Bygga en lite speciell högtalarswitch

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
chrome

Bygga en lite speciell högtalarswitch

Inlägg av chrome »

Tja. Håller på att bygga ett litet hembiorum åt en polare men vi har stött på problem och jag hoppas någon av er kan hjälpa till.

Vi har en projektor, en duk, en tv och sex högtalare som måste "shiftas" runt på något klurigt sätt.

På grund av rummets utformning kan vi inte ha TV'n bakom/framför duken.

Bild 1:
Bild
Här syns hur det ser ut och fungerar idag. Centern vid duken, höger och vänster front och höger och vänster surround.

Bild 2
Bild
Här är då problemet. Genom att skippa duken, projektorn och den urpsrungliga centern vill vi, genom en switch av något slag flytta ljudet runt och koppla på en ny center vid tv'n, här benämnd Plasma.

Nu skall tidigare höger front agera vänster front, höger surround skall nu agera höger front och så vidare.

Dvs: HF skall bli VF och så vidare,

Hoppas det framgår av bilderna vad vi är ute efter.

Finns det någon smidig lösning för detta? Typ ett tryck på en knapp i en switch av något slag så är man på bana igen...

Jag har inga problem att bygga saker, men är väldigt osäker på hur jag skall flytta runt högtarna genom att använda en box av något slag. Switchrelä som man använder ett kretskort till att ändra positionen med eller något sådant.

Tacksam för all hjälp i ärendet :)
Användarvisningsbild
4kTRB

Re: Bygga en lite speciell högtalarswitch

Inlägg av 4kTRB »

Går det inte använda någon typ av fördröjningskrets så ljudet skiftar runt elektroniskt?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Fem växlande reläer, en eller tvåpoligt beroende på om det är gemensam jord.
chrome

Inlägg av chrome »

Ok tack. Växlande reläer låter väldigt intressant. Du har inget förslag på ett sådant?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Om du har surrounddekodern innan en flerkanalsförstörkare kan du säkerligen använda dig av elektroniska brytare. Annars ser jag ända lösningen som danei skrev eller alternativt vanliga strömställare där man får byta manuellt.
4kTRB skrev:Går det inte använda någon typ av fördröjningskrets så ljudet skiftar runt elektroniskt?
Det där får du utveckla mer, jag förstår inte alls?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Om jag gissar vad han menar så behövs nog en rejäl omkodning i DSP:n till surroundförstärkaren... Tror inte någon tillverkare lagt in funktionalitet för att kunna "vrida ljudet" 45 grader genom att fördröja ljudet :roll: Normalt kan man skapa ljudeffekter med hjälp av "fördröjning" (hall, concert, movie, rock, jazz osv.) men att nyttja detta för att kunna vrida ljudet i ett rum vet jag inte. Är nog inte allt för vanligt att någon vill ha denna funktionalitet, och om det är så finns ju en ny marknad :mrgreen:

chrome: hur tänkte ni göra med centern, ska den flyttas runt eller ska det vara två av dom?

Edit: stavning
chrome

Inlägg av chrome »

HAr en tendens att vara lite otydlig så...

Vi har alltså sex högtalare (alla identiska) runt om rummet.
Fem av dem används till projektorn och fem av dem används till TV'n.

Allting skall skiftas så att det blir följande:

Projektorhögtarna skall skiftas till tv-högtalrna.

Den högtalare som är höger front i projektorsystemet skall bli vänster front i tv-systemt. Den högtalare som är vänster front i projektorsystemet skall bli vänster bak i tv-systemt. och så vidare.

Centerhögtalaren i projektorsystem stängs av i tv-systemet och istället skall det användas en centerhögtalare som sitter på plats, men som inte används i projektorsystemet.

Subben skall inte omkopplas utan är där den är.

Vi hade tänkt koppla in alla kablar från förstärkaren till en box där vi skall kunna ksifta mellan de olika konfigurationerna när förstärkaren är _avstängd_

Jag trodde det skulel finnas ett relativt enkelt sätt att kunna göra någon switchbar modul där vi ett knapptryck så "switchar" man mellan ena konfigurationen till en annan .

Men, vad vet jag :)
Användarvisningsbild
rickardg
Kontakt:

Inlägg av rickardg »

Enklaste är 5st reläer, ett för varje kanal, alternativt 5st brytare (som kopplas samman mekaniskt), precis som danei sa.

Om det är gemensam jord räcker enkelpoliga brytare/reläer, om det inte är gemensam jord (tex bryggkopplat slutsteg) kör med tvåpoliga. Använd ohmmeter mellan jord-pinnarna för att kolla om det är gemensam jord.

Om du använder reläer så skall common-pinnen ansluts till resp högtalarutgång på förstärkaren, NC-pinnen (normally closed) ansluts till den högtalare som skall användas för TV för den kanalen, och NO-pinnen (normally open) ansluts till den högtalare som skall användas för projektorn för den kanalen.
Du behöver även en likspännngskälla och en brytare som kan aktivera reläerna i det fall man vill använda projektorn.

Om du använder brytare blir det lite mekaniskt pyssel att koppla ihop brytarna, men du slipper å andra sidan strömförsörjningen som reläer kräver.

När du byter konfiguration bör du ha förstärkaren avslagen i det fall att inte alla brytarna ändrar sig samtidigt för att inte råka koppla ihop två kanaler (alternativt kan du använda 6st reläer/brytare, ett relä för resp högtalare där du väljer ljudkälla för resp högtalare istället, så blir det säkrare omkoppling då inte två utgångar kan kopplas ihop utan bara worst case två högtalare på samma kanal under en kort stund och det är inte lika jobbigt för förstärkaren om det blir fel)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ett tips för att koppla ihop flera brytare: Använd ett gäng mikrogapbrytare, de behöver inte så mycket kraft för manövrering.

Det gjorde jag för att göra en joystickswitch till Amigan en gång i tiden (för att kunna switcha mellan joystick och mus). Jag körde med 9 stycken växlande (hade nog räckt med färre) som stackades och sen en excentrisk arm som manövrerade dem. (Jag tror att den excentriska armen var en fyrkantstång som hade två hål i kortsidorna, hålet satt i ena "hörnet" om man säger så. Men spontant borde det vara bättre med ett rektangulatärt tvärsnitt.)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Glöm det med gemensam jord. Såvida du inte har något gammalt dammigt från stenåldern, eller byggt själv så är det mycket troligt symmetrisk spänning på högtalarutgångarna, bryggkopplat eller ej.
Jag har då aldrig stött på en köpt förstärkare med gemensam jord.
Skriv svar