ringa med ombordplacerade telefoner till ett "hyggligt pris"? Med tanke allt man läser om att det ska kosta pengar att gå på toaletten under flyget så verkar det som att var enda krona är viktig.

//Alexander
Bug_x

Inlägg av Bug_x »

Är det bara jag som är glad över förbudet?

Tänk att få sitta bredvid en 14 årig fjortis som tjatar i luren 14 timmar i sträck!

Skulle låsa in mig på toan eller nått :humm:
onilsson

Inlägg av onilsson »

Att inte telefonen kan störa ut ett modernt flygplan med allt störningsskydd osv är jag också med på.
Men varför finns det ett förbud om det bara är så att telefonen inte fungerar nåt vidare, det drabbar väl mest användaren?
Eller får operatörerna problem när mobilen försöker ansluta till flera master samtidigt/byta mast ofta?
Det borde väl isåfall vara ganska lätt att lägga in en liten kodrad som inte låter en telefon vara ansluten till mer än en mast åt gången alternativt kicka ut den om det blir för mycket växlande av master..

Förbudet, som jag förstått det gäller alla typer av radiosändare, måste väl bero på nåt annat.
Kanske var planen känsligare förr, och därigenom lever förbudet kvar, även om det i praktiken är bortbyggt nu?
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Tycker synd om min farsa som stänger av sitt Cochlear-implantat varje gång han flyger
Jag har sagt åt honom att det omöjligt kan störa ut något i flyget, men morsan tjatar ändå varje gång.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

För flyget gäller i och för sig "better safe then sorry".
Och det är nog inte de elektroniska störningarna som är största problemet,
det finns ju t.ex även mobiltelefonfria järnvägsvagnar och restauranger...
Pajn
Kontakt:

Inlägg av Pajn »

Jag såg på ett avsnitt av mythbusters för ett par år sedan (avsnittet var iof. gammalt redan då) där dem testade detta. Det gjorde dem först i en konstgjord kabin utan störningsskydd ö.h.t. men kunde inte få ett utslag på något instrument. Därefter ringde dem upp nått nisse som förklarade att med en massa telefoner av olika modeller så finns det risk att det kan uppstå en liten störning, men inget spec. farligt.
Men som sodjan säger så "better safe then sorry" och som Ranstam säger så är det alltid välkommen när en passagerare ringer för flygbolagets taxa.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Grundproblemet ligger ju i säkerhetsaspekten.
Flygplanen testas väldigt noga för att de skall godkännas. Det är alltså känd utrustning som
har verifierats i flygplanet. Då det hela tiden dyker upp nya mobilmodeller och nya standarder
så såm GSM 3G mm mm så skulle dessa behöva testas på plats i flygplanet för att verifiera
att störningar inte kan förekomma. Det är inte troligt att det stör men 100% kan man ju inte säga
innan det testats. Intresset för att verifiera och certifiera om flygplanen för alla nya olika elektronikprylar som
dyker upp är nog ganska så svalt både hos flygbolagen samt hos flygplanstillverkarna.

Själv tror jag inte att riskerna är direkt stora men det är irriterande då grannen i stolen bredvid bestämmer
sig för att testa ;)

Sen är det märkligt att noshjulet knappt hunnit slå i backen innan 8-10 passagerare prompt skall
dra igång mobilerna....

Swech
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Man ska inte underskatta den mänskliga aspekten:

- Slippa höra någon prata i telefonen, när man inte kan byta säte.
- Dom som tror att det kan vara farligt "med sådana där elektroniska saker" kan vara lugnare.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Senast jag flög förklarade de att det kunde låta i pilotens headset, som ni kanske hört själva, det var inget som var farligt men det var irriterande för honom och han kunde missa någon info så det tog längre tid att komma ur planet.

Sen att man inte skulle pilla med något när säkerhetsinformationen visades.

Det var SAS och british airways. Båda sa typ samma.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Mobilnätet är byggt för markanvändning , frekvenser återanvänds i vissa fall på mycket korta avstånd - man kan se detta på gsm/umts antennerna vilka för det mesta är riktantenner på 90 eller 120grader - sitter dom högt är dom riktade nedåt.

Detta för att dom inte täcker upp ett för stort område - då kan operatören använda samma frekvens i en ganska nära site.
Desutom frekvenshoppar gsm nätet för att ytterliggare minska risken för kvaddade samtal pga av störningar orsakade av
för tät återanvändning.

I använding på högre höjder så stör ju telefonen ut stora områden fast den är uppkopplad mot en site - den kan bara vara uppkopplad mot en - hur många baser som helst kan använda den inom en 10 milsradie under planet.

Desutom räcker inte en radie på 10 mil.... under ett flyg som ligger på 5,7,8 km - räkna på den optiska horisonten på typ 6km - där är störningar möjliga.

Desutom finns det väl en spec i gsm för hur höga hastigheter den klarar av att hålla kvar samtal i - det är ju ett tidluckesystem som måste matcha in datapaketena med hjälp av att den mäter farten - nån som provat i 800 blås?

Samma metod används för att begränsa den uppkoplingsbara distansen mellan mobil och bas med 35km.
I havsbandet används bastationer med begränsat antal tidsluckor för att utöka avståndet så dom olika luckorna inte krockar med varandra.

Men i vilket fall som helst så fylls den frekvensen/frekvenserna med störningar över mycket långa avstånd för andra användare.

Jag prova en gång med en snabb bil - mycket snabb men lyckades inte tappa samtalet - tror denna gräns ligger på 260-270 km/t.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Man har ju provat ha en GSM sidan om en radio. "beep boppi bopp di doppi dopp.." Så visst stör det alltid.

Men jag tror mottagningen är så pass dålig där uppe så det är inte lönt att alla har sina mobiler igång för de kommer ändå bara leta mobilnät hela tiden.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Just den typen av störning har man inte i en proffs eller yrkesradio då dom är mycket smalbandiga.

Desutom kommer det där som du sa ifrån att radiodelen stör ut audiosteget i radion/stereon - vid konstant samtal hörs
ett c:a 200 Hz brum - men numera måste man vara ganska nära - då dom flesta tillverkare insett att det finns mobiltelefoner.
Skriv svar