Hjälp med en ljud aktiverad krets

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ToPNoTCH

Re: Hjälp med en ljud aktiverad krets

Inlägg av ToPNoTCH »

Med 1K på R1 så borde det väl bli klent med ström till lysdioden ?.

Borde väl vara typ 220 ohm eller ?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

1M är alldeles för högt värde, slutresultatet kommer sannolikt att hamna runt 470 ohm eller så varför 1M i utgångsläge är alldeles för högt! Potentiometer med såna höga värden kan inte på långa vägar ställas i närheten av rätt värde.

Pejlaren: jag har förstådd att du inte kan förstå hur kretsen fungerar men det betyder inte att du har rätt! För det har du inte! Kanske det är dags att du lär dig lite om hur bipolära transistorer fungerar innan du klagar över andras inlägg?

Det ligger mycket i vad ToPNoTCH skriver, om man räknar med att transistorn blir mättat kommer det att ligga kanske 0,3V över den, en röd LED har runt 1,7V över sig och kvar blir alltså (5V - 1,7V - 0,3V =) 3V.

Är det en 20mA LED bör motståndet då vara (3V / 20mA =) 150 ohm för att den ska lysa maximalt vid maximalt ljudtryck.
Ett standardvärde är 180 ohm och därmed är 1k ganska mycket för högt för att få intensitet men 1k duger fint att testa med.
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Kanske dax att du lär dig själv istället! För det första kastar du ur dig att mitt schema inte fungerar! Det är ju lite småmärkligt om du nu överhuvudtaget kan grunden över hur en transistor fungerar.

Sedan säger du åt ts att ta bort kondingen och motståndet, vad händer då, jo du matar trissan med ström på basen kontinuerligt. Inte undra på att att han styr lysdioden med poten till jord då....

Sedan är jag visserligen tveksam till hur bra en electretmik fungerar bakvägen...
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

En koppling som kommer att fungera till skillnad från de andra.Går säkert att förbättra någonstans,men grundkonstruktionen är nästan idiotsäker.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Varför krångla med transistorer när man inte är påläst, lättare att börja med operationsförstärkare tycker jag.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Pejlaren: jag lärde hur en transistor fungerade 1981. Och jag "kastar ur mig" att ditt schema inte fungerar av den anledning att det inte gör det! Du har INGEN bias till transistorn varför den inte kan slå på! Och skulle signalen från mikrofonen bli så stark skulle det bara komma ett par mycket korta blink innan kondensatorn hade lagt till sig negativ bias till transistorn.

Så kort sagt: ditt schema fungerar inte!

Sedan kommer du ytterligare med ett självmål: "...tveksam till hur bra en electretmik fungerar bakvägen..."
Helt tydligen är du inte bekant med en elected-mikrofons (inte "electret") funktionssätt heller för det har INGET med "bakvägen" att göra!

Men OK, dagens lektion:
En elected-mikrofon styr en FET-transistor (som är inbyggt i mikrofonen) så att driftströmmen genom den stabiliseras på ett lagom värde som beror på fabrikat & typ men runt 1-3mA kan man räkna med. Denna ström moduleras med inkommande ljud vilket betyder att spänningen över ett motstånd i serie med matningen varierar i takt med inkommande ljud.

Och som du kanske har sett går strömmen i en slinga igenom alla komponenter varför det är synnerligt likgiltigt VAR motståndet sitter i serie med mikrofonen, det viktiga är ATT det sitter där.

I detta fall är mikrofonen 2-polig, det finns 3-poliga också, de har en GND, en signal-ut och en matning.

Sedan lite bipolär transistor teori som du tydligen helt har missat: en bipolär transistor behöver runt 0,6-0,7V för att börja leda, denna spänning är lite beroende på transistortyp och rimligt temperaturberoende. Samtidig måste man dra en ström i basen för att öppna transistorn, det är strömmen som utför arbetet och spänningen som är ett resultat av strömmen, precis som med LED och andra halvledare.

Om vi lekar med idéen att mikrofonen har en driftström på 1mA och transistorkopplingen ska reagerar behöver den att ställa basspänningen runt 0,55V, med 1mA betyder det att motståndet mellan GND och MIC- ska vara 550 ohm (det är Ohms lag du behöver för att räkna ut detta).

Man kan koppla ett motstånd mellan MIC- och basen för att vara säker på att oavsiktlig kortslutning inte bränner av transistorn.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Värst vad ni bråkar!

På ditt senaste schema har du ju ingen darlingtonkoppling längre - då blir förstärkningen inte så bra. Varför tog du bort den? EDIT: Jaså, det var Icecap som sa det... (jag missade några inlägg). Kanske räcker känsligheten hos en transistor... vissa har ju över 450 i Hfe tror jag!

Jag tror att pejlarens ritning fungerar om man:

* kopplar Q1 kollektor till kollektorn på Q2 (eventuellt via ett motstånd) - blev det fel där?
* kopplar Q1 bas till kollektorn via ett stort motstånd (kanske 1M eller mer) för att få upp basspänningen till en bra utgångsnivå. Om den lyser hela tiden då så är motståndet på basen för litet eller så får du göra en spänningsdelare med två motstånd så att du får rätt spänning på basen - fortfarande med mycket höga motstånd (> 300k).. kanske behövs en pot där för finjustering?

Ekman: Orsaken att din första koppling inte funkade är att du måste skilja på likström och växleström. Det gör du med kondensatorn. Icecap gör det genom att lägga likspänningsnivån strax under transistorbasens triggspänning, vliket också fungerar. Men den lösningen kan vara knepigare, eftersom strömmen genom micken måste anpassas både efter micken och efter transistorn. Med pejlarens kondensator skiljer du dem åt - micken kan få sin likström och transistorn får sin egen likström. Växelströmmen däremot passerar genom kondensatorn.
Användarvisningsbild
anlamotte
Kontakt:

Inlägg av anlamotte »

Kan väl bidra till förvirringen :)
micrpreamp.jpg
Blir nog enklare att använda OP's till detta..
Här har du en komplett switch, tiden som reläet drar vid ljuddetektering styrs av C2 och R5.
vox.jpg
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

jesse skrev:Värst vad ni bråkar!

På ditt senaste schema har du ju ingen darlingtonkoppling längre - då blir förstärkningen inte så bra. Varför tog du bort den? EDIT: Jaså, det var Icecap som sa det... (jag missade några inlägg). Kanske räcker känsligheten hos en transistor... vissa har ju över 450 i Hfe tror jag!

Jag tror att pejlarens ritning fungerar om man:

* kopplar Q1 kollektor till kollektorn på Q2 (eventuellt via ett motstånd) - blev det fel där?
* kopplar Q1 bas till kollektorn via ett stort motstånd (kanske 1M eller mer) för att få upp basspänningen till en bra utgångsnivå. Om den lyser hela tiden då så är motståndet på basen för litet eller så får du göra en spänningsdelare med två motstånd så att du får rätt spänning på basen - fortfarande med mycket höga motstånd (> 300k).. kanske behövs en pot där för finjustering?
Vill poängtera att jag hela tiden pratat om en darlintonkoppling! Jag råkade tydligen radera kopplingen mellan Q1 och Q2s kollektorer på min mycket konstnärliga ritning. :) Möjligt att det är just det lilla avbrottet icecap bråkar om? Jag upptäckte det faktiskt inte förän du påpekade det nu.

Något motstånd vill jag dock inte ha emellan. Möljigen en till lyt mellan den första lytens minussida, den som ligger i serie med miken och q1 ner till jord, och sedan en pot efter det in på q1 bas, eventuellt ett motstånd ner till jord för urladdning sedan Äh jag skissar lite mer och kopplar upp för att bevisa om jag nu hittar en mik någonstans.... Men det blir nog i morgon.
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Sådär, ett nytt konstverk har kommit till världen :D
ritning2.JPG

Fast R1 får du nog ändra värde på.... I alla fall om du matar med 5 Volt.
ekman

Inlägg av ekman »

Jag tror projektet får ligga på is tills jag fått ihop till ett oscilloskop så kan man se om ens mic'en "modulerar" ut nån spänningen till transistorn och om den ligger på rätt nivå.

För en multimeter är väl inte tillräckligt snabb för att snappa upp dom spännings skillnaderna? (har en billig :doubt: )

Dessutom har jag försökt mig på alla kopplingar utom anlamotte hittills. Jag tror säkert att dom som är skrivna här fungerar, men känns som jag famlar i mörkret när jag inte kan se signalen :)

@Jesse:
Men i pejlarns förslag, får inte transistor (Q1) även växelström av kondensatorn? funderar på det du sa om att hålla isär växel och likströmmarna.
Micen och motståndet blir som en spänningsdelare, och mellan dom tar man ut växelströmen som lagras(?) i kondensatorn. Som i sin tur laddas ur genom Q1 när triggerspänningen har nåtts i kondensatorn.

Är det så tanken är? Om så är fallet så förstår jag nog varför min första koppling inte funkade på den grejjen... tror jag

@pejlaren:
Det vore kanon. Hoppas du hittar en mic :)
Så att en som kan koppla gör det, för jag får då inte till det :(

ps. såg din bild nu, så jag ska försöka koppla upp det. fast lite senare. återkommer om resultat :) .ds

@anlamotte:
Jag har inga OP's liggandes. Och intalade mig att det inte skulle vara så svårt att få det att funka med transistorer :)
Jag tror jag ska försöka koppla ditt schema också om jag inte lyckas med pejlarns. Lär göra fel då också.. men men
Användarvisningsbild
anlamotte
Kontakt:

Inlägg av anlamotte »

Om du inte orkar bygga finns den här:
http://www.electrokit.se/byggsatser-aud ... x_10100126
ekman

Inlägg av ekman »

skulle inte ha det till nått speciellt. tänkte bara försöka koppla det, och kanske lära mig nått.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Micen och motståndet blir som en spänningsdelare, och mellan dom tar man ut växelströmen som lagras(?) i kondensatorn. Som i sin tur laddas ur genom Q1 när triggerspänningen har nåtts i kondensatorn.
hmm.. du kanske skulle läsa nån grundbok om elektronik... annars blir det svårt tror jag. Det du skriver låter minst sagt lite lustigt (inte illa menat). Orkar inte förklara allt om likström, växelström och kondensatorer just nu.
ekman

Inlägg av ekman »

Ah okej. det lät ju inte bra. aja, var ju värt ett försök i alla fall
Skriv svar