PIC-COM1
-
- Kontakt:
Det tycker jag mest låter som att man inte kan komma år ioportarna direkt när processorn kör i protected mode.
Använder man en färdig terminalemulator typ Hyperterminal (vilket inte är världen bästa produkt förvisso) så har jag aldrig haft några större problem.
Inte heller om man skriver egna program och använder API-funktionerna för seriell kommunikation brukar det strula.
Det är bara om man skriver program i DOS-stuk som man kan få lite lustigheter när man kör dom under Win32.
Använder man en färdig terminalemulator typ Hyperterminal (vilket inte är världen bästa produkt förvisso) så har jag aldrig haft några större problem.
Inte heller om man skriver egna program och använder API-funktionerna för seriell kommunikation brukar det strula.
Det är bara om man skriver program i DOS-stuk som man kan få lite lustigheter när man kör dom under Win32.
-
- Kontakt:
Ja, om tecknena ekas när du tar ur PIC'en och byglar transmit och receive-pinnarna i sockeln så kan du inte skylla på datorn, programmer eller kablarna iallfall. ;-)
Mer att kolla...
Kolla att du inte råkat förväxla transmit och receive-pinnarna på PIC'en-
Kolla att du har rätt kristall(frekvans) och att bitrate-inställningrna i programmet är anpassade efter kristallen.
Kolla att du har samma bitrate på terminalprogrammet.
Skriv ett program som blinkar med en lysdiod och samtidigt skickar ett tecken på serieporten för varje blinkning. På så sätt ser du att programmet verkligen kör.
Mer att kolla...
Kolla att du inte råkat förväxla transmit och receive-pinnarna på PIC'en-
Kolla att du har rätt kristall(frekvans) och att bitrate-inställningrna i programmet är anpassade efter kristallen.
Kolla att du har samma bitrate på terminalprogrammet.
Skriv ett program som blinkar med en lysdiod och samtidigt skickar ett tecken på serieporten för varje blinkning. På så sätt ser du att programmet verkligen kör.
Nu fungerar det, varning för att använda gamla nätaggregat till labbagg, jag förstörde en comport på min dator bara för att datorn inte var jordad.
Sedan var den kabeln jag använde kopplad tvärsom mot normalt (stift 2 och 3 skiftade), tror den kallas modemkabel.
Sedan ska inte signalen vara inventerad om man använder MAX202 eller liknande.
Nu blir det till att reparera moderkortets comport.
Tack för alla goda råd.
Bert
Sedan var den kabeln jag använde kopplad tvärsom mot normalt (stift 2 och 3 skiftade), tror den kallas modemkabel.
Sedan ska inte signalen vara inventerad om man använder MAX202 eller liknande.
Nu blir det till att reparera moderkortets comport.
Tack för alla goda råd.
Bert
Felkopplat? Kopplat enligt PB manual.
Det är nog en del du missat, du inte har tagit i en ojordad dator och ett jordat föremål, prova med en voltmeter så får du se, händer inget prova med att vänd nätkontakten till datorn.
Du kanske förstår att man inte ska koppla ihop två enheter när dom inte är jordade eller sammankopplade med en jordkabel för då finns risk att man får sitta och felsöka på en bränd comport.
Bert
Det är nog en del du missat, du inte har tagit i en ojordad dator och ett jordat föremål, prova med en voltmeter så får du se, händer inget prova med att vänd nätkontakten till datorn.
Du kanske förstår att man inte ska koppla ihop två enheter när dom inte är jordade eller sammankopplade med en jordkabel för då finns risk att man får sitta och felsöka på en bränd comport.
Bert
Det sitter ofta filter i PC nätagget med anslutning till jord. Typ en konding mellan nät/chassi jord och elektronik jord. Några apparater (som förstärkare o.l) har en jordplatta mellan primär och sekundärlindingarna i transformatorn. Andra har R/C nätfilter på inngången.
Hade själv problem med datorljudkort anslutet till min stereo (50Hz störningar), så jag tog bort datorn från jordat uttag
Da vill ju signaljord bli enda vägen, även om den har tunn ledare.
För mig verkar det som om strömnätet blir en för dålig jordreferens för elektroniken. Potentialfria interface så som midi eller RS485 (fattas på 232) använder optokopplare.
Hade själv problem med datorljudkort anslutet till min stereo (50Hz störningar), så jag tog bort datorn från jordat uttag

För mig verkar det som om strömnätet blir en för dålig jordreferens för elektroniken. Potentialfria interface så som midi eller RS485 (fattas på 232) använder optokopplare.
[quote="tusse"]Klart som ............ att jag skulle ha en jordreferens, du kanse vet hur man ska tala om för kontakten att det är jorden den ska ansluta först, en 25 polig d-sub.[/quote]
Tänkte inte på det. Skärmen kanske?
En lösning som funkar bra är att använda en jodadgrenkontakt även om man inte har jord. Det blir iafa samma jord nivå även om den är fel i potensial.
Tänkte inte på det. Skärmen kanske?
En lösning som funkar bra är att använda en jodadgrenkontakt även om man inte har jord. Det blir iafa samma jord nivå även om den är fel i potensial.