Jag har nyligen byggt in en switchad DC/DC nätdel baserad på LM2576-5 i min partystereo, den är knäpptyst och verkar inte störa alls, även under belastning (provat med glödlampor).
Men, när jag kopplar en fläkt till, vilket jag behöver för kylning så har jag ett svagt "brrrrrrrrrrrrr" i högtalarna som följer varvtalet på fläkten. Jag har även en LED-lampa som drivs på 5V som stör en hel del.
Finns det någon bot på detta?
Fläkt genererar brus
-
limpan4all
Re: Fläkt genererar brus
LC länk mellan DC/DC och fläkten, kort sagt isolera fläkt och lampan HF mässigt från DC/DC omvandlaren.
Okej! 
Ska rota här i lådorna efter någon bra spole och kondensator och testa lite.
Ska rota här i lådorna efter någon bra spole och kondensator och testa lite.
Den relativt låga frekvensen som fläkten pulsar med brukar vara svåra att få bort med passiva komponenter som konding/spole om inte förstärkaren hantera detta med störningar på strömförsörjningen bra.
om inte annat så kan man prova att mata via en strömgeneratorkoppling (tex LM317) i serie med fläkten från +-sidan av batteriet och en ganska stor konding över fläkten mot backen och å ställer man strömmen så att fläkten snurrar hyffsat (brukar vara typ 100 -200 mA) men ändå med en spänning betydligt lägre än batterispänningen för att regulatorn verkligen skall arbeta rätt och strypa strömmen korrekt i alla lägen (finns andra lösningar med strömspeglar om man tål väldigt lite spänningsfall mellan batteriet och fläkten)
På så sätt så ser regulatorn till att dra exakt samma ström från batteriet utan pulser eller strömvariationer även om fläkten drar pulserande ström på dess utgång.
en sådan koppling kan ganska enkelt dämpa störningar ut mot batteriet med runt 60 - 80 dB och att skapa en sådan dämpning med passiva grejor (konding/drosslar) så får man anstränga sig väldigt mycket i filterdesignen.
om inte annat så kan man prova att mata via en strömgeneratorkoppling (tex LM317) i serie med fläkten från +-sidan av batteriet och en ganska stor konding över fläkten mot backen och å ställer man strömmen så att fläkten snurrar hyffsat (brukar vara typ 100 -200 mA) men ändå med en spänning betydligt lägre än batterispänningen för att regulatorn verkligen skall arbeta rätt och strypa strömmen korrekt i alla lägen (finns andra lösningar med strömspeglar om man tål väldigt lite spänningsfall mellan batteriet och fläkten)
På så sätt så ser regulatorn till att dra exakt samma ström från batteriet utan pulser eller strömvariationer även om fläkten drar pulserande ström på dess utgång.
en sådan koppling kan ganska enkelt dämpa störningar ut mot batteriet med runt 60 - 80 dB och att skapa en sådan dämpning med passiva grejor (konding/drosslar) så får man anstränga sig väldigt mycket i filterdesignen.