DOGM bakgrunds-LED fel Vf i datablad!

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
jesse

DOGM bakgrunds-LED fel Vf i datablad!

Inlägg av jesse »

köpte några 16x3 tecken DOGM displayer från Electronic Assemby, och med dem några olika bakgrundsbelysningar, bla. en orange ("Amber").

I databladet står det att de har Vf 2.4 volt, max ström 40mA, går att seriekoppla till 4.8 volt och att man då kan använda ett 5Ω-motstånd vid en matningsspänning på 5 volt. Detta tyckte jag givetvis var väldigt liten marginal - med en spänning på 5.20 volt så fördubblas strömmen!

Men jag testade att seriekoppla med 8.25Ω (11Ω // 33Ω) - och fick vid Vdd=4.960 volt en ström på 61 mA och ett spänningsfall över båda LED'en på 4.5 volt. Databladet är uppenbarligen fel!

Om man antar att Vf kanske sjunker till 4.3 Volt vid en ström på 40mA så skulle minsta motstånd vara ca 18 Ω, inte 5Ω! Men man ska nog inte ligga på 40mA kontinuerligt...

(Jag har monterat displayen på ett kretskort som tar emot seriell data (SPI) via en RJ-45 kontakt. När den ändå matar in data så passar den på att shifta ut data från 8 ingångar i ett shiftregister - 3 av dessa har jag kopplat till 3 knappar. Dessutom har jag ett shiftergister till som ser till att läsa in första byten separat och omkoda det till ett antal utgångar - bl.a. styr jag på det sättet reset och chip-select- ingångarna till displayen, två separata lysdioder samt två utgångar som styr strömmen till bakgrundsbelysningen genom två motstånd. På så vis kan jag styra bakgrundsbelysningen med en timer till 35 mA, 24 mA , 11mA eller 0mA. Genom att inte aktivera chip-select-biten till displayen kan man läsa av knapparna hur ofta som helst utan att skriva till displayen.)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
kiwi

Re: DOGM bakgrunds-LED fel Vf i datablad!

Inlägg av kiwi »

Har du testat att höra av dig till tillverkaren av komponenten? Eller vad är du ute efter... först få bekräftelse här att du har gjort rätt innan du går till tillverkaren?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> I databladet står det...

Länk ?
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

kiwi skrev:Eller vad är du ute efter...
Att informera om att det inte bara är att läsa databladet och sedan lita på att det stämmer. Det är ju flera som köpt/tänker köpa DOGM-displayer här så jag tänkte det var relevant information.
Sodjan skrev:Länk ?
dog-me.pdf sidan 2.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

jesse: Ditt datablad har bara ett värde på Vf, sannolikt typical värdet, intressant är ju också Vfmin och Vfmax innan det går att veta vad den kommer vaiera mellan. Men nu är väl variationer i Vf ganska ointressant då man lämpligen reglerar på If.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Men nu är väl variationer i Vf ganska ointressant då man lämpligen reglerar på If
Men om man har strömreglering med hjälp av ett motstånd så blir ju Vf ytterst relevant. Om man inte behöver spara ström kan man ju lägga lysdioderna parallellt istället - då blir felmarginalen försumbar om VCC = 5 volt. Att styra If exakt med ett spänningsfall på bara 0.2-0.6 volt kräver ju lite mer komponenter.

Ett annat exemplar av "amber" backlight har följande spänningsfall:
vid 21mA: 2.035V
vid 14mA: 1.982 volt
vid 5mA: 1.900 volt

sambandet verkar vara ganska linjärt mellan 5 och 20 mA , något sjunkande - fortsätter det så borde Vf ligga på ca 2.17V vid 40mA. Vid 61 mA låg den andra LED:en på Vf 2.25 volt ungefär.... så Vf-kurvan börjar räta ut sig där.
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

"To improve lifetime it is recommended to use a currentsource only", jag tycker de pekar väldigt tydligt på vad som är mest lämpligt :)

LED-backlighten består av två "banker" av dioder som man själv kan koppla seriellt eller parallellt, kan du snabbt mäta om det är pinnanrna som är felmärkta eller om de är ihopkopplade internt trots att de inte borde vara det?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

pinnarna är rätt märkta - jag seriekopplade mina. (har även testat att parallellkoppla).
Skriv svar