Balanseringskrets (audio)
Balanseringskrets (audio)
Har kopplat efter denna krets, signalen blir lägre på utgången än på ingång, hur kan detta vara möjligt ??

- prototypen
Re: Balanseringskrets (audio)
Kvoten mellan R19 och R20 bestämmer förstärkningen, nu blir det halva signalen relativ GND men mellan utgångarna (balanserat) har du samma ut som in signal.
Protte
Protte
Du får mäta mellan utgångens plus och minus och inte relativt jord.
Som Protte skrev, Första OP'n har en förstärkning om 0,5, andra 1, dock är det naturligtvis enbart vid ideala komponenter.
Sving kring jord blir då ca +0,5 - -0,5. dvs mätt mellan + och - blir svinget 1, samma som ingången.
Du måste mäta och ange hur stor utsignalen blir i förhållande till insignalen, samt vid vilka frekvenser.
Sving kring jord blir då ca +0,5 - -0,5. dvs mätt mellan + och - blir svinget 1, samma som ingången.
Du måste mäta och ange hur stor utsignalen blir i förhållande till insignalen, samt vid vilka frekvenser.
Ska man vara petig så har väl förstärkarna en förstärkning på -0,5 respektive -1? De är ju kopplade som inverterande förstärkare.
Nee, vanligast är att ange absolutbeloppet för växelspänningssignaler och då ofta i decibel.
EDIT:
Tyvärr är man lite otydligt i svenska jämfört med på engelska där man skiljer på amplification (inkl. fasförskjutning) och gain (beloppet).
EDIT:
Tyvärr är man lite otydligt i svenska jämfört med på engelska där man skiljer på amplification (inkl. fasförskjutning) och gain (beloppet).
I det här fallet är det väl intressant eftersom syftet med dem ju faktiskt är främst att fasvända ena polen på utgången?
Den ena utgången får ju -0,5 gånger insignalen och den andra -0,5 * -1 gånger insignalen.
Den ena utgången får ju -0,5 gånger insignalen och den andra -0,5 * -1 gånger insignalen.
Har inte gjort några mätningar bara konstaterat det genom att lyssna och titta på sinuskurvan med oscilloskop..låter som det ska i alla fall...ska försöka mäta som ni skrivit. Kör signal från direct ut på ett mixerbord (-10db) genom kretsen sen in i en omvandlare (+4db)
Problemet är väl, om du inte har en Diff-prob till ditt skop, behöver du 3 kanaler för att kunna mäta "riktigt".
Nu får du (om du har ett två-kanaligt) mäta + resp - separat mot jord.
Nu får du (om du har ett två-kanaligt) mäta + resp - separat mot jord.
Vet man hur signalen ser ut fungerar det väl bra med en multimeter istället.
A = 4 dBu / -10 dBV = 1,23 / 0,316 = 3.9
Tänk bara på att du inte minskar hörrummet när du använder 4-dBu-signaler utan ser till att efterföljande kretsar har tillräckligt hög spänningsförsörjning.
Låt din krets med differentialutgång göra omvandlingen till +4 dBu istället. Det du gör är att ändra förstärkning kring U3b enligtKör signal från direct ut på ett mixerbord (-10db) genom kretsen sen in i en omvandlare (+4db)
A = 4 dBu / -10 dBV = 1,23 / 0,316 = 3.9
Tänk bara på att du inte minskar hörrummet när du använder 4-dBu-signaler utan ser till att efterföljande kretsar har tillräckligt hög spänningsförsörjning.
Hittade det här i en tråd gjord av kretstillverkaren
I think it would too cruel to send you back to high school. So I made a resistance vs gain graph to help you. X scale is linear to make it easier to determine the required resistance value.
http://docs.google.com/fileview?id=0B_X ... ZjRk&hl=en
enligt tabellen så får jag fram R13 3K OCH R20 14K och provat, men jag kommer inte i närheten av en gemensam 0db +4 sidan blir lite hetare än tidigare.
I think it would too cruel to send you back to high school. So I made a resistance vs gain graph to help you. X scale is linear to make it easier to determine the required resistance value.
http://docs.google.com/fileview?id=0B_X ... ZjRk&hl=en
enligt tabellen så får jag fram R13 3K OCH R20 14K och provat, men jag kommer inte i närheten av en gemensam 0db +4 sidan blir lite hetare än tidigare.
Senast redigerad av Havsskata 16 augusti 2010, 19:11:44, redigerad totalt 1 gång.
Skata, kan du inte skriva vilka värden du får, nu sitter vi ju bara och gissar.
ska göra det nästa gång jag kopplar in kretsen med mixerbordet, har nog gjort det 15 ggr nu =) kan jag på ett enklare sätt tillföra en signal för att mäta förstärkning, använda batteri ?
Kalibreringssignalen på dit oscilloskop, kan ju vara en bra källa.
Som jag ser det, så är din omvandlare helt likspänningskopplad, vilket innebär att om du har en offset av signalen eller i nån av förstärkarna, så förskjuts motsvarande utgång också.
Pröva med att hiva in en konding på ingången.
Och du, fota signalen på oscilloskopets skärm.
Som jag ser det, så är din omvandlare helt likspänningskopplad, vilket innebär att om du har en offset av signalen eller i nån av förstärkarna, så förskjuts motsvarande utgång också.
Pröva med att hiva in en konding på ingången.
Och du, fota signalen på oscilloskopets skärm.