Min alltiallo låda!, Hemmabygge för AV, NEXA och temperatur.

Berätta om dina pågående projekt.
MrKneten

Min alltiallo låda!, Hemmabygge för AV, NEXA och temperatur.

Inlägg av MrKneten »

Ett bygge innehållande:
- Velleman K8055 USB experimentkort för avläsning av magnetkontakter (NC) som sitter på dörrar, samt styrning av LED-dioder som visar status på kontakter m.m.
- Inmonterad USB-UIRT för IR mottagning.
- Inmonterad 433.92MHz RF/IR receiver från Klasse med förbättrad antenn för mottagning av NEXA-signaler. Receivern är hoplödd med USB-UIRT för överföring av signaler till EventGhost på en Windows Server.
- Seriell LCD-display för presentation av status för magnetkontakter samt för visning av inne och ute temperatur. Display är kopplad till servern med en USB TTL seriell 5v kabel.

Lådan är kopplad till en strömmatad USB-hubb. På hubben finns en även Tellstick för styrning av Nexa brytare samt en Adapter USB 1wire (DS9490R) för mätning av temperatur från temperatursensorer DS18S20.

Alla AV prylar samt NEXA-brytare styrs med en Logitech Harmony One. Nexa går att styra via lådan som tar emot IR-signaler som triggar events i EventGhost som sedan styr Tellsticken.
På övervåningen styr jag AV samt NEXA med samma Harmony fjärr. NEXA via en IR/RF Sändare från Klasse som jag har monterat på en bättre antenn. Eftersom lådan har en 433.92MHz mottagare har jag även koll på statusen på mina NEXA-brytare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.