Säkring i trafo
Säkring i trafo
Säkringen i nätagget i datorn smällde häromdagen. Plockade ut den och fann att det var en 3.15A/250V. Har två frågor:
* Kan inte avgöra om den är trög eller snabb, men det borde väl vara en snabb säkring?
* 3.15A * 250V = ~800W men nätagget är gjort för max 400W. Hur går det ihop egentligen?
Mvh / C
* Kan inte avgöra om den är trög eller snabb, men det borde väl vara en snabb säkring?
* 3.15A * 250V = ~800W men nätagget är gjort för max 400W. Hur går det ihop egentligen?
Mvh / C
Re: Säkring i trafo
Tackar. Nån susning om varför säkringen tål dubbelt så mycket som nätagget klarar?
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 31861
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Re: Säkring i trafo
Man kan inte räkna sådär. Säkringen är klassad för max 250V, men den säkrar för 3,15A oavsett vilken arbetsspänning det är. Det står 250V även på de som används i batteridrivna apparater. En säkring bryr sig över huvud taget inte om spänningen. Det hade lika gärna kunnat stå 500V. Säkringstråden inuti hade varit precis lika tunn. 
Re: Säkring i trafo
OK. Men det innebär väl fortfarande att säkringen inte smäller förrän nätagget arbetar på 3.15A, vilket med en 230V-källa betyder att totala effekten är ~725W, långt över vad tillverkaren rekommenderar.
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 31861
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Re: Säkring i trafo
Ja, det kan dessutom ta en halv minut för säkringen att brinna av även om det går 3,5A där. Vid 4-5A börjar det hända på en gång.
Säkringen är inte där för att skydda agget, utan för att skydda dig från en brand. Blir det fel i agget så lär det gå bra mycket mer än 3,15A, och säkringen brinner av direkt.
Säkringen kan nog inte vara så mycket mindre, då den antagligen kommer paja när du startar datorn pga den initiala strömrusningen innan magnetfätet i trafon har byggts upp. Går på en hundradels sekund ungefär.
[edit]
Men jag tycker du borde vara lite mer oroad över att säkringen faktiskt gått, trots att den enligt dig är överdimensionerad.
Inget åskväder när det hände?
Säkringen är inte där för att skydda agget, utan för att skydda dig från en brand. Blir det fel i agget så lär det gå bra mycket mer än 3,15A, och säkringen brinner av direkt.
Säkringen kan nog inte vara så mycket mindre, då den antagligen kommer paja när du startar datorn pga den initiala strömrusningen innan magnetfätet i trafon har byggts upp. Går på en hundradels sekund ungefär.
[edit]
Men jag tycker du borde vara lite mer oroad över att säkringen faktiskt gått, trots att den enligt dig är överdimensionerad.
Inget åskväder när det hände?
-
Mindmapper
- Inlägg: 7230
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Re: Säkring i trafo
Frågan är om inte strömstöten för att ladda upp en tom ellyt är större än strömmen för att magnitisera trafon?
Slår man till under en spänningstopp 300V så drar kondingen en del ström innan den magasinerat upp så mycket att strömmen börjar avta till vettiga propotioner.
Konstgt med en snabb säkring om den sitter på inkommande 230V.
Slår man till under en spänningstopp 300V så drar kondingen en del ström innan den magasinerat upp så mycket att strömmen börjar avta till vettiga propotioner.
Konstgt med en snabb säkring om den sitter på inkommande 230V.
Re: Säkring i trafo
Mja, jag tyckte mest att det verkade överdimensionerat. Men det är nog helt klart som du säger att den måste vara så tålig för att inte smälla när man startar.MadModder skrev:Men jag tycker du borde vara lite mer oroad över att säkringen faktiskt gått, trots att den enligt dig är överdimensionerad.
Inget åskväder när det hände?
Anledningen till att säkringen smällde var något så dumt som att jag råkade dra ut och vicka på strömkontakten när jag skulle rycka ut en USB-kabel
Nu är dock frågan: Ska jag köpa en lika tålig säkring som ersättning, eller finns det anledning att köpa mindre eller större?
Re: Säkring i trafo
köp samma - går den igen så har något allvarligt gått sönder i din aggregat.
Dom här säkringarna är till för 'katastrofskydd' typ någon likriktabrygga där dioderna pajat eller konding kortsluter etc.
Många sådana aggregat har någon form av inrush-skydd tex. en NTC-motstånd för att minska inkopplings-strömstöten (som kan vara avsevärd - typ bra bit över 40 ampere första halvperioden konstruktion utan begränsning) och glappar man med brytare (dvs avstängning och påslag inom några sekunder) så har den inte hunnit svalna det minsta för att öka sin egenresistans och hindrar inte inrush-pulsen alls/väldigt lite, medan är den kall och fin så kanske strömpulsen är runt 10-20 ampere i första perioden.
(simulerar man det så är det ännu värre om man inte har modell på elnätets impedanser - då kan peak-pulsen vara över 45 ampere om tillslaget är precis vid periodtopp och KALL NTC-motstånd på 10 Ohm - toppulsen är alltså högre än om man satt dit en resistiv 10 Ohms motstånd i serie, men en sådan kan man inte har då dem skulle avge 10-20 Watt kontinuerligt under drift vid ganska hård lastad aggregat)
Det kan vara en sådan > 40 ampere stöt och pga. het NTC som gjorde att din snabba säkring gick medans med kall NTC så är strömmen hanterbar för säkringen även om den är 4-6 ggr säkringens märkströmm under halv till en period som det handlar om här.
(upphettningen av en sådan NTC går också väldigt fort. Huvuddelen av uppvärmningen görs redan i första halvperioden med en momentan uppvärmningseffekt mellan 10-14 kW och kan gå från rumtemperatur till lite över 100 grader på bara den halvperioden...)
Dom här säkringarna är till för 'katastrofskydd' typ någon likriktabrygga där dioderna pajat eller konding kortsluter etc.
Många sådana aggregat har någon form av inrush-skydd tex. en NTC-motstånd för att minska inkopplings-strömstöten (som kan vara avsevärd - typ bra bit över 40 ampere första halvperioden konstruktion utan begränsning) och glappar man med brytare (dvs avstängning och påslag inom några sekunder) så har den inte hunnit svalna det minsta för att öka sin egenresistans och hindrar inte inrush-pulsen alls/väldigt lite, medan är den kall och fin så kanske strömpulsen är runt 10-20 ampere i första perioden.
(simulerar man det så är det ännu värre om man inte har modell på elnätets impedanser - då kan peak-pulsen vara över 45 ampere om tillslaget är precis vid periodtopp och KALL NTC-motstånd på 10 Ohm - toppulsen är alltså högre än om man satt dit en resistiv 10 Ohms motstånd i serie, men en sådan kan man inte har då dem skulle avge 10-20 Watt kontinuerligt under drift vid ganska hård lastad aggregat)
Det kan vara en sådan > 40 ampere stöt och pga. het NTC som gjorde att din snabba säkring gick medans med kall NTC så är strömmen hanterbar för säkringen även om den är 4-6 ggr säkringens märkströmm under halv till en period som det handlar om här.
(upphettningen av en sådan NTC går också väldigt fort. Huvuddelen av uppvärmningen görs redan i första halvperioden med en momentan uppvärmningseffekt mellan 10-14 kW och kan gå från rumtemperatur till lite över 100 grader på bara den halvperioden...)
- hassefikonkasse
- EF Sponsor
- Inlägg: 1039
- Blev medlem: 8 mars 2008, 23:04:40
- Ort: Stockholm
Re: Säkring i trafo
Finns det någon tumregel för att välja den säkring som sitter
före transformatorn när man bygger egna nätaggregat?
före transformatorn när man bygger egna nätaggregat?
Re: Säkring i trafo
En transformator är oftast märkt med hur den skall avsäkras. Och då är det inte så svårt, då väljer man den säkring som tillverkaren rekommenderar.
Är den inte märkt med avsäkring utan bara märkdata (spänning, ström, effekt) så får man säkra av efter det. Men då BÖR man dessutom överlastprova för att se att lindningarna inte blir för varma. Det är nämligen det som kan bli problemet, att lindningarna blir så varma att isolationen i transformatorn förstörs och då blir den livsfarlig eftersom du får ut nätspänning på sekundärsidan.
Överlastar gör man baserat på avsäkringen. Med ex. T3.15A säkring enligt IEC 60217 så kör man 30 minuter med 6,6 A (dessutom på 110% av märkspänningen). Det är worst case-scenariot (säkringen bryter efter max 30 minuter vid 2,1 gånger märkströmmen, och nätspänningen kan variera +/- 10%).
Är den inte märkt med avsäkring utan bara märkdata (spänning, ström, effekt) så får man säkra av efter det. Men då BÖR man dessutom överlastprova för att se att lindningarna inte blir för varma. Det är nämligen det som kan bli problemet, att lindningarna blir så varma att isolationen i transformatorn förstörs och då blir den livsfarlig eftersom du får ut nätspänning på sekundärsidan.
Överlastar gör man baserat på avsäkringen. Med ex. T3.15A säkring enligt IEC 60217 så kör man 30 minuter med 6,6 A (dessutom på 110% av märkspänningen). Det är worst case-scenariot (säkringen bryter efter max 30 minuter vid 2,1 gånger märkströmmen, och nätspänningen kan variera +/- 10%).
