Reparation av en PRC-77 / Ra146 (äldre radiotfn)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
snubber
Kontakt:

Reparation av en PRC-77 / Ra146 (äldre radiotfn)

Inlägg av snubber »

Jag håller på och utrustar en Ratgb1113, och då behöver man en del gröna radioapparater. Denna gröna veteran visade sig vara ca 20 dBµV mer döv än brukligt i mottagaren.
DSCN1061_mini.JPG
Moduluppbyggnaden gör det dock ganska enkelt att följa kretslösningen, nästan som att läsa ett blockdiagram...
DSCN1056_mini.JPG
Här har jag lyft ur den modul som jag misstänker är felaktig...
DSCN1051_mini.JPG
...snyggt uppmärkt med vad den innehåller. Naturligtvis finns lämpliga verktyg med i radion för att lyfta modulerna.
DSCN1060_mini.JPG
Lyfter man på kåpan så sitter elektroniken monterad på två motstående kretskort, med bandomkopplaren mellan 30 - 52 MHz och 53 - 75 MHz till vänster och den misstänkt trasiga transistorn nere till höger.
DSCN1052_mini.JPG
Efter utbyte av transistorn och återmontering av modul och hölje fungerar nu radion som tänkt igen, efter mer än 40 år av användning. Så visst har moduluppbyggd elektronik med hålmonterade komponenter en ganska fantastisk livslängd...

Nästa apparat att fixa är en RT-524 / Ra422.

För de som gillar gröna apparater och de bilar de normalt sitter monterade i så kan ni se mitt arbete med min Ratgb1113 i denna tråd:
http://forum.terrangbil.net/forum_posts ... 3-utrustas
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Re: Reparation av en PRC-77 / Ra146

Inlägg av hcb »

Snyggt.
Får man fråga hur du kommit över sådana radioapparater?
Användarvisningsbild
snubber
Kontakt:

Inlägg av snubber »

Detta är inga kronmärkta apparater, utan surplus från övriga Europa. Säljs på Ebay m.fl. auktionssidor, eller så kan man som jag har gjort köpa från olika utländska "överskottsbolag". Viss kronmärkt radioutrustning följde dock med bilen.
När man handlar så kan man ofta välja att köpa "as is", eller "tested, works fine". Det skiljer en del i pris, så jag provade att köpa lite "as is" och hoppas att kunskaperna räcker till att få allt att fungera. Hitintills har det varit väl fungerande utrustning utom på just detta ex.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Trevligt att du fick liv i den, fick faktiskt ett par gröna apparater strax innan semester varav ena är en PRC-77 / Ra146.
Saknar tyvärr batteri och jag har inte haft tid att testa den så det blir ett senare projekt tror jag.
Jag och brorsan funderar förövrigt på att slå till på en PVPJTGB 9031, ganska trevlig liten bil. :D
Användarvisningsbild
snubber
Kontakt:

Re: Reparation av en PRC-77 / Ra146 (äldre radiotfn)

Inlägg av snubber »

Är det den svenska Ra146? Den har en lite större batterilåda än NATO-varianten. Jag kan ha en svensk batterilåda liggandes... Annars går radion på 12 volt om du ändå skall ha den i en bil.
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor

Inlägg av hassefikonkasse »

Med tanke på åldern, vad var det för en trissa och var det lätt att
få tag på den till lagom pris? En del asiatiska brookers kräver rena
fantasisummor!
Användarvisningsbild
snubber
Kontakt:

Inlägg av snubber »

Jo, åldern på en del komponenter kan göra att priset är avskräckande för en reparation. I detta fall var det en 2N917 som skulle bytas. Nu har jag ganska välfyllda surpluslager, även av halvledare, så jag gick på egen loppis och fyndade en BCY58 som efter att legat och snurrat i sortimentskåpet i >20 år :roll: passade bra i detta fall.

Som tur är det väldigt lätt att hitta användbara datablad på nätet. Detta har gjort att det blivit mycket enklare att använda surpluskomponenter än det var tidigare när man var tvungen att samla på en attans massa databöcker...

Det kan vara betydligt värre med germaniumtrissor, då även NOS kan vara kassa pga wiskers...
Skriv svar