Mitt trogna sopfynd har lagt av helt utan förvarning efter att ha fungerat bra i 1½ år. Användes senast för en månad sedan, nu händer ingenting när man sätter i kontakten (har således inte varit ikopplad under åskvädren). Ska man tro att nätdelen har dött?
Är detta vanligt öde för HP:s gamla kontorslasrar?
HP Laserjet IIIp stendöd
Re: HP Laserjet IIIp stendöd
Kolla elektrolytkondensatorerna. Det är vanligt med gamla kondensatorer.
Kondensatorerna är naturligtvis misstänkta, måste väl bara få reda på om det är nätdelen eller nåt annat. Hittade servicemanual nu som beskriver var man ska börja mäta spänningar om den inte alls startar.
Jag har en Laserjet III som jag fick bygga om lite i nätdelen på, efter att den blev likadan som din.
Slängde bort original switchelektronik och hade dit en Topswitch i nån lämplig storlek som jag hade hemma, men behöll transformatorn och det andra som inte hade med switchsidan att göra.
Detta pga att det var svårt att få tag i kretsen som satt där original.
Fick ändra lite i återkopplingen åxå men kan inte säga exakt vad för det var ganska många år sedan det hände.
Den fungerar fortfarande förövrigt.
Slängde bort original switchelektronik och hade dit en Topswitch i nån lämplig storlek som jag hade hemma, men behöll transformatorn och det andra som inte hade med switchsidan att göra.
Detta pga att det var svårt att få tag i kretsen som satt där original.
Fick ändra lite i återkopplingen åxå men kan inte säga exakt vad för det var ganska många år sedan det hände.
Den fungerar fortfarande förövrigt.