Trådlös (RF?) fjärrkontroll - enkel switch

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Xerbee

Trådlös (RF?) fjärrkontroll - enkel switch

Inlägg av Xerbee »

Funderar på att göra en trådad fjärrkontroll, trådlös. Som det är idag så sitter det en enkel knapp på ett kretskort i änden av en kabel som triggar en inspelning. Har kollat lite och det är bara analoga komponenter så ingen uC är inblandad. Verkar som den bara kopplar ihop en pinne på kabeln med jord.

Vad jag vill göra är en trådlös variant. Helst via radio eller något då IR blir lite osmidigt med att man måste ha fri sikt. Har spanat lite på Nexa o dom fjärrbrytarna men de är overkill för min applikation känns det som. Vill försöka få ner storleken så mycket som möjligt också.

Vill alltså mer eller mindre göra en vanlig (tvåläges) push-knapp trådlös :humm:

Förslag? Finns det färdigt man kan modda?

Mvh
Jacob
thepirateboy
EF Sponsor

Re: Trådlös (RF?) fjärrkontroll - enkel switch

Inlägg av thepirateboy »

Vilken räckvidd behöver du ha?

Jag har dessa kort som är ganska små
Bild
Användarvisningsbild
Xerbee

Inlägg av Xerbee »

Runt 15 meter utan frisikt. Ska sitta på skådespelare så kommer väl vara en arm/torso/huvud i vägen ibland.

Hur fungerar de där korten? Ser att det finns plats för ett batteri men fattar inte så mycket mer av bilderna bara.

EDIT:
Pillade upp en fjärrbrytare liknande Nexa. Inte så farligt komplicerad så jag funderar på om jag kanske kan använda den istället. Borde kunna koppla in mig på LED delen men jag har ännu inte lyckats klura ut hur matningen till enheten sker...
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Eftersom jag gjort korten själv och har källkoden så kan man enkelt modda
dom till en trådlös fjärr. De använder 2,4 GHz och har ganska låg uteffekt så
15 meter utan fri sikt är lite på gränsen.
Användarvisningsbild
Xerbee

Inlägg av Xerbee »

Får nog hacka vidare med min fjärrbrytare. Måste ha det klart på torsdag :doh: Hur det nu skulle gå till...

EDIT:

Såhär ser fjärrbrytaren ut invändigt. Är en enkel variant från Clas Ohlson tror jag. Everflourish heter den om jag minns rätt. Ska tydligen gå att styra från en Tellstick så det är därför jag tänkte modda den.
Bild
/Tryck för större bild
Bild

Vad tror ni, går det att ordna så den körs på batteri och att man kan använda den som tryckströmställare? Tänkte se om jag kan få liv i den via något sorts batteri iaf. Men all vägledning och hjälp jag kan få mottages tacksamt!
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Annars kryllar det av sådana här på E-bay Exempel.

Såg någon på Tradera med, för någon dag sedan men hittar ingen nu.
Användarvisningsbild
Xerbee

Inlägg av Xerbee »

Den har väl inget dator-interface? Det är ju halva poängen med en "nexa brytare" att man kan köra tellstick för att styra dem. Men finns det något liknande där jag bara kan plugga den rakt in i en USB vore det helt underbart!
Skriv svar