Startade mitt flipperspel idag men..
Startade mitt flipperspel idag men..
Startade mitt flipperspel idag men den högra flipperarmen var ganska seg, kraftlös och det tar lite tid för den att reagera.
Spelet är ett Williams 'Red & Ted's Road Show' från 94.
Någon som vet vad det kan för fel?
Spelet är ett Williams 'Red & Ted's Road Show' från 94.
Någon som vet vad det kan för fel?
Re: Startade mitt flipperspel idag men..
Har du tur så är det bara fel på kontaktblecken, prova att fila upp dom så du har en bra kontakt yta, även vid spolen.
Ajaj inte fila på brytarna inte med en FIL iaf det du gör då är att sabba kontaktytans plätering så den alltid kräver filning.
Det är säkert HÅLLspolen som går jag tror att du ev kan ha kontakt på den brytaren som normalt ska bryta när flippern är uppe eller så har du trasig drivare till spolen alternativt är spolen bränd.
Relativt enkelt att mäta upp med en DMM.
Det är säkert HÅLLspolen som går jag tror att du ev kan ha kontakt på den brytaren som normalt ska bryta när flippern är uppe eller så har du trasig drivare till spolen alternativt är spolen bränd.
Relativt enkelt att mäta upp med en DMM.
Är brytaren bränd är den redan förstörd på kontaktytan, om så är fallet byt ut den eller fila upp den för att
se om det fungerar.
se om det fungerar.
Nångång för många år sen så tror jag nån sa att att först så skickas det på bra med ström på spolen men att sen så lugnar sig spolen lite när den nått sitt ändlägen och får bara lite ström(så att inte spolen eller nått bränns).
Nu tror jag bara att "lite strömläget" funkar.
Jag har lite brunna kontakter "sammansmälta" som jag pillat lite på och några ligger i luften men spelet verkar fungera ändå.
Jag har även ett nytt Powerboard till spelet, spelet bootade om när jag flipprade med vänster-flippren för mycket, men det var nog bara glapp.
Hoppas att ni förstår vad jag menar, lördagskväll, vin.
Vad är en DMM?
Tror jag testar att fila lite, funkar det det då får jag byta ut den.
Nu tror jag bara att "lite strömläget" funkar.
Jag har lite brunna kontakter "sammansmälta" som jag pillat lite på och några ligger i luften men spelet verkar fungera ändå.
Jag har även ett nytt Powerboard till spelet, spelet bootade om när jag flipprade med vänster-flippren för mycket, men det var nog bara glapp.
Hoppas att ni förstår vad jag menar, lördagskväll, vin.

Vad är en DMM?
Tror jag testar att fila lite, funkar det det då får jag byta ut den.
Avancerad förkortning för http://en.wikipedia.org/wiki/Multimeter
Se om Geekjoan svarar, här är ju besatt av gamla flipperspel.
Se om Geekjoan svarar, här är ju besatt av gamla flipperspel.
Brytarna som du har pillat på säger du, det gäller att du har rätt avstånd på ändlägesbrytaren så att den inte ligger på
hela tiden för då har du bara hållströmmen och då orkar inte flippern något.
Skickar med en bild ur en gammal manual så ser du principen i alla fall.
Du har ingen manual till ditt spel för där brukar det stå alla justeringar.

hela tiden för då har du bara hållströmmen och då orkar inte flippern något.
Skickar med en bild ur en gammal manual så ser du principen i alla fall.
Du har ingen manual till ditt spel för där brukar det stå alla justeringar.

Ahh sorry DMM=digital multimeter.
Det är vanligt med glappkontakt på dessa eftersom det skakar och vibrerar rätt bra, jag har själv två st flipperspel
Det är vanligt med glappkontakt på dessa eftersom det skakar och vibrerar rätt bra, jag har själv två st flipperspel

Har inte hunnit att kolla på flippret idag men det verkar som bara hållspolen fungerar, skall checka den andra imorgon.
Ta tag i sladdarna till spolen. Är någon lös?
Kolla om dioderna är fast som dom ska, brukar lossna så det inte syns. Men om du petar på dom med nageln så "släpper" dom.
Är det optiska eller mekaniska "switchar" på dina flipperknappar?
Är dom optiska så kan dom vara skitiga och därför skickas inte den spänning som ska när den "bryts". Det är alltså inte on/off om det är optiska.
Misstänker du att kontakterna är skitiga så ta ett grövre papper (visitkort) och ha på lite elektronikspray och kläm fast mellan kontakterna och dra ut pappret. Blir pappret skitigt så vet du var det var. Vanligt på bumprar om dom strular.
Kan också vara en av lindningarna i spolen som gått av. Med lite tur så kan du fiska fram koppartråden och löda tillbaks den.
Allt ska vara rent och tort, inga oljor eller liknande ska finnas där.
Plaströret i spolen kanske är sliten.
Glapp i länken.
Det är inget glapp mellan flipperarmen och klämman.
EOS (End of stroke) switchen är på, och talar om att den bara ska gå på "halvfart".
mm...
De brända kontakterna är garanterat till GI (general illumination), syns ofta på att topboxen är släckt eller delar av, eller om en större del av spelet saknar ljus.
TYP:

Kolla om dioderna är fast som dom ska, brukar lossna så det inte syns. Men om du petar på dom med nageln så "släpper" dom.
Är det optiska eller mekaniska "switchar" på dina flipperknappar?
Är dom optiska så kan dom vara skitiga och därför skickas inte den spänning som ska när den "bryts". Det är alltså inte on/off om det är optiska.
Misstänker du att kontakterna är skitiga så ta ett grövre papper (visitkort) och ha på lite elektronikspray och kläm fast mellan kontakterna och dra ut pappret. Blir pappret skitigt så vet du var det var. Vanligt på bumprar om dom strular.
Kan också vara en av lindningarna i spolen som gått av. Med lite tur så kan du fiska fram koppartråden och löda tillbaks den.
Allt ska vara rent och tort, inga oljor eller liknande ska finnas där.
Plaströret i spolen kanske är sliten.
Glapp i länken.
Det är inget glapp mellan flipperarmen och klämman.
EOS (End of stroke) switchen är på, och talar om att den bara ska gå på "halvfart".
mm...
De brända kontakterna är garanterat till GI (general illumination), syns ofta på att topboxen är släckt eller delar av, eller om en större del av spelet saknar ljus.
TYP:

Precis så ser några kontakter ut
lokaliserade kablarna till en lampa som till och med hade smält plasten runt om sig.
Som det ser ut nu så verkar alla kontakter funka som dom skall. Får felsöka kablarna så fort jag hinner.

Som det ser ut nu så verkar alla kontakter funka som dom skall. Får felsöka kablarna så fort jag hinner.