12V laddning på 24V batteri

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
colliman
Kontakt:

12V laddning på 24V batteri

Inlägg av colliman »

Tja den överskriften va väl mer förvirrande än förklarande.

Min kompis har en lastbil med lyft, den har 12V till bilen men 24V till lyften.

Nu vill han kunna ladda den med bilens motor, lätt som en plätt trodde jag.
Bara att sätta in en 24 generator till motorn, nej det finns ingen plats.
En DC konverter 12/24V, nej kan inte ha samma jord på 12 rep. 24V sidan.

Eftersom det är ett arbetsredskap så vill jag inte ha för mycket "lull" som kan gå sönder i snö och regn.

Så till slut klämde min trötta hjärna fram den här kopplingen, med relä eller brytare.

Så kära läsare har jag tänkt rätt, eller finns det nå andra genvägar?

Bifogar ritning.

Bild

Tackar på förhand

C-man :humm:

Ändrat ord.
blueint
Kontakt:

Re: 12V laddning på 24V batteri

Inlägg av blueint »

Rita upp hur det ser ut i orginalskick..

Gissar att en switch step-up löser problemet. Företrädesvis någon isolerad lösning som Push-pull, Sepic, Flyback.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag hänger inte med riktigt.
Är det separata batterier till lyften?
På din ritning, vad är vitsen med 6V batterier? Borde väl gå med vanliga 12V?

Äldre Mercedesbussar hade en konstruktion med 12V elsystem men 24V startmotor.
Det kanske går att använda relä-aggregatet från en sådan? Det är ju robusta grejer.
Användarvisningsbild
colliman
Kontakt:

Inlägg av colliman »

Tack för svaren.

Säter
Är det separata batterier till lyften?
På din ritning, vad är vitsen med 6V batterier? Borde väl gå med vanliga 12V?
Jo vitsen med 6V är att dom inte snos lika ofta, och ja det sitter ett 12V i bilens egna el system.
På flaket sitter liften som har sitt 24V system, dock med gemensam jord.

Å visst minns jag reläet som gjorde en fundersam när jag skulle koppla vid batteriet på en Mercedesbuss.
Men helst skulle jag vilja ha som på ritningen med 12V dragspole.

blueint
Gissar att en switch step-up löser problemet. Företrädesvis någon isolerad lösning som Push-pull, Sepic, Flyback.
Skaffade en DD 12-24 168 se länk: http://www.alfatronix.eu/1482-dd-ddi-se ... erters.php
men den fick inte ha gemensam jord, å så behövdes en altenator för at nte överladda batterierna.
Länka gärna till dina förslag.

Är det nått fel med min ide eller vill ni bara vara justa och komma med alternativ?

Ska se om jag får tid att rita upp ett schema över helheten.
12V systemet är det som sitter i en WW LT31 generator, likriktare, altenator, batteri, tror gen. ger 70-90A laddström vid färd.

Kom gärna med fler frågor och ideer.

Hade C-man.
Lidning

Inlägg av Lidning »

Skulle en sån här fungera?

9-28v DC booster
http://www.primepower.se/pub_docs/extras/P0990070.pdf

Vi har monterat motsvarande 24=>28,8 på lastbilssläp på jobbet med gott resultat.

Verkar vara väldigt robust konstruktion.

//DB
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Ev switchomvandlare måste ta hänsyn till flytspänning, strömgränser, laddcykel osv.. vilket i princip innebär switchomvandlare som styrs av en MCU.
xxargs

Inlägg av xxargs »

koppla batterierna parallellt för 12 Volt i 'normalläget' och laddas av generatorn på normalt sätt, när du använder 24 V liften så kopplas batterierna i serie.

detta kräver förstås någon form av kraftig relä som i sin mekanik vid omkoppling ser till att parallellkopplingen verkligen är borta innan batteriet kopplas i serie - annars blir det kabelbrand direkt...

det borde finnas reläer avsedd för detta då det förmodligen inte är unikt med 12 Volt i lastbilen men 24 Volt för drift av själva gavellyften...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

colliman: Du verkar ha missförstått en del. Vad får du infon om att det inte få vara gemensam jord. Det är väl snarare så att vissa klarar att ha separerade jordar. Det är absolut inget krav.

En alternator är det engelska ordet för växelströmsgenerator.

Om du bara laddar när du kör så räcker det bra med att regulatorn ger lämplig spänning. Jag skulle nog parallellkoppla under laddning. Med säkringar som skyddar vid ev relä fel.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

xxargs skrev:koppla batterierna parallellt för 12 Volt i 'normalläget' och laddas av generatorn på normalt sätt, när du använder 24 V liften så kopplas batterierna i serie.

detta kräver förstås någon form av kraftig relä som i sin mekanik vid omkoppling ser till att parallellkopplingen verkligen är borta innan batteriet kopplas i serie - annars blir det kabelbrand direkt...

det borde finnas reläer avsedd för detta då det förmodligen inte är unikt med 12 Volt i lastbilen men 24 Volt för drift av själva gavellyften...
Det var så jag menande att han skulle använda Mercedes-relä'et.
Men då krävs väl att bilens el är avstängd vid körning av lyften? Kanske inte så lyckat.
Användarvisningsbild
colliman
Kontakt:

Inlägg av colliman »

Tack Lidning, konkret och med länk, vad jag blir glad när det är någon som ger ett fullständigt svar. :bravo:

blueint:
Ev switchomvandlare måste ta hänsyn till flytspänning, strömgränser, laddcykel osv.. vilket i princip innebär switchomvandlare som styrs av en MCU.
Har du några länkar, priser, företag så jag kan förverkliga dina tankar?

xxargs:
Visst finns det reläer eller brytare, så du tycker att jag tänkt rätt? Eller hur ska jag tolka ditt svar?

danei:
colliman: Du verkar ha missförstått en del. Vad får du infon om att det inte få vara gemensam jord. Det är väl snarare så att vissa klarar att ha separerade jordar. Det är absolut inget krav.
En alternator är det engelska ordet för växelströmsgenerator.
Ja och nej, enligt försäljaren får man inte koppla ihop minus från 12V sidan med - på 24V.

Altinator var gripet ur luften med sömnen hängande över min hjärna, laddregulator vore väl mer passande. Men nog förstod du va ja mena?

Så kontentan är:
ja, jag har tänkt rätt
det finns en burk som gör det jag efterfrågade
många vill komma till tals, få med något konkret.

Ja men det köper jag rakt av, det är tjusningen med forum. :mrgreen:
Så tack för era tankar och upplysningar, jag återkommer med resultatet.

C-man
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Var det en lokal försäljare som sa att de olika minuspolerna inte fick sammankopplas? Om så kanske du skulle ta och ringa tillverkaren du länkade till och fråga. De om någon bör ju känna till sina egna produkter.

Edit: Jag tolkar det som att GND på 12voltssidan och GND på 24voltssidan redan är ihopkopplade. Hade de varit galvaniskt åtskilda hade det förmodligen hetat isolated.

DD 12-24 168 168W (7A) Non-Isolated 12Vdc input, 24Vdc output

Har du kollat hur hög utspänning den ger på 24voltssidan, ligger den på under ca 27,6volt så finns ingen risk för överladdning. (dock behövs ett relä som slår av omvandlaren då motorn är av, annars tömmer du ditt vanliga 12voltsbatteri)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det absolut enklaste borde väl vara en växlande kontaktor som i normalläget seriekopplar batterierna.
Styr kontaktorn via ett relä från laddningslampan. När tändningen är på och laddningslampan släckt så slår kontaktorn till och bryter seriekopplingen varefter den parallellkopplar batterierna och ansluter dom till generatorn.

Edit: Man vill förstås även kunna köra lyften med bilen igång, då får man ha en signal från styrningen som bryter kontaktorn när man ska köra lyften.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Om du nu blir av med dina batterier av tjuvar så lås fast dem. Tycker inte det är skäl nog att köra med 6volt batterier. Kan inte tänka mig det blir billigare heller....
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Du har kopplat in ditt relä helt och hållet korrekt i din ursprungliga bild.

Ja det kommer att fungera alldeles utmärkt MEN du kan få stora problem med att hitta ett relä eller en strömbrytare som klarar hela strömmen och är tvåpolig och växlande.
Om det efter ett tag blir "make before brake" så kommer det att brinna var så säker.
Runt 125A på 24V är väl inget ovanligt för en bakgavellyft och >>300A i stötström är nog att räkna med.
Så din lösning fungerar men kan bli MYCKET svår att få långsiktig funktion på.
OCH när den går sönder så kan det mycket väl bli både brinnande kablar och batterier.
Skall och bör avsäkras på ett flertal ställen.

Med en laddare för 24V batterier (2*12V eller 4*6V) som drivs av 12V så är det en säker och trygg lösning, det är därför det har föreslagits så starkt.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Någon annan får föreslå färdig switchlösning. Ett tips är att kika på lastbilsladdare som är lite flexibla i DC matningen. I värsta fall inverter+laddare.
Skriv svar